AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.065

Konstiga elfel, 525i -94 (e34)

Tror det spökar i min bil :/ Detta har hänt:

Dag 1
Nollställer serviceindikatorn efter en service, därefter:
Trippmätaren lyser konstant (trots avstängd tändning)
Trippmätaren har hängt sig, visar bara nollor, trots att man kör omkring

Dag 2
Startmotorn är plötsligt väldigt seg, låter som att batteriet plötsligt blivit dåligt
Tar ur batteriet och laddar det hemma i värmen

Dag 3
Stoppar tillbaka batteriet
Startmotorn är alltjämt seg, verkar som att batteriet fortfarande är dåligt
Får igång bilen och kör den varm, men varje gång jag slår av tändningen är den väldigt seg att starta, startmotorn verkar inte kunna ge full kapacitet
Lämnar bilen att stå ett par dagar

Dag 6
Lånar en bärbar B&D starthjälp (350A, för max 5.5 liters bensinmotorer)
Provar att starta bilen med starthjälpen, utan resultat, bilens startmotor drar inte ens igång, mycket märkligt?
Efter kontakt med B&D kommer vi fram till att jag inte gjort något fel, och att starthjälpen borde ha funkat.
Tar ur batteriet igen och laddar det över natten

Dag 7
Sätter i batteriet, och får med nöd och näppe igång bilen, startmotorn fortfarande väldigt seg
Kör bilen varm, men varje gång jag slår av tändningen är den fortfarande väldigt seg att starta, låter som man hällt sirap i startmotorn
Låter bilen stå ett par dagar till

Dag 10
Tar ur batteriet och laddar det igen över natten

Dag 11
Sätter i batteriet, samt ansluter starthjälpen i motorutrymmet
Bilen tar ca. 15 försök på sig att starta (väldigt trög och seg startmotor)
Kör iväg på en provtur och ser att trippmätaren plötsligt fungerar!
Efter att jag kört bilen varm, slår jag av tändningen och provar att starta igen
Bilen beter sig plötsligt perfekt, startmotorn drar igång på full energi, bilen startar direkt! Både startmotorn och batteriet låter och känns som helt nya
Trippmätarlampan slocknar nu som den skall när man slår av tändningen
Nu är det istället fläkten som plötsligt inte fungerar?
Låter som ett elektriskt pulserande ljud när man slår på den, som att fläkten vill dra igång, men inte kan

Vad kan vara fel? Tror för övrigt inte att det är cupéfläkten som är trasig, precis lika lite som jag trodde det var fel på batteriet eller startmotorn. Det var därför som jag inte gav upp och inte köpte ett nytt batteri :)

Tack på förhand
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
är ej helt säker men kanske har nått att göra med styrenheten.
Ma
15
Mangman
520i -95
Har du kollat så att kontaktstycket är ordentligt åtdraget igen efter att serviceindikatorn nollades och att ingen pinne eller hylsa har åkt ur läge?
Kan kanske förklara startproblemen...
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Seg startmotor är ofta jordfel. Jordfel ger också andra konstiga fenomen. Kolla anslutningen till batteriet och jordflätor till motor etc. Finns kanske centrala jordpunkter i motorrum eller under instrumentbräda.
Hej alla, och tack för era svar. Nu har jag gått vidare med problemet.

Lånade en Ampere-mätare och mätte startamperen på batteriet. Nyladdat skulle det leverera ca. 500A men det levererade knappt 200A. Så ett byte av batteriet löste hela problemet med seg startmotor. Jag hade alltså fel tidigare :)

Fläkten började plötsligt fungera igen (innan batteribytet), och den enda förklaringen jag har på det är att kylan tillfälligt slog ut den i ett dygn?

Nu kvarstår dock ett problem, och det är att trippmätaren lyser konstant, även när bilen är avstängd. När man åker omkring så står den dessutom konstant på noll. Totalt antal mil bilen kört under sin livstid tickar på som vanligt dock. Om detta är det enda problemet så kan jag leva med det. Jag är dock rädd för att den lysande trippmätaren är ett symptom på ett större elfel som kommer att dra ur batteriet. Nu har det nya batteriet suttit i 4 dygn utan att uppvisa några symptom på urladdning, men farhågorna finns kvar :)

Ringde till Per Larsson (Bil & Motorteknik) som sa att ett byte av kretskortet troligen skulle lösa problemet. Men ett nytt sådant kostar ca. 7000:- plus arbetskostnaden. Not an option för en fattig student som mig :) Kollade på skroten där de säljer hela instrumentpanelen med kretskort för ca. 900:- Så jag är mer inne på att byta själv. Är det något man skall tänka på när man byter instrumentpanelen? Eller är det bara att ta vilken som helst passande e34 och trycka in?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.