AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
734

En till fråga. Stoppa i en 318is motor i en E30 325? Vad säger SBP?

Fr
5
Fredriktak
325i 4d -89
Vad säger SBP om denna åtgärd? Dvs från 6:a till 4:a? mindre effekt så det "borde" ju inte bli några problem, eller måste man typa om den med den motorn?

Tack på förhand.

MvH Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det bör inte vara några problem. Du måste självklart göra en registreringsbesiktning hos Bilprovningen (motorbytet klassas som "Ändrat Fordon").

Det du bör tänka på är avgasreglerna. Du hittar den mesta informationen hos SFRO
Länk

Om jag tolkat reglerna rätt måste du i princip byta till en 318iS motor som har katalysator. Dessutom måste du ta motorn som ett helt paket (lambda, motorstyrning och så vidare utan någon som helst modifiering). Men detta kommer du säkerligen att göra då styrsystemen mellan M20b25 och M42B18 är helt olika.

Kommer du att byta (eller vet du om du måste byta) växellåda, kardan och bakdifferential också?
Fr
5
Fredriktak
325i 4d -89
Jag tror växellådan och bakaxel ingår i avgascertifieringen, så den måste även den bytas.

Men antar att det är endast under registreringsbesiktningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, från och med 1989 års modell kan det sägas att växellåda och utväxling ingår i avgascertifieringen.

Taget från SFRO sidan:
Speciellt känsligt är detta mellan automat och manuell låda. Bilar som är tagna i bruk efter 1/1 1993 är detta mer eller minre omöjligt att göra då detta kräver avgasintyg (svårt att få).

Att inte kunna få byta från tex auto till manuell måste rimligtvis bara gälla motorer som inte hade någon modell med manuell låda. Men jag är inte säker!

Därför är det nog bra om du tar reda på alla utväxlingarna före och efter operationen och tar och pratar med SFRO angående detta. Om du nu inte byter hela paketet, då bör det vara ok - men i vilket fall bör du ändåså kontakta SFRO coh dubbelkolla alla saker innan du börjar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.