AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.983

Går det att entusiastförsäkra bmw 850?

Sida 1 av 2
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Går det att entusiastförsäkra dessa bilar?

//Roger

Roffa1
Visst går det bra. Det finns dock några krav: Bilen ska vara i mkt bra originalskick, inga tidigare anmärkningar från SBP, likaså måste fordonet förvaras i enskillt garage. Godkänt larm måste finnas monterat, inkl rattkrycka & brandsläckare.

Sedan får man endast köra max 500 mil per år, dessutom mkt sämre villkor om bilen utsätts för stöldförsök/inbrott. LF ersätter endast med 15% av värdet på den stulna utrustningen. Samma sak med stulna fälgar.

Men försäkringskostnaden är extremt låg ca 1200:- per år. (försäkringsvärde ca 150.000)
LF kräver att bilen är försäkrad hela året. Man får ej ställa av den vintertid.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det borde gå när den är 20år. Det finns ju alltid kryphål för f-bolagen att slippa. Men skick, garage, bruksbil mm avgör självklart också.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Roffa1
Tillägg: Samtliga bilrutor måste vara märkta/etsade med bilens reg nummer;-)
Roffa1 : Kan du visa dom försäkringsvillkoren som innehåller det här?

"inga tidigare anmärkningar från SBP"

"dessutom mkt sämre villkor om bilen utsätts för stöldförsök/inbrott. LF ersätter endast med 15% av värdet på den stulna utrustningen. Samma sak med stulna fälgar."
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"inga tidigare anmärkningar från SBP" känner jag inte alls igen och låter ganska orimligt.

Lite olika vad som gäller för olika bilar.

Brandsläckare, larm och rattkrycka är saker de ibland brukar de vilja att man har.

Kolla med LF vad som gäller för just din bil.
Roffa1
GE: I samband med att jag ansökte om entusiastförsäkring hos LF, så beställdes även tid för kontroll av fordonet. Bilen undersöktes mkt noggrant av LF egen skadereglerare J Uppgren.
i samband med den kontrollen fick jag lämna över samtliga besiktningprotokoll, likaså fotades bilens skick från alla håll, även undertill. Sedan tog det ca tre veckor tills LF godkänt entusiastförsäkringen. I övrigt gäller de villkor som tidigare angetts.
Roffa1 : Ok... Men märkligt tycker jag. Varken besiktningskravet eller sämre ersättning vid stöld är nåt som framkommer i dom villkor jag har läst för LF´s entusiastförsäkring. Det har inte heller framkommit vid dom personliga kontakter jag har haft med LF angående entusiastförsäkring.

Har du nån speciell bil med andra villkor än den vanliga entusiastförsäkringen?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Tycker att "inga tidigare anmärkningar på SBP" verkar helgalet, hur många tjugoåriga bilar har varit helt utan tvåor???

//Roger

ar
457
argungu
118i -20
Ja "inga tidigare anmärkningar på SBP" låter inte klokt. Om man har restaurerat en gammal risig veteranbil till utställningsskick, då får man alltså inte entusiastförsäkra den?

/Erik
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Med märkta rutor frångår man originalskicket, eller e jag känslig
Roffa1
Vad det gäller ev,anmärkningar på besiktningsprotokollet från SBP, så vill jag minnas att detta främst gällde rost. Tror ej LF är intresserade av att entusiastförsäkra rostskadade fordon;-)

Likaså krävde LF fullständig dokumentation gällande utförda förändringar på bilen. (gällande karosseri - motor - drivlina - osv.) Även garaget inspekterades på plats, kontroll av brandvägg, lås, osv. Dessutom var det ett krav att man hade en bruksbil tillhands.

Vad det sedan gäller märkta rutor, så var detta ett av kraven för att få entusiastförsäkra bilen. Oavsett originalskick eller ej. Men det är möjligt att reglerna förändrats i dagsläget.

För att undvika ev,missförstånd så är det kanske en god ide' att kontakta valfritt FB för att kontrollera vilka villkor som gäller i dagsläget;-)
Roffa1
Hittade detta på nätet: Länk
Roffa1: Det där med rosten tror jag nada på. Finns ju folk som tex totalrenoverat tokrostiga E9:or bla, de lär ha fått rostanmärkningar på nån tiidgare besiktning...
Roffa1
Dawwe: Om du läser i den tidigare bif länken, så står det att "renoverade objekt" erbjuds en speciell entusiastförsäkring. Ta upp detta med ditt FB.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Nu står det väl såvitt jag kan se att objekt under renovering eller utställningsbilar som aldrig körs kan erbjudas en speciell försäkring, utan trafik- och vagnskadedelen.

Har svårt att tro att en tidigare rostskadad bil inte går att entusiastförsäkra, några av dom mest historisk intressanta bilarna vi har har vart hopplösa objekt. Därimot är jag övertygad om att besikningsprotokollen ger försäkringsbolaget lite mer koll på historiken, om bilen är renoverad eller bara osannolikt välbevarad och orenoverad kan ju faktiskt ha betydelse för marknadsvärdet.

Sex på alla fyra, roligast så!
Som sagts tidigare, kontakta ditt försäkringsbolag och hör. Blir lätt många "sanningar" när sådant här diskuteras...
Roffa1: jag läste din länk innan jag skrev svaret, o det står ingenstans att bilen i fråga måste vara anmärkningsfri vid tidigare besiktningar gällande rosten. Däremot förutsätts det säkert att "bilen är rostfri o i mycket gott tekniskt skick". Jag är inte orolig för att min bil kommer ha några problem med entusiastförsäkring när åldern väl är inne, tekniskt/estetiskt är den högst sannolikt redan nu "överkvalificerad". Det som avskräcker mig från entusisastförsäkring är att vagnskadan inte gäller vid trafikolycka, vad täcker försökringen egentligen då??? Stöld? Jag menar blir man påkörd vill man nog ha ut det bilen är värd, eller om man av misstag blir tvungen att köra av vägen pga en annan medtrafikants misstag tex...
Ett förtydligande: Det står för objekt UNDER renovering, inte renoverade, ganska stor skillnad...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har entusiastförsäkrat 5-6 bilar de senaste 7 åren och farsan ännu fler.

För oss har det inte varit speciellt komplicerat. Jag har tex aldrig visat upp bilen för FB. Har fått ett standardformulär att fylla i och bifoga en handfull bilder tagna i vinklar enligt FB:s önskemål. Man betygsätter själv bilens kondition och skick på ett antal punkter.
Jag har fått intyga att bilen förvaras i garage och är utrustad med larm, brandsläckare, märkta rutor, batterifrånskiljare, rattkrycka, immobilizer eller dold strömbrytare till tändningen.

Bilen ska vara äldre än 20år och i fint skick. Max 500 "entusiastmil" per år (dvs ej till och från jobbet) och annan bruksbil.

M-bilar går normalt sett inte att entusiastförsäkra men har fått igenom ett par stycken ändå.

Jag har ej gått genom BMW klubben.

Men som Keiser skriver så verkar det skilja en hel del så kolla med FB vad som gäller för dig.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
I mina fall har bilen haft varit helförsäkrad i och med entusiastförsäkringen. Att en entusiastbil inte skulle vara fullt försäkrad (vagnskada) låter mycket märkligt.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
I länken så står det ju att det är maskinskada(typ skuren motor) som den inte täcker, vagnsskada täcks som vanligt.
Varför de tittade i roffa1s fall var säkert för att bedömma bilens skick, men det är ju inget krav för det.
I det flesta fall så räcker det ju med fotografier på bilen kan tänka mig att i Roffa1s fall var det tveksamma till att ge försäkringen och krävde mer dokumentation.
Om man besiktigar sin bilen genom klubben istället så finns det extrema perfektionister som skulle kunna neka försäkring för att det sitter ficke orginal ventilhatt på däcken för den årsmodellen.

Min Morris Minor -59 har jag valt att inte entusiast försäkra eftersom jag vill kunna använda bilen ibland till jobbet och kombinera nytta med nöje.
Den kostar ju bara 2000kr i helförsäkring om året och ställer man av den halva året så blir inte vinsten så stor.
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.