|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte min e39 525im touring i maj -09. Bilen är privatimporterad -04. En mätarställningskoll gjordes på BMW i stockholm, jag vet att det inte är hundra. Nu har bilen rullat 11500 mil (hoppas jag). Vid första kylan i mitten på oktober dog kupefläkten. Bytte effektsteg men det hjälpte inte, så jag lämnade in bilen på BMW och fläkten byttes till kostnad av 6500:- + ett effektsteg 1000:- (i onödan) Sen fungerade bilen klockrent tills onormal kyla slog till igen innan julhelgerna och vevhusventilationen frös för mig. Var i stort behov av bilen just då, så det blev bärgarn till BMW och reparation av detta till en kostnad av 8265:- + självrisken för bärgarn. Nu är mitt tålamod och plånbok tomma, funderar på att sälja så snart som möjligt och återgå till Volvo som funkat klockrent för mig genom åren. Men jag stormtrivs med bilen i övrigt. Gör jag fel som säljer? | |
|
Vad som är värt för dig kan endast du själv avgöra. Hur du än gör så tror jag att du kommer att kantas av kostnader. men jag måste säga att du har haft otur. |
|
|
Shit happens,du hade rätt volvo men fel BMW. Har haft bilar av många fabrikat och ibland kommer felen tidigt i ägandet,ibland sent,det viktiga är att efter man fixat dom så är det felet eleminerat och man bör få många problemfria mil från åtminståne just det felet förutsatt att man gör det ordentligt. Är det ett bra objekt i övrigt så är det helt klart värt att behålla och fixa det som kommer upp under tiden man äger,Alla bilar får varierande problem men oftast kommer man bara ihåg de som kommer tidigt i ägandet. Henrik |
|
| Håller med dig he rik, förlåt om jag lät bitter innan. Men min ekonomi ser mörk ut för tillfället. Känns som att man gjort världens felköp. Har en polare som äger en 528 E39 som börjar få rejäla problem. ABS givaren lyser, airbag lampan lyser, dåliga avgasvärden, förbrukar kylarvatten, och rostar nåt fruktansvärt. Blir ju nästan mörkrädd! | |
|
e39 är som volvo 900 serien det finns bra objekt och dåliga. Ägaren innan min e39 hade inga problem med den förut kamgivare och absmodulen och då har han ändå ägt den i 6k mil. Rost är en skam för bmw, det är bara tvätta och hålla efter. |
|
| Då väntar du bara på stöld av M-pkt och en självrisk till :( | |
|
Jag hade inte ägt en E39 om jag hade fått förlita mig på BMW-verkstäder. Då hade jag varit ruinerad för länge sedan. Skillnaden mellan upplevd kvalitetskänsla och faktisk kvalitet är stor på E39 tyvärr. Det är dock underbara bilar. Min får mig fortfarande att le varje gång jag kör den, därför har jag kvar den. |
|
|
Du skulle göra fel om du sålde bilen nu! Är trist att du åkt på detta nu,men vad säger att det inte skulle kunna hända nåt liknande om du bytte bil? Efter detta kanske du kan köra flera år utan att något alls behöver bytas förutom vanliga slitagedelar/service då. Sen kan man väl kanske ifrågasätta bmw kunskap i detta,att byta en massa saker i onödan... |
|
|
Bytt i min e39 under det senaste 1,5 åren: Bakvangsbussningarna Kondensor Kondensorfläkt Vevaxelgivare Kamaxelgivar ABS Sensor Bakluckehandtag Backluckelås Rattar på Navi Batteri Pendelstag fram Framruta Nollning av regnsensor Nollning av Airbagsystem Torkfilter Fyllning och tryckning AC Hjulinställning Just nu står den helt still med frusen bromsservo som kommer att behöva bytas samt att ingen växel går i i Steptronicen vilket potentiellt kan bli bra jäkla dyrt. Just det, homokinetiska knuten behöver fixas också, samt nya skivor fram och bak. bara för att ge dig lite perspektiv :) |
|
|
Saker och ting går sönder, och det mesta det brukar klagas på är ju faktiskt förslitnings- och förbruknings-delar, som går sönder oberoende av märke. Körde på 90-talet nästan 10.000mil men min E28 utan knappt mer än vanlig service, efter jag sålt den havererade den allt möjligt, och då menar jag allt möjligt på under ett halvårs tid... Bra timing för mig, dålig för köparen. Vad jag vill säga är att det handlar om att ha lite tur med beg-bilar. |
|
|
Gällande E39:An så hade jag under 4 år och ca 10000 mil givetvis också lite reparatioer, men inte alls betungande, när jag sålde den för ca ett år sen så fanns det ju lit att fixa om man ville ha den perfekt såklart, men ändå. För mig har BMW-bilarna funkat utmärkt, med undantag förstås, men även bilar som volvo, audi och MB har ju inte varit felfria heller.... Så rådet är nog behåll! |
|
| har haft våran e39 538touring i 4år 5000mil bytt en luftbälg bak bromskivor runt om och då var det 24000mil på den när vi köpte den har varit mycke nöjd med våra bmw. har en e34 ix som har gått 40000mil har varit mercedes tok före tills jag köpte en 230te 97 sämsta skitbil jag har haft och där kann vi snacka rost.så behåll du din bmw nu när du har kostat på den dom här pengarna. | |
| Japp, det blir nog att man behåller bilen ett tag till i alla fall. Jag och sambon satt och diskuterade idag och kom fram till att endast en helt ny bil skulle vara bäst. Det har vi inte råd med nu, åtminstone inte vad gäller mina krav på märke =). Hoppas innerligt att bilen ska funka ett tag nu. Tack för alla svar. Mvh Andreas | |
|
Haft min 525:a i 5 år nu. Hunnit köra ca 5000 mil. Bytt: Effektslutsteget till fläkten. Bytte själv. Kostnad 800 kr. Thats it! I särklass den bästa bilen jag haft! Bilen är svensksåld med i dagsläget 20300 mil på mätaren! Har inte sedan den var ny haft en enda anmärkning på bilprovningen! Är nog helt enkelt så att på tok för många E39:or har backade mätare tyvärr! Mvh |
|
|
3 år och 3000 mil i en E39 523i. Fått byta 2 ABS-givare (ca3000kr) Kondensorfläkt (1500kr) Airbagkablage under stol (250kr) Samt fruset bromsservo (korkad konstruktion med dräneringshål som måste hållas rena) Annars bara bytt saker i förebyggande syfte. |
|
|
Jag hinner inte fixa alla fel som uppstår på min 528 e39! Minst en sak i månaden går sönder! Just nu: -ACS funkar inte, gav upp för 2 veckor sen -Sätesvärmen på förarsidan slutade funka för 6-7veckor sen, skönt när man har läder. -Värmen funkar inte som den ska, troligen pga luft i systmet pga att kylsystemet läcker trots att kylaren+termostathuset+vattenpumpen(2ggr) är relativt nyligen bytt. Plus allt möjligt annat.... /// Kristian |
|
| tipsaren hur långt har den gått och hur länge har du ägt den? | |
|
Jag är inne på min fjärde E39 under 4 års tid och har utöver vanlig service fått göra följande: 520 Touring - 01 ca 18K Mil: Casterstag och termostat 528 Touring - 97 ca 24K Mil: Inget 530 Touring - 01 ca 28K Mil: Casterstag, kylare och Vanosjustering M5 -99 ca 18K Mil: Inget än så länge. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tror att trådskaparen ska ta sig en allvarligt funderare över miltalet, är inte speciellt vanligt överhuvudtaget med fläktmotorhaveri på så kort körsträcka som 11000 mil. Den kan ha rullat 10.000 innan den kom till Sverige exempelvis och har BMW bara läst av vad som är lagrat i ljusmodulen så har det värde 0 på en importbil. Ett Garantiutdrag eller serviceutdrag kan man få ut om mot betalning om man har en tillmötesgående BMW handlare i sin närhet. Om man nu vill vara 100 säker och vill veta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Delorian: jag har haft den 3,5år, 146tkm när jag köpte den, 181tkm idag. Första året var det inga problem men sen började problemen avlösa varandra. Visst det börjar bli en gammal bil, men när man jämför med bekanta som har andra bilar som är lika gamla så gör dom knappt något åt sina bilar. /// Kristian |
|
|
Felen vi talar om här är mer eller mindre obligatoriska standardfel på E39. En lite högre milad bil har oftast redan fått dessa delar ubytta vilket ja föredrar framför en lågmilad där man får åtgärda felen själv. Köp bil efter skick, Inte vad som står på mätaren (för den är säkert skruvad än då eller hur hasso!?!?!) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.