|
|
|
|---|---|
| Hej! vet någon när man bör byta växellådeolja på en bmw 328i automat från 95?? Har hört att i vissa bmw modeller har man livstidsoljor, kan det vara så att det är det i min okcså? Var hittar jag oljestickan till vxl oljan? Har letat men inte hittat nån sticka. | |
|
Det där med livstidsolja skall man ta med en nypa salt...jag har hört att man BÖR i rent underhållssyfte byta efter ca 20.000 mil. Samtidigt har jag för mig att man efter längre antal mil skall vara lite försiktigare då den nya oljan ev. kan frigöra gamla satta partiklar som kan ställa till med i h-vete. Myt eller inte låter jag vara osagt. Sen för övrigt beror det väl lite på hur den går och hur man kör också. Min har rullat 23.000 och växlar hur fint som helst. Nån kan säkert ge mer info här. |
|
|
Skriv förslagsvis upp alla skäl du kan komma på till varför du skall byta olja i automatlådan. Sedan skriver du upp alla skäl du kan komma på till varför du inte skall byta oljan i växellådan. Och så bedömer du risken/kostnaden för varje punkt är. Sedan bestämmer du dig för hur du skall göra! Som exempel kan jag nämna att VOLVO i sina instruktioner (till åtminstone S60 från början av 2000-talet) inte föreskriver oljebyte i automatlådan för privatpersoner (utom i speciella fall. Tex om man fått felkod på överhettad olja) För taxibilar föreskrivs dock oljebyte var 8000:e mil. Man kan ju gissa varför dom gör så! Min gissning är att VOLVO insett att taxibilars växellådor går sönder om man inte byter oljan då och då. Per L PS! Dessutom tycker jag inte att en låda går bra är skäl nog att låta bli att byta olja för när den börjar krångla är risken stor att den tagit sådan skada att det är för sent att byta olja. |
|
|
jo skälen till att jag vill byta olja är ätt: 1) När bilen är kall o jag kör så tickar det under växelspaken. 2) Oljan o filtret till vxl lådan har inte bytts alls sen den var ny. 3) Bilen har gått 19500 mil. Skäl till att jag inte vill byta oljan är: 1) Växellådan växlar fint o mjukt. 2) växlar i tid trots att den e kall 3) Jag vet inte vad det kostar me byte. Mvh Johan |
|
Deora |
det finns ingen oljenivå sticka till den automaten av den enkla anledningen att det är livstidsolja,, man kör till lådan rasar och sen köper man en ny,,, och växlar lådan annars mjukt å fint så finns de ju inget problem. |
|
mellan 15 tusen och 20 tusen,men absolut senast 20 tusen.. hos bmw kostar det c:a 3500 |
|
|
Buddy/Johan: Det är när automaten fortfarande är/går som den ska, som den får som mest nytta av ett olje- och filterbyte - på så sätt förlänger du lådans liv. Länk Mvh /Robert |
|
| tack så mycket för svaren. vet ni vad mekonomen verkstäder tar för oljebyte? Mvh | |
| men ffs, inte kan väl bmw ta 3500kr för byte av växellådsolja?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.