|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag fått ett väldigt stort problem med bilen (ännu en gång)! Det började med att jag hade problem med värmen i bilen för några dagar sedan. Men det är första gången jag kör BMW under vintern i -10 grader, därför trodde jag att det bara att det var dålig värme i bilen. Idag när jag körde på motorvägen så steg vattentempsmätaren upp till väldigt varmt! Stannade omedelbart vid sidan och märkte att det läckte vatten under bilen när jag öppnade motorhuven. Kunde inte exakt lokalisera vart det läckte exakt men mesta dels verkar komma någonstans under servopumpen i alla fall. Jag hade fortfarande kvar vätska i expansionskärlet, men det såg ut att finnas små isbitar i vätskan. Eftersom jag lyckades stanna i en mack (statoil) så köpte jag glykol hos dem och fyllde på, då läckte det under motorn igen och denna gång också mestadels under servopumpen igen. Motorn går rent och startar utan problem. När jag kör den på tomgång så läcker det ingenting under bilen. Det är bara när expansionskärlet är mer än halvfull som det verkar rinna under bilen. Lyckats köra den hem till föräldrarnas garage efter mycket stanna-och-vila på vägen för att inte överkoka motorn. Har inte hunnit kolla under bilen, men jag misstänker vattenpumpen. Kan det också vara termostaten tro? När jag kör så kan jag då och då höra gnissel vid motorn, låter som att remmen slirar ungefär. Det är väl symptom till defekt vattenpump? Eller när vet man att vattenpumpen är paj? Verkar kunna köra 5 minuter innan motorn börjar stiga mer än mitten på vattentempmätaren. Någon som har haft liknande problem? Vore jätte tacksam för alla tips och tricks! Ska kolla mer på bilen under fredagen, så tips på felsökning vore kanon! Bilen är föresten en 328 Coupe (E36) med M52 motorn, årsmodell -96 MVH / Martie | |
|
Vattenpumpen låter det som,mitt skovelhjul lossnade i höstas och då steg tempen snabbt. ;) Skovelhjulet hade lossnat från axeln så den pumpade inget längre. Hade originalpumpen i min och den höll 25´mil så såvärst skabbig kan inte plastpumpen vara ändå,hörde mycket skräckhistorier om den värdelösa pumpen när jag köpte bilen -01. Henrik |
|
|
Tack för ditt svar! Då är jag inte ensam om att misstänka vattenpumpen, dock så tycker jag att det är konstigt att det läcker bara... Jag har hört andra bilar med trasig vattenpump, då stiger bara tempen, men inget läckage. Tänkte lite på mitt läckage där under servopumpen... Länk Kollade på real OEM och hittade nummer 6, som är värmereturrör. Någon som vet om det bara är en gummislang eller metallrör som kan ha rostat sönder? Nummer 6 verkar bara finnas på modeller som säljs i vissa länder? Kan tillägga att glykolen såg lite mer tjockflytande ut samt att det såg ut att innehålla små isbildningar som flöt runt. he rik, sitter vattenpumpen bakom remhjulet som håller kylfläkten eller? Hur märker man om det nu skulle vara termostaten istället? Tack för snabba svaret! Fler tips och knep tack! Något man kan tänka på när man byter vattenpumpen? Förrutom att det forsar mycket vatten? MVH / Martie |
|
|
Isbildning=för dålig glykolblandning,har du spätt på med vatten och när bytte du senast? Bör bytas minst vart 4e år,jag bytte min med bromsvätskan vart annat,inga problem för mig. Läckaget kan vara slang som sprängts,spruckit eller ev termostathuslocket som spruckit(hände för mig,billigt att byta)och även komma från vattenpumpens skvallerhål,troligast med de symptomen men kolla det övriga nämt med,pumpen sitter bakom fläkten. Jag hade inga värmeproblem i min och jag körde neråt -30 och kallare i hastigheter över 120 så bilen som sådan har inga problem med värmehållningen när allt är som det ska,isbildningen kan antyda att du pga för lite glykol fått ett igenfruset värmeelement/kylare och problem med cirkulationen. Henrik |
|
|
Just det,om det är termostaten så har du oftast för kall driftstemp då den vanligtsvis fastnar öppen eller delvis öppen men skulle den fastna stängd så har du åtminståne inga problem med värmen i kupeén,när den sedan är kall så tar det ett tag innan den kokar men om det är pumpen går det rätt fort,kan även bli väldigt varmt punktvis om pumpen är kass innan tempmätaren visar överhettad så jag rekommenderar att du kollar pumpen innan du kör mer. Går det att redigera ett inlägg eller är det bara att skriva ett nytt om man postar utan att fått med allt? Kanske en funktion som skulle läggas till i forumet om det inte finns annars får någon gärna lära mig hur om det går. Henrik |
|
|
Tusen tack he rik! Jag har inte bytt glykol någon gång, men däremot fyllt på några gånger (typ totalt kanske halv liter med färdigblandat). Måste ha varit förra ägaren som har slarvat i så fall. Jag har inte haft bilen så länge, men jag ska nog ta och byta glykolen i samband med pumpen. Att vattenpumpen sitter "bakom fläkten", är det alltså bakom remhjulet som håller axeln till fläkten? Bättre att fråga en gång för mycket =). Termostatlocket, vart sitter den? det är inte bakom den stora delen ovanför fläkten som folk kallar vanos? Verkar dock inte läcka någonstans från övre halvan utav motorn, så termostaten går nog läckfritt. Jag har noll värme i kupén och tempen stiger ganska fort (typ 10 minuter så är den på röd zon). En fråga till om isbildning som inte får glykolen att gå runt. Kan det ändå läcka vätska pga av det? Förutsatt att ingen slang eller rör är paj? PS. Tror nog inte att det går att redigera inläggen, jag hittar inte heller funktionen. MVH / Martie |
|
|
Locket sitter mellan slang 2 och 3 på bilden i länken du postade tidigare i tråden,mellan slanklämmor märkta 3 om jag inte är helt förvirrad och missuppfattat bilden helt. Pumpen är där du gissar,bakom remskivan och jag ser det som troligaste anledningen till dina problem.¨ Vill du inte skruva i onödan så kan du låna eller köpa verktyg så du kan provtrycka systemet och se var det läcker,eller ta dig till en verkstad som gör det åt dig och konstaterar vad felet är. En fördel med att testbyta pumpen även fast du inte är säker är att det isf. är gjort och du får många mil till utan just det problemet då alla pumpar förr eller senare går ändå och den är inte så dyr,iaf. inte relaterat till motorras. Lycka till Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.