|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har 2st Caliber 10" open air basar i en sluten låda på ca 60liter (Lådan står med basarna bakåt). Tycker att basen försvinner en aning när jag stänger dörrarna (öppnar bagageluckan) =( Funderar på om jag ska ta och bygga om lådan (tips på lådvolym skulle va bra!) eller om jag sätter dom i hatthyllan.. Sett att det är många som har samma problem med att få in basen i kupén i E30.. Skulle vänligen uppskatta tips på hur jag ska få det bästa basljudet med mina 10" :are =) Mvh / Richard ///BMWPower | |
markus00 |
Varför inte bygga en bandpasslåda fast det kanske inte är så lämpligt med dina basar fråga din återförsäljare. |
|
Ett bra sätt att få mycket bas i en e30 är följande. 1. Vänd basen mot ryggstödet det är nästa bara kombibilar och liknade som kan ha dom riktade bakåt. 2. För att få in basen i kupén gör följande. Ta bort hela baksätet (ryggstöd och allt) så att du ser skidluckan. Denna är vanligtvis punktsvetsad så ta en gummihammare och ge några kraftiga slag vid svetsfogarna så skall den lossna (annars kan du skära bort dom). Nästa steg är att skär upp ett hål genom skumgummit i baksätet så att basvågorna inte dämpas. Detta gör du enklast genom att sätta tillbaka ryggstödet ta en spritpenna och markera luckan på skumgummit inifrån bagageutrymmet. Ta en kraftig kniv och börja skära efter linjerna till allt skumgummi är borta, akta bara klädseln den vill du ha kvar (skär försiktig). Då har vi kommit till baslådan. För att du skall få in all bas i kupén och slippa fenomenet som uppstår när man öppna bagageluckan och får mera bas skall du göra följande. Det skall vara ca 5-10 cm från skidluckan och basen, det skall vara tät kring skidluckan och baslådan(svårt som fan att få men det går). Sätt tillbaka allt och känn dunket i ryggen. Om jag har varit otydlig någonstans så fråga gärna. Detta funkade för mig (Desto värre kan jag inte skicka några foton på mitt bygge då några individer ansåg att mina saker var deras saker, och allt som behövdes var en kofot så var allt borta). Men så snart försäkringskassan har gjort sitt så kanske jag återupptar mitt bygge. MVh Widde |
|
|
Tack Widde! ///BMWPower |
|
|
varför skära sönder baksätet när det räcker med en port genom hatthyllan? gör du som ovanstående beskriver så är det bättre om baffeln är byggd som ett v alltså båda basarna är vinklade mot varandra mot skidluckan Second place is the first loser |
|
markus00 |
Bygg en bandpasslåda... |
|
Om man avstämmer lådan för "högt" (tex för liten) så kan fenomenet uppstå att basarna spelar djupare då man öppnar en dörr. Har man basarna riktade bakåt så är det ju ganska självklart att det låter mindre i bilen då bagaget öppnas! |
|
|
Jag har samma problem som Slicky, men bilen är en 518 E28 -87. Kan man göra på samma sätt som W beskriver?? - Nobody is perfect, but my car is - MVH Niklas - Uppvuxen på E28 - ICQ: 85989541 |
|
|
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt hur en bandpass låda ser ut.. :/ hehe.. Aja, det löser sig nog! MVH / Richard [ Turbo är nåt som biltillverkare tar till när de misslyckats med motorkonstruktionen ] - ///BMWPower |
|
|
Vänd lådan så att basarna är mot baksätet.. de blir mycke bätre!! Jag låvar!! ICQ:156184211 |
|
Robsarve |
En MYCKET bra sida är "Hur HiFi?" där finns bl.a denna utmärkta sida om bandpasslådor: Länk |
|
Är du säker på att det är open air basar du har? I så fall rekomenderar jag att byta basar eftersom dessa basar inte spelar bra i låda. Dessutom får du en BETYDLIGT mindre låda med rätt basar. Byter du inte så montera dem i hatthyllan. En vinkelslip och lite mdf-board där borde göra susen. Mot SASCA 2004 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.