AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.765

Temp-mätarnålen rakt upp? 318ti -95

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Köpte mig en 318ti från -95 idag. Tight och fräsch bil på alla sätt men hittade en detalj på vägen hem jag missade under köp-proceduren. Tempmätarnålen står som max mitt emellan det blåa och mitten. Fel på termostaten? Motorn är en M42B18.

------
BMW CS #04839

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag har då aldrig ägt någon BMW där nålen inte ska stå mitt i?!!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Fan va dman kan läsa konstigt ibland! :D
Har också en M43,och där är ruggigt dålig värme nu när det är kallt.Har fått tejpa för grillen helt för att få den att komma upp i rätt temp.Misstänker att termostaten hängt sig,men pallar inte byta i kylan,så tejpade njurar får duga sålänge :)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Min första M42B18, så det är därför jag undrar innan jag ger mig på att byta termostat. För jag antar att även denna kräver luftning efteråt eftersom expansionskärlet sitter i kylaren. Jag hatar att lufta, det finns alltid en gnutta osäkerhet om att luft finns kvar även om jag har gjort det flera gånger. Men jag håller med, nålen ska väl stå rakt upp i alla? Fast jag har varit med om en där nålen inte stod rakt upp trots ny termostat, en E30 320i med M20B25.

------
BMW CS #04839

pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Jag bytte termostat idag på m43 tog ca 1,5 timmar med lufta. Termostaten som satt i bilen var daterad till 1997, hehe den var trasig...orkade knappt uppför den blåa raden under hösten stod dem imellan BLÅ och MITTEN men alltså helt kass nu i vinter. Köpte termostaten hos bmw och den kostade 497:- mvh

Das bmw
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Dyra termostater! Mekonomen tar nästan 400kr och Meca samt Autoexperten är inte mycket bättre. Waarwest www.waarwest.se har dock för 149kr, ebay har jag inte kollat. Men det får helt klart bli ett termostatbyte på den nya bilen.

------
BMW CS #04839

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Temp nålen rakt upp känns rätt. "mitt i" brukar vara det som är korrekt på de flesta bilar, BMW också.

Min visar alltid "rakt upp" när motorn är normalvarm, runt 80 grader eller så på vattnet skulle jag tro.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
amullo. Varmare än så till dessa motorer, har sett gradantal på två av de jag hittat, en på 88grader och en på 92 grader.

------
BMW CS #04839

st
39
staffan80
318is coupe -94
330i sedan -02
Davve: Jag skulle nog byta thermostaten, jag hade också problem med att tempen inte blev 100% på min 318is, Bytte thermostaten och det blev ok efter detta. M42 motorn var faktiskt väldigt lätt att lufta! Inte alls lika jobbigt som de flesta 6:orna är :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
min tempmätare står lite förbi de mittersta sträcket. innan jag bytte vattenpump och termostat (då allt fungerade) stod den precis mitt i. å denna jag har nu ska vara 92 grader. mår inte motorn bättre om den är så varm de bara går?
min gamla citroen kunde bli 110grader utan att koka å gick hur fint som helst hela den tiden vår familj hade den.

BMW ownz
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
staffan80. Det låter bra det! Behöver sådana uppmuntrande ord så det blir roligare att ta tag i det. ;)

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Mysko!? Jag märkte idag att när bilen står still på tomgång en lite längre stund så går temp-mätaren upp och ställer sig stabilt på mitten, men den orkar bara lite över det blå vid landsvägskörning. Tycker att funktionen på tomgång stillaståendes pekar på att termostaten fungerar som den ska, eller? Men vad är det i så fall som får motortemp. att sjunka vid körning?

Som referens till detta resonemang så hade jag en gammal E28 518 som ständigt var kall, både vid körning och vid tomgång. När jag kom till skott för att byta termostat så satt där ingen, så på den bilen var ju funktionen som en ständigt öppen termostat, och det stämmer ju inte riktigt in på min 318ti.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag får krypa till korset och byta termostaten m.a.o.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Och till slut kom de mer mekarvänliga plusgraderna så igår bytte jag termostaten och luftade med lätt upphöjd framvagn, verkar fungera som det ska. Nålen står spikrakt upp, go vämre finns i kupén och det har slutat bubbla vid luftningsventilen. Har dock inte kört med den ännu då jag tvättade den också och inte vill skita ner den...

------
BMW CS #04839

Läste denn konvensation men kunde ej begripa vad som var rätt och vad som var fel.

Min e46 320i -01 (som jag nyligen köpt) startar med nålen mitt emelan blått och rött (rätt upp)

Frågan lyder då: är det okej eller är det något som är fel?

om något är fel, vad ska bytas?

Tacksam för svar.

MVH
Mikael
Står tempnålen rakt upp i mitten oavsett om det är kallstart eller varmstart?
Ja, det stämmer. Det är därför jag blev orolig.

MVH
Mikael
Vad kan detta bero på då?

MVH
Mikael
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
1. Börjar den rakt upp och stannar där hela tiden?
2. Eller börjar den rakt upp och vandrar vidare mot rött ju varmare motorn blir?

1. Skulle gissa på felaktig tempgivare. Nu vet jag inte om signalen tas från samma tempgivare som är till motorstyrningen eller om mätaren har en egen givare, men där hade jag börjat. Kan förstås också vara fel i instrumentet.
2. Har någon monterat kromringar eller på annat sätt varit inne i instrumenthuset är det väl inte omöjligt att man stött till nålen så att den visar fel.

------
BMW CS #04839

Får tacka för svaret!

Dock ser jag att jag haft fel, den börjar från blå och går uppåt, alla gånger jag har startat bilen har den varit varm, har bara ägt den sen i eftermiddags.

Tusen tack, och får beklaga för besvären!

MVH
Mikael
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Inget besvär, det är ju därför man har forum! För att fråga och förhoppningsvis få svar. ;)

Till min egen operation med termostatbytet glömde jag tillägga att det kan vara en god idé att köpa en ny luftskruv och termostathuspackning innan ni börjar. Jag drog av min luftskruv (j-vla plast) och hade nog mer tur än skicklighet när jag fick packningen att hålla för demonteringen och sedan sluta tätt igen.
Bilen har gått ca 20-25 mil sedan bytet och allt funkar som det ska.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.