|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har nu i några veckors tid försökt klura ut vad som är fel på värmen i min bil. Jag kör med en E30 från -85 och jag har ingen aning om det är något speciellt med just den årsmodellen eller något, men det är näst intill omöjligt att få kupén varm. Det jag än så länge har listat ut är att vattenpumpen har börjat göra sitt, då den säkert inte är bytt på sina snart 38k mil. Endast under färd kommer det klent med värme på rutan och fötterna om jag har tur, allt beror på vilken temperatur det är ute. Under vintertiden blir inte bilen mycket varmare än 10 grader inne i kupén trotts att jag har full värme och fläkten på 2'an eller 3'an, när den blir som varmast är när den står i varmgarage som inte har högre temp än 15c... men så fort jag kör ut så försvinner den "goa" värmen. Mittspjällen vet jag inte riktigt hur dom är dragna från kupéfläkten men där kommer det i stort sett iskall luft om jag har spjällen för fötterna och rutan på öppet läge. Så fort jag stänger alla spjäll förutom mitten så blir det ett rejält flås med ungefär hälften så mycket värme som kommer på fötter och rotur, om ni förstår hur jag menar? I hopp om att lösa problemet har jag bytt termostat som ska öppna vid 80 grader, jag har bytt glykol och luftat systemet både på plan mark och i lutande uppförsbacke utan resultat. Jag har klämt och pumpat på slangarna i hopp om att trycka ut några luftfickor som kan finnas. När jag luftade systemet så fyllde jag på med glykol till toppen av behållaren när motorn var kall, startade upp den och hade luftningsskruven öppnad samt försökte hålla ett konstant varvtal på 1500rpm under hela tiden jag hade skruven öppen. Har läst lite överallt om att det ska ta ungefär 15 min, men efter 25 min så var det ändå inte någon bättre värme. Slangarna som går in i kupén som går till värmepaketet är varma, nästan ingen värmeskillnad alls på dom när jag höll handen över båda. Den som jag tror var inkommande (den varmaste) var nästan lika varm som resterande slangar (bortsett från den som kom från kylarn). Just nu är jag helt tom på idéer om vad jag ska göra för att få bättre värme i bilen, för tro mig, när det är -25c ute vill man gärna slippa hacka tänder även om bilen stått på tomgång i en halvtimme. Ni får ursäkta om inlägget är för långt, men hellre 10 rader för mycket än 10 för lite :) | |
|
Vad har du för kylvattentemp?! Om slangarna in i värmepaketet är varma är det ju fel på värmepaketet. Kanske ligger det massor av skit på kylflänsarna?! Brukar kunna ligga en hel del damm och löv och skit där inne i plastlådan som värmepaketet sitter i. |
|
|
Jag har en 80c termostat och den verkar öppna när den ska samt att tempnålen håller sig strax under mittsträcket under färd. I och med att det är 2 slangar till värmepaketet gissar jag på att en är ingående och en utgående, och en av dom borde ju i teorin vara lite kallare då den kylts ner av luften som passerat värmepaketet. Båda dom är varma så värme passerar genom värmepaketet, det måste de ju i stort sett göra om det kommer lite värme på fötter och fönstret. Men inte nog för att få någon värme i kupén samt att om jag vill ha värme på fönster och fötter så får jag bara kalluft genom luftventilerna i mitten (dvs. mittspjället där du kan reglera luftmängd) Det enda som jag kan komma på är just det du swunge nämnde om att det kan vara damm och skit på kylflänsarna, så det jag ska göra så fort bilen startar är att köra in den i garaget och försöka ta mig en koll på hur det ser ut och eventuellt försöka dammsuga om jag kommer åt. Så kortfattat där jag står nu, motortemp normal medans kupétempen får en liten skvätt av värme, men inte nog för att det ska va behagligt att köra |
|
|
Okej, jag har hunnit demontera inredningen i bilen för att komma åt värmeventilen till värmepaketet. Jag har gjort mitt bästa för att kontrollmäta för att se om den är hel, och av vad jag sett så är den hel. Just nu så matas ventilen med 12v direkt då jag startar bilen, för att utesluta att det var regleringsgrejen som var trasig. Men samma unkna värme, dvs. ingen alls nästan. De kommer en smutt värme vid fötter och ruta när man kör som nämnts tidigare. Någon som har nå förslag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.