|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tycker min 330xd E90 steptronic drar lite onormalt mycket bränsle. Den drar ca. 0,9 l/mil blandad och ca. 0,8 långkörning. Nu är det visserligen väldigt kallt sedan ett tag tillbaka, men det borde inte ha någon betydelse vid långkörning. Körde ikväll 23 mil non-stop i minus 15-25 grader. När jag kom fram så lyfte jag på huven för att försöka känna om motorn kändes varm. Inbillar mig att den inte kändes såpass varm som den borde. En diesel är iofs effektivare än en bensinare, men ändå. Kupévärmen kommer fort. E90 diesel är ju inte bestyckad med med kylvätsketemperaturmätare, mycket smart BMW! När skall de ta bort den löjliga ekonometern som alla andra biltillverkare tog bort på 70-talet och istället sätta dit kylvätsketempmätare så man vet att motorn går upp i arbetstemp. Finns det verkligen inget annat sätt än att åka till verkstaden och mäta upp motortempen för att veta att motorn går upp i temp? Hur mycket drar era E90/E91/E90 diesel? Tycker 0,9 l/mil blandad sansad körning är mycket, trots 6-cyl, 4-hjulsdrift och automat. Kör ca. 2500 mil/år, 0,9 l/mil blandad förbrukning och 6700:- /år i skatt blir inte billigt jämfört med motsvarande bensinare. BMW:s motorer, både bensin och diesel, är ju kända för att vara snåla. Så är inte fallet med min 330xd. Min förra E39 530 steptronic -01 drog ungefär lika mycket. Börjar undra om jag skall läsa in original programvara och se om den går snålare..? MVH Christofer | |
|
Kan tillägga att färdatorn visar katastrofalt fel. 7,0 l/100km är 8,1 l/100km i verkligheten. MVH Christofer |
|
| 320d'n Steptronic ligger på 0,8 blandat nu, kalla starter.. | |
|
Intressant, det låter också mycket. Vad har du för däck och hur visar din färddator? Själv kör jag original 18" med dubbfria 225/40-18 runtom, borde inte rulla så tungt. Tyckte min bil drog mycket soppa även innan det blev kallt. MVH Christofer |
|
|
crille82 Med lite knapptryckningar kan man läsa av kylvattentemp När man kommer fram till meny 7.00 vänta någon sekund så syns värdet. Länk |
|
|
J-A: Aha! Tack för det! Får ta och kolla det... Fler uppgifter om förbrukning vore intressant, även bensinare... MVH Christofer |
|
| Min 320d -08 dricker mer nu när det är kallt även lång körningar! | |
Roffa1 |
crille: Med den höga bränsleförbrukningen, så lär det väl snart blir en förlustaffär, speciellt med tanke på årsskatten 6.700:- plus bränslekostnaden ovanpå detta. Tror du skulle tjäna på att byta till en bensinare eftersom du endast kör 2500 mil per år. Jag var själv intresserad av diesel till en början, men årsskatten höll mig tillbaka. |
|
Färddatorn visar 0,8 nu i snitt sedan förra tankningen. Jag bor ju i Sthlms innerstad och många av körningarna har varit en mil max, så jag tycker det är OK. Jämförbar körstil med min A6 2.8 är 1,1 liter, och då är bmw'n mkt piggare. Dock gillar jag inte att turbon laddar lite för mkt för tidigt på denna, gör den svår att köra ekonomiskt i stan. Kan bero på min Belgiska mappning (150 hk). Skall försöka få in annat program. Farsans 177 hk har inte samma karaktär /Tobbe |
|
| Vinterdäck 16 tum 205 | |
|
Roffa1: Ja det blir det, men jag har ju iofs en hel del vrid än en besinare. Hur mycket drar din i kylan? MVH Christofer |
|
|
_pancho_: OK, visar din färddator rätt? MVH Christofer |
|
|
Crille82 Har precis köpt en 330xdA Touring och tänkte precis skriva ett liknande inlägg. Kör på 225/40-18 Nokian friktionsdäck och visst är det jävulskt kallt men enligt min färddator så ligger jag på drygt milen blandat vilket jag tycker är sjukt mycket. När jag tankar fullt så är räckvidden enligt datorn runt 54 mil!? Sen att det inte finns nån tempmätare utan den "fåniga" ekonomimätaren när dte gäller bränsle som vanligt i Bmw är nåt som stör mig nåt fruktansvärt. Har läst här på forumet att de finns de med 330xd som ligger runt 0.55 och liknande blandat och trots vädret och däcksdimensionen känns det just nu mycket avlägset........ Är din bil chippad/trimmad eftersom du skriver att du funderar på att lägga in Bmw's original programvara? Då borde den väl vara ännu snålare? SW |
|
|
S.Wadstedt: Intressant, då kanske inte min drar onormalt mycket ändå. Jag har Nokian WR G2 225/40-18. Min bil är uppdaterad ("chippad") till, enl. uppgift, 281 hk och 580 nm. Den borde ändå inte dra mer än med org. programvara om man kör jämt. Att en 330xd drar under 0,6 tror jag är en utopi, en kombination av felvisande färddator och önsketänkande. MVH Christofer |
|
|
Crille82 Hmm känns ändå surt att en modern diesel kan dra som en gammal törstig v8'a.........Men visst 0,6 kanske är en utopi. Över litern tycker jag i alla fall är jäkligt mycket för den här bilen..... Vad är det för trim du har? Haft det länge? Stor skillnad mot original? Många frågor.....he he. Tycker ju bilen redan går underbart men det finns ju inget som inte kan bli bättre.......; ) Har ju också sneglat på en del trim men är lite rädd att den extra effekten/vridet ska minska livslängden på drivlinan men det borde ju i och för sig inte vara några problem om man "kör som folk" större delen av tiden och bara utnyttjar den extra kraften emellanåt? SW |
|
|
S.Wadstedt: Ja, det känns mycket, runt 0,7-0,8 blandad vore rimligt. Har kör med uppdateringen snart 1000 mil. Det är stor skillnad mot original, mycket bättre vrid och det kommer tidigare. Tror inte en vanlig uppdatering är några problem om man, som sagt, kör som folk och är noga med varmkörning innan belastning. Jag är nöjd att jag valde en x-Drive. En bakhjulsdriven med så mycket vrid vore inget vidare, särskilt inte nu i halkan. MVH Christofer |
|
|
Min uppdatering kommer föresten från OBD Tuning. Bilen går bra, men då de inte lyckats forsera toppfartsspärren så skulle jag nog inte rekomendera de ändå. Skulle nog valt ESS Tuning i Aremark NO med facit i hand. MVH Christofer |
|
| Vår 330dA - 09 ligger som max på 0.7 l/mil i kylan. Kommer man bara ut på de större vägarna och får hålla jämn fart sjunker det ner mot 0.6. Den nya 245hk motorn går hyfsat snålt. | |
|
Manuell? MVH Christofer |
|
|
Glöm det... =) MVH Christofer |
|
Roffa1 |
Det bör nog stämma, den nya motorn är ju extremt snål. Med en stor mängd förbättringar för att minimera bränsleåtgången. som t,ex elektriskt driven generator samt detsamma gällande servostyrning,mm. (finns visst inga drivremmar) spara många hk. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.