AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.397

frusen vevhusventilation E46

Ny
22
Nynex
BMW 330Ci 2002.
Var runt -8 grader här nere i Skåne i söndags, startade bilen (BMW 330 Ci E46) lät den stå på tomgång i en tio minuter efter en stund kom mängder med vitrök ur avgasröret och det luktade illa. Pratade med BMW Verkstaden och det verkade vara ett klassiskt fall av frusen vevhusventilation. Fick inte tid på verkstaden förrän om två veckor, enligt mekanikern på verkstaden var det inga problem att köra med bilen om det inte var väldigt kallt ute.
Efter att ha startat bilen igen så blev det mindre och mindre rök och nu verkar bilen gå normalt igen dock inte kört några längre sträckor. Kan vevhusventilationen ha tinat igen? Kontrollerat oljelocket och det är gul/brun gegga på locket vilket tyder på kondens i oljan. Även kontrollerat oljenivån och den är normal samt inga oljefläckar under bilen vad jag kan se.
Min fråga är om det går bra att köra bilen igen? Kan vevhusventilen ha tinat igen?
ol
161
olve
535D -07 LCI
Trycker den inte ut mer olja så har det tinat.Kolla oljenivån sen är det bara att köra den varm.bort med oljepåfyllningslocket och oljestickan,låt bilen stå på tom gång tills geggan har dunstat bort.Den bilmekare jag har pratat med säger att det är ingen ide att byta slangar mm.

Varför chansa??? Blir det en ännu kallare natt så fryser den helt kanske o så sitter du med skägget i brevlådan...Om jag vore dig skulle jag rengöra vevhusvnetilationen själv, skulle aldrig köra omkring med en bil där jag vet att något "är på G"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.