AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
52.523

Motortemp och bränsleförbrunkning E90 diesel?

Sida 2 av 4
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Kör för tillfället en XC70 D5 Automat, 22000mil på 0,79/L enl senaste tankningen, mellan -5 o -15 senaste veckan, tycker det e helt ok...
Visa användare
145
Granhult
F97 X3 M Competition -21
E91 325iX -11
Körde en sväng häromdagen med 330:an och den drog 0,67 i snitt på Hakka 7 225/45x17 och utetemperatur på minus 16 grader.

//Micke

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Ligger ungefär på 0,95-1,05 stadskörning och 0,7-0,75 landsväg på vintern.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Men vid långkörningar kryper det ner, det är kortkörningar och gas och broms som drar mkt.

Ngn som vet hur/om man enkelt kan skjuta in 163 original programara i kärran? Har ju en snål Belgisk mappning med 150 hk.

mvh Tobias
Vår 330dA -09 är en touring, fast det kanske spelar mindre roll. Sitter BMW original vinterhjul med dubbfria Goodyear Ultra Grip RFT (225/45-17).

Roffa1: De nya motorerna har också en drivrem som driver A/C kompressorn och generatorn. Det du tänkte på med generatorn är att det styr elektriskt när den ska och inte ska ladda vilket är en del utav "Dynamic Efficiency" konceptet.

En elektriskt driven generator hade inte fungerat. Det går åt mer elektrisk energi att driva den än va den kan alstra. Dvs den hade hela tiden gått med förlust och till slut hade batteriet varit "tomt".
Roffa1
Chris: Hittade detta på BMW:s hemsida. Tydligen så är även servostyrningen el-styrd.

Varje rörelse kräver energi. Därför aktiveras den elektriska servostyrningen bara när den behövs. Till skillnad från konventionella hydrauliska system sköts den elektriska servostyrningen av en elmotor som bara förbrukar energi vid rattutslag. Om ratten hålls i ett konstant läge, exempelvis när du kör rakt fram eller vid konstant kurvtagning förblir elmotorn inaktiv och förbrukar därmed heller ingen energi.

cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tankade ikväll. Har kört 45 mil sansad långkörning och 20 mil kortkörning, flertalet kallstarter, temp. -12-25 grader. Förbrukningen blev 0,88 l/mil, 0,77 enl. färddator.

Någon annan som har så felvisande färddator?

MVH Christofer
Roffa1: Jag vet att bilen har elektrohydraulisk servostyrning.
Det jag rättade var att du skrev att de har förbättringar som "elektriskt driven generator" och att den saknar drivrem, vilket inte stämmer.
Tankade häromdagen och då hade faktiskt förbrukningen krypit upp från 0,58 till 0,61. Då har det även varit ganska kallt i Skåne, ca -7 på morgonen vilket är ca 10-12 grader kallare än normalt.
Roffa1
Skrev nog desvärre lite fel i farten, det skulle istället stå el-styrd generator..Sorry! Remmarna vet jag ej hur det ligger till med? Har el-servostyrningen verkligen en drivrem? vad händer då när servopumpen plötsligt stannar av mitt under färd? (har remskivan månne en egen koppling) samma sak med generatorn som också är el-styrd. Tacksam för information i ämnet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ni som kör med feta vinterdäck: Vår bil drar nästan 0,1 l/mil mindre på vintern (med varm motor, landsväg) med de smalare och högre vinterdäcken, dessutom har jag hyfsat med luft i.
Roffa1: Nej, den elektrohydrauliska styrningen har ingen drivrem, men generatorn och A/C kompressorn drivs utav en rem. Om du öppnar huven på din bil så ser du remmen. Både generatorn och A/C kompressorn sitter på vänster sida av blocket, dvs till höger ner till när du står framför bilen. Du ser även drivremmen om du tittar på BMWs under "Motor och chassi" och sen väljer motor grupp.
Roffa1
Ok, men vad händer då med generatorns remskiva när generatorn plötsligt stannar vid bromskraftsåtervinning?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag är ganska övertygad att många friserar sina bränsleförbrukningar här på forat. Ingen vill vara sämre el ngt sådant?? Känns fel när folk påstår att stora tunga aut 4wd bilar nästan inte drar ngt alls??? Iofs spelar kör stilen mkt stor roll på förbrukningen.

På min e81a får man köra jäkligt snällt för att landa på fabriks siffrorna, dock har jag inte direkt märkt någon ökad förbrukning med mina dubbade rtf däck (men å andra sidan har jag inte kollat mer än flippat på förbrukningsmätaren)

Roffa1
Chris87:
Med bromskraftåtervinning visar BMW EfficientDynamics vägen in i framtiden. I samma ögonblick som du tar foten från gasen eller börjar bromsa återvinns rörelseenergin som överförs till bilens batteri. På så vis avlastas motorn samtidigt som bränsleförbrukningen minskar. När föraren accelererar kopplas alla eldrivna enheter i bilen som inte behövs bort, bland annat "generatorn" Ju färre komponenter som stjäl kraft från drivlinan, desto större del av motorns effekt kan istället användas till acceleration.
Roffa1
Vill minnas att även vattenpumpen är el-styrd?
ma
7.450
marin849
Roffa1:
Remskivan till generatorn och likaså generatorn följer alltid motorvarvtalet (med viss utväxling).
Det som regleras är hur mycket energi generatorn genererar, vilket i sin tur gör att generatorn belastar remskiva-rem-motor med olika mycket moment.

Det är alltså inte så att generatorn mekaniskt kopplas bort. Det vore ju korkat med tanke på att det då skulle behövas en mekanisk koppling (pengar, vikt, livslängd). Generatorn har ändå en elektronisk spänningsregulator så det räcker att ge regulatorn lämpliga börvärden så har man "intelligent generator".
Inte gratis att utveckla mjukvaran som styr, men ingen merkostnad i produktion och inga delar att byta efter x mil.
ma
7.450
marin849
Vattenpumpen är enbart elektrisk. Perfekt!!
Ger möjlighet till optimal styrning.
Roffa1
Så du menar att vattenpumpen ej är ansluten till en drivrem?
På bensinmotorerna är vattenpumpen elektrisk och är inte kopplat till drivremmen.

Detta gäller inte dieselmotorerna. Där har man en vanlig vattenpump som drivs utav drivremmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.