AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.564

Köpråd 330 xd e46 -01

An
25
Antoon
320d -08 M-sport Touring
Hej, Är ny här efter några år med saab aero. Ska ev byta bil här snart mot en bmw 330 xd e46 2001 ca 30000mil. Fullservad mm mycket "nytt och bytt" Har enbart haft en och samma ägare i Tyskland en farbror som körde 5000mil/ år och en ägare i sverige, även han som tog in den i sverige juni 2006.

Något extra man ska se upp med?,
Hur är 4hjulsdriften? går det att jämföra med audis quattro?

mvh / Anton
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Du bytte som jag, från Aero till 330 -01 : )

Tja, det enda jag personligen råkat på är styrservon som fick bytas trots att bilen inte gått mer än sådär 9000 mil då.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har hört att det ibland kan saknas förvärmare eller nåt liknande på importerade bilar (dieselbilar) som inte är avsedda för nordiska marknaden.

Om du letar lite på forumet efter insugsspjäll så hittar du en del matnyttigt. Spjällaxlarna verkar vara underdimensionerade och kan lossna med motorhaveri som följd. Verkar vara mest 3liters motorerna som råkat ut för detta.
Spjällaxlarna kan förstärkas och en del har tagit bort dem helt vilket inte verkar göra någon större skillnad. De är tydligen till föra att jämna ut momentkurvan.

Kolla att turbon fungerar som den ska. c:a 18000kr om den byts på BMW på en 320d Är nog inte billigare på en 330. Lossa slangar och kolla att ingen olja har läckt. Tex . slangen/röret som går till intercoolern.

BMW:s 4hjulsdrift brukar ju få lovord i de flesta tester. (Har bara kört audis själv och tyckte den var grym).
spjällen finns på 2 liters maskinen också. Men som sakt så är dom bara ta bort. jag märkte ingen som hällst skillnad.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Hade en 330xd -03 innan, som jag körde 32000 mil med utan några som helst problem innan jag sålde den. En underbar bil. Köpte istället en 320xd för att testa den midre dieseln, den är ok men inte mer. Nästa gång blir det 330 igen. Fyrhjulsdriften är här för att stanna, kommer alltid att ha minst en fyrhjulsdriven bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.