|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag är väldigt svag för ingenjörsmässiga lösningar typ "universalhårdvara" som styrs "optimalt" med elektronik/mjukvara. Nog om detta! Att låta generatorn ladda lite hårdare när man trampar bromsen är inte speciellt kostsamt åtgärd att göra på generatorn - det handlar om lite modifierad regulator där man utifrån (eller via digital D/A-omvandlare som gränssitt) justera upp referensspänningen en smula just när man trampar. En åtgärd som är billig att implementera tekniskt men ger mångfalt igen i marknadsföringen... Själv känns det mera som när en säljare hävdar att glasbitarna han håller i handen själva verket är diamanter bara för att ordet 'miljö' finns med i svadan... Det som är knepigare är att om man skall ha nytta av att generatorn kan ladda lite hårdare när man bromsar är att batteriet inte får vara fulladdat - man kan ju inte fylla mer än en redan full bägare liksom. Att hålla batteriet fulladdad är ju liksom normalt generatorns huvuduppgift med vanliga regulatorer, att höja spänningen på en redan full batteri gör att den bara förstörs fortare av intern korrosion och hög vattenförbrukning. Skall man ladda batteriet med bromsenergin i större mängd (dvs. över 10 - 15 ampere eller 150 -225 Watt - lika mycket som en tränad cyklist kan trampa uthålligt) ) så får inte batteriet var mer än 60-75% laddat (vid 50% laddgrad så börja batteriet sulfatisera snabbt) vilket gör att elektroniken måst mäta hur mycket ström som går in och ur batteriet för att hålla reda på dess laddstatus- och det är klart fördyrande historia. - ni som har laptop och batterikapacitetsmätare i den vet ju fel den kan börja visa efter ett tag... --- Det här med att man nyttja bromsenergin när man bromsar är mer en försäljningsmässig gimmit som har lika inverkan på det stora hela som hur mycket en elefant minskar i vikt när en fluga lättar från dess skinn... Koncentrerar er istället på varför smalare och välpumpade vinterdäck drar en dl/mil mindre soppa än dito breda -