|
|
|
|---|---|
|
Jag tror att BMW med flera har tagit bort temperaturinstrumentet i nyare modeller för att inte visa att bränslesnåla motorer går för kallt ibland. Knappade fram kylvattentemperaturen i färddatorn som finns i dold meny för att testa när vid -16 °C ute. Resultat: Under -15 °C med helt uppvärmd kupé uppnår motorn inte normal arbetstemperatur vid statskörning. Efter 3 tim med (DEFA) olje och kupévärmare (ca 10 °C i kupé) krävs ändå 2 mil landsvägskörning för att uppnå normal arbetstemperatur. (När kylvattentempen är 37 °C börjar ACCn öka fläktvarvtalet) Hur lång körning behövs med en ouppvärmd 4-cyl dieselbil? | |
|
Men den går väl upp relativt fort till 60-70 grader och segar sig upp till full temp (som är vadå?). Min är både äldre och sexcylindrig, den går rätt fort till 60, lite långsammare till 77 (då står tempnålen rakt upp!) och sakta till 96 grader som är arbetstemp (nålen fortfarande rakt upp). |
|
|
Börvärdet för arbetstemperaturen kan variera beroende på körsätt, åtminstone på turbomotorn N54. Vid testet stabiliserade sig tempen på 100 °C med avstängd ACC. |
|
| Du får väl testa den gamla metoden med kartongskiva famför kylaren. Hade en dieselbil som var omöjlig att få full värme i utan kartongmetoden vid låga temperaturer. Lätt att fixa och kostnad obefintlig. Lycka till !/ Vedbodtrimmarn. | |
| Det finns väl nån slags luftflärpar i fronten på nyare BMW som öppnas/stängs beroende på kylbehovet? | |
| Jag saknar verkligen vatten-temeraturmätaren i min bil. | |
| Jag har just funderat på hur en X3 2d klarar vintern utan tillsatsvärmare? Där jag bor nu är det dels aldrig riktigt kallt och dessutom har jag garage så det är inget problem men nästa vinter kommer jag att vara tillbaka i Sverige och då verkar förhållandena bli annorlunda. Det verkar dock som om stängningen av luften till motorrummet hjäler en del men vilka erfarenheter har ni? | |
| Hur får man fram dold meny ?...Jag retar mig också på att det inte finns tempmätare det finns ju iofs en variant av den i varvräknaren med strecken som försvinner innan helröda markeringen..min 535 får inte upp temp alla ggr. det märks på att restvärmen inte vill gå igång om man ska parkera en stund | |
|
Intressant. En liten tabell önskas: Strecken i varvräknaren vs motortemp enligt dold meny. |
|
|
gto80: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.