AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.738

Restraint system or belt tensioner or airbag fault!

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Köpte en 525i E61 2004 i december och är väl på det hela rätt nöjd med bilen, inte lika nöjd som jag var med min E39 540, men ändock en trevlig bil.

Fick upp felmeddelande om Self leveling control system och läste på lite om den spruckna slangen. Tog ner skydden runt kompressorn, mycket riktigt, sprucken slang. Fortsatte och tog ned innerskärmen, sprucken slang i andra änden med, skar bort de dåliga ändarna och monterade tillbaka den.

Avluftningen till batteriet kommer ut ur batterilådan och sticker ut ca 3 cm (alldeles för kort), detta medför att det rostat rätt rejält runt genomgången och även i skarven previs på hörnet till batterilådan.
tyckte ju inte detta såg så bra ut så jag lyfte ur batteriet för att kontrollera hur det såg ut på insidan, inget alls där, rent och fint.
Hade nu inte tid att åtgärda utsidan helt (besiktning morgonen efter), så jag stålborstade rent och sprayade på med någon underredsmassa (skall blästras/målas inom kort) och förlängde slangen till avluftningen med 2 dm så den går ut där det bara är plast numera.

Nu till problemet, när jag återansluter batteriet och startar bilen så får jag följande fel:
Restraint system or belt tensioner or airbag fault!

Är detta ett fel som måste nollas hos BMW bara för jag brutit strömmen eller finns det något att göra själv om man köper någon diagnosutrustning (självklart inte BMWs egna av kostnadsskäl)?

Om jag nu måste lämna den till BMW, bör man uppdatera någon mjukvara samtidigt eftersom bilen är en tidig E61?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hej alla glada,
Lånar denna tråd lite då ämnet är det rätta.
Under de senaste dagarna har bilen varnat för Restraint system or belt tensioner or airbag fault. Sensormattan tänker jag men idag så stannade bilen underfärd och Restraint system or belt tensioner or airbag fault kom upp.

Sensormattan kan väl inte göra så att bilen stannar underfärd eller????

Provade att starta bilen igen men det klickade bara i startmotorn. Jag är lite misstänksam att batteriet är boven.

Finns det någon men en bra ide till detta fel.
ch
76
chestor
BMW M5 e60 -05
Hej har samma problem! Kommer upp fel medelande i idriven
Jag är nästan säker på att det är batteriet samt kanske själva plus polen som strular. Det brukar vara så på e60
Jag kopplade i dator i diag uttag o då visar den för låg spänning i högra A stolpen vet inte riktigt hur jag ska göra där felet går ej att radera! Men konstigt nog allting annat fungerar som det ska..... skumt
hej,,,,

hör gärna av er om ni har fått iordning på Restraint system or belt tensioner or airbag fault... har samma fel på min e61 530d

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Byte av batteriet samt pluskabeln som går fram till motorn.
ok..tack
jag lämnade in bilen på bmw för felsökning och dom snackade om att byta hela styrenheten+uppdatering...kostnad på ca 10.000
men som sagt tror jag inte att det är så allvarligt som dom säger.
vart lämnade du in bilen?

Jag har en 525D e61 och efter att jag bytt batteri så fick jag samma felmeddelande. Bytte batteri på en auktoriserad verkstad som använde sig av stödström när dom gjorde bytet. Efter ett tag så kom felmeddelandet upp. Kollade upp detta hos BMW i Växjö och dom sa att Airbag styrenheten behövde bytas. Kostade 10.000 Kr och efter det så har jag inte fått meddelandet längre. Däremot en massa andra konstiga meddelanden...som efter man startat om bilen försvinner...
hej,,,
om jag förstår rätt så bytte du styrenhet?

ma
5
madmax
525 05 e61
hej! fick du ordning på problemet? var på bilsemester igår och mitt i allt fick jag felmeddelande Restraint system or belt tensioner or airbag fault, så därför jag undrar, låter ju trist om man måste lämna in den för byte av styrenhet för 10000kr, bilen fungerar i övrigt som den ska men varje gång jag startar den så kommer felmeddelandet upp..
Jag fick de meddelandet idag, blir så jävla trött.

Startade om bilen dock och så var de borta.. Dock var de på parkeringsplatsen så jag rullade ingenting..

Bör jag vara orolig tror ni?
Idag till jobbet var felmeddelandena som bortblåsta, jag trodde att man var tvungen att nolla så att airbagsikonen försvinner om man får något fel på den. Och sedan nolla på verkstad men min är borta.

I övrigt har jag haft bilen 5 månader nu, stöt på så många fel så man kan gråta. De flesta var visserligen pga att bilen inte laddade. Lagom kul att få transmission fault och känna att all gasverkan nästan är borta, totalt livsfarligt om man skulle ut på motorvägen......
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag fick detta på min 335a idag efter att ha kopplat loss batteriets minuspol en stund. Har dock gjort detta tidigare utan problem, skillnaden var denna gång att jag tog loss airbagen för att kolla hur det funkar och förbererda mig inför ett ratt-byte. Dock var det så lätt att koppla loss airbagen och koppla tillbaka den så jag tror inte att det är nåt problem med airbagen. Kanske nåt med batteriet? Nån som vet hur man får bort felmeddelandet eller får man hoppas på turen?
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Hur har det gått med detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.