|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag är väldigt svag för ingenjörsmässiga lösningar typ "universalhårdvara" som styrs "optimalt" med elektronik/mjukvara. Nog om detta! Att låta generatorn ladda lite hårdare när man trampar bromsen är inte speciellt kostsamt åtgärd att göra på generatorn - det handlar om lite modifierad regulator där man utifrån (eller via digital D/A-omvandlare som gränssitt) justera upp referensspänningen en smula just när man trampar. En åtgärd som är billig att implementera tekniskt men ger mångfalt igen i marknadsföringen... Själv känns det mera som när en säljare hävdar att glasbitarna han håller i handen själva verket är diamanter bara för att ordet 'miljö' finns med i svadan... Det som är knepigare är att om man skall ha nytta av att generatorn kan ladda lite hårdare när man bromsar är att batteriet inte får vara fulladdat - man kan ju inte fylla mer än en redan full bägare liksom. Att hålla batteriet fulladdad är ju liksom normalt generatorns huvuduppgift med vanliga regulatorer, att höja spänningen på en redan full batteri gör att den bara förstörs fortare av intern korrosion och hög vattenförbrukning. Skall man ladda batteriet med bromsenergin i större mängd (dvs. över 10 - 15 ampere eller 150 -225 Watt - lika mycket som en tränad cyklist kan trampa uthålligt) ) så får inte batteriet var mer än 60-75% laddat (vid 50% laddgrad så börja batteriet sulfatisera snabbt) vilket gör att elektroniken måst mäta hur mycket ström som går in och ur batteriet för att hålla reda på dess laddstatus- och det är klart fördyrande historia. - ni som har laptop och batterikapacitetsmätare i den vet ju fel den kan börja visa efter ett tag... --- Det här med att man nyttja bromsenergin när man bromsar är mer en försäljningsmässig gimmit som har lika inverkan på det stora hela som hur mycket en elefant minskar i vikt när en fluga lättar från dess skinn... Koncentrerar er istället på varför smalare och välpumpade vinterdäck drar en dl/mil mindre soppa än dito breda - det är sådana saker som ger dom riktiga stora besparingarna om vi skall räkna energi - det motsvarar ca 1 kWh per mil i bränsle (ca 2.5 hg CO2/mil) och ca 350 Watt på hjulen - kontinuerligt medans du kör!!!. Den besparingen med smalare däck ger tusenfalt mer än återvunnen bromsenergi var gång man duttar bromsen... |
|
|
hm... de två första raderna skulle vara citat från marin849... (varför kan inte den här forumet tillåta editering åtm. kort tid efter insändning för den här typen av missar?!) |
|
|
Var med 330:an fram och tillbaka till Malmö förra veckan och enligt färddatorn låg snittet på 0,47 och vid tankning efter 103mil fick jag i 56 liter vilket ger en faktisk förbrukning på 0,54 vilket jag ändå anser otroligt bra...det som ger lite smolk i bägaren är ju ändå felvisningen på färddatorn. Snitthastigheten var iofs inte så hög då det var fruktansvärt dåligt väder men jag pendlade väl mellan 80-110 Km/h. //Micke |
|
|
Granhult: Oj ja om det du skriver stämmer så har du ju kört på BMW's uppgivna förbrukning. 0,52 skriver dom ju på landsväg för din kärra så det är ju helt otroligt bra i sådana fall. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Nikeman, jag håller med...det är till och med sjukt lite med tanke på att man dessutom kan åka ifrån det mesta med den:-) Grattis till den nya röda förresten...ser fram emot bilder i sommar när du gjort den till en Nikemanmobil som du gjorde med din grymt snygga coupé! //Micke |
|
|
535d blandad körning 0.78 |
|
|
Tankade min kärra idag efter en hel tank med bara stadskörning och någon slatt landsväg. Har takboxen på och det har varit ned mot -25 grader kallt och hela tiden mycket snö och halt = lite mer gasfot än vanligt. Resultat: 0,78 verklig och 0,73 enligt den värdelösa datorn som alltid (nästan) visar fel... Annars vid långkörning i samma väder, fullastad bil och takbox: 0,69 |
|
|
Vad jag tror är att i stort sett alla BMW:s färddatorer visar en hel del fel och att många av de som uppger orimligt låg förbrukning väljer att tro på den. Uppenbarligen visar den ju t.o.m. en hel del fel på faceliftmodellen... De flesta biltillverkares färddatorer visar ju iofs för lite, men när det gäller BMW så har jag inte sett dess like. Det kanske är det som är "BMW EfficientDynamics" =) MVH Christofer |
|
|
xxargs: Håller med. Men inte bara passa på att ladda så mycket som möjligt utan också att förbruka så mycket el som möjligt, t.ex. om man har elektrisk A/C, elektrisk stjärtvärme, eluppvärmda rutor, och kanske framförallt eluppvärmd motor (diesel). Och likaledes koppla bort så mycket som möjligt när plattan är i mattan. Det kallar jag vanlig kontinuerlig förbättring och är inget vi skall sluta med. Marknadsavdelningen kan kalla det vad dom vill. I stadstrafik särskilt på vintern är jag säker på att det gör en viss skillnad, åtminstone med en vettig (förutseende) förare. Batteriövervakningsmodul finns redan (och är billigt), och ett bilbatteri är ju aldrig 100% laddat om man inte kör timmar i sträck. Med generatorer och elsystem på över 2kW är det klart att man skall passa på att styra så intelligent man kan. Har själv noterat att det skiljer 0,05-0,1 l/mil mellan vinter och sommardäcken i landsvägsfart!!! I stadstrafik är denna skillnad försumbar. 215 vs 235 i bredd. Visserligen skiljer det också markant i grepp på asfalten.... Måste kolla vilka bredder som passar på mina 8" resp 7" fälgar, man kan kanske gå ner 10 mm. Rekordet i låg förbrukning satte jag med vinterdäcken nyss monterade (dvs hårda vinterdäck), men det var också fruktansvärt halt på den torra asfalten... |
|
|
Nja jag vet inte om BMWs datorer är extrema glädjemätare. Min visar 0,2dL mindre än faktisk förbrukning, det tycker jag är godkänt. Dock mäter den ju genomsnittet sedan den förra nollställningen så om det nu de senaste veckorna varit extremt kallt och förbrukningen varit hög så har inte datorns medelvärdet "hunnit med". |
|
|
Mina färdatorer har aldrig visat mer än 1-2 centiliter fel. Allt ifrån 320 E30-E36-E39-E46-E60 |
|
|
Kristoffer_L: Vad menar du med "inte hunnit med"? Jag nollar förbrukningen i färddatorn och trippmätaren när jag tankar fullt och räknar ut verklig förbrukning. Stämmer inte färddatorn med verkligheten visar den ju fel... Man kan undra varför vissa färddatorer visar mycket fel medans andra visar nästan rätt... MVH Christofer |
|
| Det kan inte vara så att chipstrimning bidrar till felvisningen? | |
|
Vissa menar att så kallade "diesel-boxar" gör att färddatorn visar fel. Det är ju iofs inte så konstigt eftersom de, vad jag har förstått, endast "lurar" motorstyrningen att spruta in mer bränsle. Min bils programvara är uppdaterad genom OBD-uttaget. Färddatorn visade fel innan uppdateringen också. MVH Christofer |
|
Verdi |
Min färddator visar ca 3-4% för lite. Dvs ungefär 2 cl per mil. Det tycker jag är helt ok. Jag gjorde iaf några högst ovetenskapliga mätningar mellan Stockholm och Uppsala idag. Mätarfart 140 km/h med farthållare ~ 0,63 l/mil Mätarfart 110 km/h med farthållare ~ 0,48 l/mil Det är faktiskt en enorm ökning procentuellt. +52%. |
|
Det kan ju isf till viss del förklara att min drog 0,8 l/mil 60 mil t.o.r Karlstad Stockholm. Körde mestadels motorväg 130-140 km/h. Man som sagt, 0,68 l/mil över 73 mil med en snitthastighet på 100 km/h är helt OK. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.