|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| har haft min i snart ett år gick som en klocka 2000 mil sen la lmm av 1000 mil til och nu står den på verkstad med kamkedje problem inga billiga fel den hittar på | |
|
Både LMM och Kamkedja e ju vanliga fel på M60/M62. Brukar komma runt 15-20 mil. |
|
|
10-20K mil ska det förstås stå. |
|
|
Nej inte det heller. Sista gången nu 15-20K mil. Antingen får det berömda Edit funktionen komma snart eller så får ja lära mig o läsa vad jag skrivit innan jag klickar på "besvara inlägget" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
deejayway-. Ett fläktmotorbyte är väldigt ovanligt på en "lågmilare" oavsett BMWmodell, så jag vet inte vad du vill säga med din kommentar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso---> Min bil hade gått 6560 mil när den importerades, vilket jag tycker låter ganska rimligt på 2,5 år. Men visst kan den gått längre. Att fläktmotorn havererar vid så låga miltal kan ju faktiskt inträffa, även om det är ovanligt. På BMW i Skövde sa dom att byte av fläktmotor enbart skett ett fåtal ggr under alla år som E39 funnits. Gillar din teori om motoroljorna, Mobil1 kontra Castrol. Funderar på att ta Mobil1 10W40 Helsyntet nästa gång jag servar bilen. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
andreapson: En sådan lågmilad bil är/var dyrare i Eu än i Sverige och fortfarande attraktiv på den Tyska marknaden så en sådan släpper inte en Tyska BMW handlar tex iväg för nått reapris som nån kan göra förtjänst på vid import. Men det beror iofs självklart på i vilket syfte bilen importerats och av vem. Men när bilarna passerat 14-20000 mil vilket är normalt för tex inbytta leasingbilar på 3 år så är de ointressanta på den tyska marknaden och slumpas iväg ofta för billig peng till oseriösa importerar. Jo det är väldigt ovanligt med byte av kupefläkt på E39/E38 speciellt när bilen knappt är inkörd:) 5W-40 ska du använda inte 10W. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso--->Okej, då blir det 5W40 Mobil1 nästa gång då =). Du menar alltså att exempelvis en BMW 525iM Touring -07 (lågmilad) skulle vara billigare för en tysk att köpa i Sverige än tvärtom? Låter skumt tycker jag. Har ett bevis på miltalet från BMW i Vällingby som verkar seriöst gjort, kostade förra ägaren 600:- kronor att göra. Killen som importerade bilen till Sverige är också enda tidigare ägaren på bilen förutom BMW i Grästorp där han bytte in bilen och som jag sedan köpte. Stämplarna i serviceboken är från Wittlich och bilen är uttagen i tyskland 25/10 -01. Finns väl inte mycket att göra än att fortsätta köra och tro att bilen gått det som står på mätarställningen. Den är servad enligt boken i alla fall och alla kvitton och besiktningsprotokoll finns som är gjort i Sverige. Hasso du verkar vara en grymt erfaren BMW ägare så dina åsikter väger tungt. |
|
|
"Skruvfobin" är något överdriven ibland. Det finns inget som säger att det inte finns måndagsexemplar av alla delar. Bara för att kupefläkten/fläktmotorn ger sig vid låga miltal betyder inte det att bilen är skruvad. Är all dokumentation i ordning i övrigt så skulle jag inte oroa mig över backad mätare. Bara att inse att E39 börjar komma upp i ålder och är ett svart hål pengamässigt om man inte kan skruva själv eller har tillgång till billiga mekaniker. Efter mängder med reparationer på den egna E39:an samt åtskilliga timmars läsande på amerikanska forum samt AP så får jag uppfattningen om att de flesta saker ger sig mellan 15k till 20k mil. Gör man ett "ryck" då så har man en fin bil för många år framöver. Nästa fara är rosten... :) |
|
|
Min 530 diesel -02 går klockrent ännu, "peppar peppar ta i trä". 24300 mil och jag kan konstatera att AC:n är reparerad, stötdämpare bytta fram, diverse bussningar i framvagn bytta. Tycker den känns överraskande bra i chassit för sina mil och inredningen är nära nyskick. Finns nog en och annan E39 som rullat lika långt som min men med justerad mätarställning. Är ju löjligt enkelt att manipulera dessa värden numera. |
|
andreaspson: Tyskarn har faktiskt det senaste året åkt till Sverige för att köpa bil, div tillbakaexport. Sverige har ju varit "tomt" på nyare beggade bilar och det sägs att en orsak är export. Du kan nog vara lugn med den historiken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| så ni menar att det är normalt att byta slit skenor och kamkedja mella 15-20k mil ??? då är det sista bmwen jag köpt kan ju lika gärna ha en bil med kamrem | |
|
Att hänvisa att det är "standardfel på e39" när det pratas om olika fel tycker jag gör saken mycket värre, ok om det skulle vara 1-3 "standarfel" men det är ju inte så. Trots att jag låter negativ så tror jag nog även nästa bil jag köper blir en BMW! /// Kristian |
|
|
åströmarn jag skulle inte kalla det för normalt med byte av kamkedja mellan 15-20k mil. Kamkedjan ska ju hålla bra mycket längre än så men det verkar som att vissa M60-M62 drabbas av kamkedjestrul efter ca 20k mil dessvärre. |
|
| Klart du inte ska sälja din BMW (om det inte är till förmån för en annan BMW då). :) Jag tycker att ett bilköp alltid är något av en chansning. Man kan ju aldrig vara säker på vilket skick motorn är i. Vissa bilar kan man ha i flera år utan att lägga ut pengar på annat än vätskebyten och torkarblad och andra kan man få lägga ut 20k på ett halvår. Med lite erfarenhet kan man självklart få ett hum om skicket på bilen/motorn men helt säker kan man som sagt aldrig vara. | |
|
Själv upplever jag E39 som en klart sämre bmw än mina tidigare E32 och E34. Den är ju jättesnygg och tyst och fin på vägen mm men var tog kvalitén vägen? Igår bestämde sig kupéfläkten för att det var dax att börja tjuta vid 14500 mil, i första E32:an höll den 27000 mil... M54 motorn drick olja i större omfattning än någon av de tidigare trots att den är skött enligt boken... Synd att det inte finns några andra tillverkare av roliga bruksbilar med drivningen där bak för rimliga pengar. //Magnus |
|
|
Jag har en 530 -01 med 14.500mil på mätaren. Köpte den för 3år sen och då hade den gått 9.900mil. Första saken jag bytte var i våras och då var det kopplingen. BMW hade precis då ett erbjudande på just kopplingsbyte = 5.400:-. I somras slutade kupefläkten att fungera. Det var rätt obehagligt under 3 dagar. :-). Fläktmostståndet kostade 800:- eller liknande på BMW och bytte själv. Sen i september bytte jag vevhusventilationen (cool climate-kit) och ventilkåpspackningen. Köpte sakerna på BMW = 2.000:- och bytte på Mekonomen = 2.500:-. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.