|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag körde hem och bromsade lite ryckigt några gånger märkte jag att ju fortare jag trycker ner pedalen, desto mer motstånd gör den "på vägen ned". Det klassiska pysljudet hörs när pedalen trycks ner. Däremot behövs inget onormalt tryck när pedalen väl är nertryckt så att bromsarna tar. Med avstängd motor är pedalen stum efter 2-3 tryck. Det ska väl gå att tvärnita i princip helt omedelbart utan att pedalen upplevs som att den gör motstånd på "nervägen"? Jag hinner åka några meter innan ABSen börjar jobba om jag tvärnitar, detta i -16C på "vinterasfalt". Kan det vara vakuumslangen som är strypt på något sätt så att den "laddar upp" för sakta? Dräneringen var OK för tre månader sen då skivor+belägg fram byttes. Bak 1,5 år gamla. Inga vibrationer eller att de ligger an. | |
|
Låter ju som att det bromsarna fungerar bra,alltså att bromsförmågan är bra? Känner själv att när bilen stått/körts ute i sånna här extrema temperaturer som vi har nu känns vissa saker lite tröga i början. Kanske ska prova att "tina" upp bilen ett par timmar i ett garage,eller pressa bromsarna lite så att oljan hettas upp ordentligt..? Kvarstår det då kanske man ska fördjupa sig mera? Bara en tanke alltså...eftersom du nu upplever det första gången i ganska stark kyla. |
|
|
Ja, bromsförmågan är bra. Det kan ju tänkas att kolv+ok går trögt i kyla, men rörelsen är liten och den kraft som behövs för att låsa ett hjul måste vara betydligt större än den kraft som behövs för att "tajta till" spelet mot skivan innan kraften byggs upp som bromsar bilen. Oljan kanske består av 25% vatten och är trögflytande. :) Den skall var bytt 080229 på BMW. Dock läste jag på forumet att vissa verkstäder byter olja genom att byta oljan i behållaren bara, inte rören... Borde inte E39 ha "panikbromsförstärkning" för övrigt? Så att den hjälper till att bromsa fullt snabbt om jag snabbt trycker ner pedalen även om jag inte trycker med full kraft. Eller kom det senare? |
|
| Pedalen "gör motstånd på vägen ned" om man trampar snabbt, även i -5 C. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.