|
|
|
|---|---|
|
Nån som prövat denna kam: Länk Andra tips gällande prisvärd kam önskas. En fråga jag fortfarande inte hittat svar på, vad är orginal duration på en kam till en 12 ventil's kat motor? | |
|
Har inte kört Catcam men Schrick 284 och den gav iaf klart märkbart mer knuff över ca 4000rpm utan att jag märkte någon försämring därunder. Hårdare ventilfjädrar är en mycket vettig investering då originalfjädrarna är riktigt fjuniga. Jag vill minnas att original duration är 264 grader. Fuska inte! Ny kam = nya vippor!! De är tillräckligt dåliga när de är nya... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Jag slipade om min orginal kam till Enems Z45 spec 280grader Går riktigt fint i min M20b23 har justerat in kammen för bra botten men den drar hårt till varvstopp iaf, riktigt fint register. funkar bra med orginal fjädrar då det sitter dubbla i min -90 orginal, bör även göra det i din 92:a |
|
|
Sitter väl dubbla fjädrar i alla M20? Frågan är vad du menar med att det funkar bra. Klart att det inte blir ventilflyt med orörd varvstopp men det betyder inte nödvändigtvis att ventilerna hinner stänga riktigt som de ska. Nu är ju 280 (eller 288) inte så väldans vasst men jag är övertygad att man har att vinna på hårdare fjädrar. Om inte annat bränsle-ekonomiskt. =) --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Vippor stod redan med på inköps listan.. Catcam finns på MotorNord för en vettig peng såg jag. 273 som sport och 283 som rally. Ska kolla med dem om fjädrar och om det funkar med 283 utan komp höjning. Vet att vid normala kamrems byten så blir det aldrig exakt enligt markeringar. Så ett justerbart kamdrev kanske kan plocka fram nån procent till. |
|
| Kammar & andra delar till bmw hittas annars hos www.koed.dk till bra priser. | |
|
Vad blir den praktiska skillanden på 272, 283 och 293 tro? Byter man botten vrid mot topp effekt bara? Utgår från att inga av dessa kammar överlappar så man måste höja kompen. |
|
|
Fick tag på en ny Schrick 272 med fjädrar till rätt pris. Enligt MotorNord så finns risk för orolig tomgång och dålig avgas värden med en 288 kam. Då en cab även måste funka vid cruising så tror jag det blir en bra kompromiss. Vipparmar från M.N för 125kr/st verkar svårt att slå. Frågan är om det finns justerbart kamdrev för bättre pris än 1450:- |
|
|
Min går oroligt med 288 kam och man måste köra på 60% etanol för att få den gå igenom besiktning. Men jag älskar draget i motorn jag fick med den, med rätt injustering så drar den hårt från ca 2000 varv till varvstopp. men en 272 kan göra besiktnings besöken trevligare. |
|
| 280 graders kam ska det vara ;-) | |
|
Nåt kul man kan göra med toppen då den ändå ska montaras av? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.