AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.822

Hur är värmen i en X3 2d utan tillsatsvärmare?

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag har just funderat på hur en X3 2d klarar vintern utan tillsatsvärmare? Där jag bor nu är det dels aldrig riktigt kallt och dessutom har jag garage så det är inget problem men nästa vinter kommer jag att vara tillbaka i Sverige och då verkar förhållandena bli annorlunda. Det verkar dock som om stängningen av luften till motorrummet hjäler en del men vilka erfarenheter har ni?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det är inga bekymmer att få kupén varm ens när det är -20 grader. Problemet är att det går inte att montera vare sig Eberpächer eller Webasto på 177hk-motorn. Ingen av dem har monteringssatser som passar i den bilen till den motorn. Därför får man nöja sig med elektrisk motorvärmare eller ,som jag, ingen alls. Trist men så är det. Värmen kommer hyfsat snabbt. Vid -20 blir det varmt inom 10 minuter.

"BMW six appeal"
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Det låter OK. Kommer att bo i södra Sverige och då räcker det nog med el värmare. Tack för informationen!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

bood: Nu har jag en bensinare men den borde ju inte vara sämre än en diesel utan värmare.

Jag tycker inte att X3an lever upp till mina förväntningar när det gäller värmen. Körde nyligen en 100 mila tripp (med ett stopp), det var -20 ute och bak var det svinkallt på golvet, kupén var väl ok men bakrutorna var isiga hela vägen. Jag har motorvärmare och Defa Termini 1350 så vi startade inte ens med kall bil.

Vår andrabil en 9-5a är bättre på alla punkter när det gäller värmen, men sen är den väl inte bättre på något mer heller =)

//Stenback
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag kör mellan 5-15 mil med X3an (har den i jobbet). Då tycker jag värmen fungerar bra även när det är riktigt kallt. Långturer i kyla har jag inte gjort med den bilen.

Värmen i 9-5 är fenomenal...instämmer.

"BMW six appeal"
stenback: Du kanske kör på Auto läget på Kliman??
Väldigt få moderna bilar klarar av att hålla ett drägligt klimat och imfria fönster i en familjebil vid -15C om man inte styr kliman manuellt
la
376
lappen525
520D Touring -10
Jag kör enbart på auto inställt på 23grader och har inte haft några problem med vare sig tempen eller imma och is.
Bak däremot vet jag inte för jag sitter aldrig där när jag kör ;)
Familjebil= bil där 3-5 personer ( med bagage ) transporterar sig
la
376
lappen525
520D Touring -10
Jaha så X3 är en familjebil men inte X5:an? ;)

Jag bor i Falun och för någon vecka sen var det -30 och vi var 4st i bilen men igen imma.
Är faktisk glatt överraskad av ventilationen i X5:an.Den är mycket bättre än i 523T jag hade förut.
Har en X35drive, X3 modell 2009. När det är -10 eller under immar bilen igen efter en stunds körning, måste stanna och invänta full motortemperatur innan värmen förmår ta bort imman på rutorna, trots att både motorvärmare och kupevärmare har var varit igång en bra stund. Hade bilen inne för omprogrammering av klimaanläggningen, inget fel sa man och det kan ju stämma, märkte ingen skillnad efteråt. När bilen väl fått upp temperaturen är det varmt och skönt även som nu i vinter med temperaturer ner under -25 där vi varit. Någon som har samma problem?

jan c
Li
61
Lintus
e39 540iA -01 Touring
e32 750iAL -89
e12 518 -75 m60 turbo
Bood: Min far har en eftermonterat Eberpächer i sin X3 2,0d -08 med 177hk-motorn. Så det går visst.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Lintus: Det låter jättebra. Var har han fått den monterad? Varken Eberspächer själva eller BMW kan fixa det. Jag har börjat fundera på om det går att få ihop med monteringssats till den gamla motorn iallafall. Enligt BMW ska det inte kunna gå men de har ju haft fel förut. Vet du vad de har använt för monteringssats? Det finns ingen till X3 2,0d -08.

"BMW six appeal"
Li
61
Lintus
e39 540iA -01 Touring
e32 750iAL -89
e12 518 -75 m60 turbo
Bood: Han lämnade in bilen på Hedqvist Diesel Service i Luleå. Vet ej hur de löste det men det sitter iaf en Eberpächer i den nu...

Men du kan ta kontakt med dom och fråga hur de löste det. Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag tackar för den informationen.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.