AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

"Sprängt" motorn nu?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jahapp, har haft bilen avställd under vintern och kom preciiis på att det varit uselt med glykol sedan en hastig påfyllning i somras då jag saknade glykol. Det är är überklantigt, jag vet - skyller på extrem stress. Bilen står just nu en bra bit utanför stan så jag kan inte kolla men risken att vattnet frusit är ju extremt stor...

Sååå, kan man ha flyt här eller är kylare + block och hela motorn åt helvete? Motorn har förstås aldrig körts sedan avställning, men det lär väl spela nån roll ändå. Motorn är en 328-96
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du tur så har du haft så pass med glykol att vattnet bara blivit som sorbé och inte genomfruset. Har hänt mig en gång då jag litade för mycket på glykolprovaren. Jag hade iofs ganska hård sorbé då.
Ingenting gick sönder och allt som satt där då sitter där än idag, helt.

///BMW - Was sonst!
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hmmm...Ok...och om vattnet är fruset så är hela motorn färdig?
Roffa1
Vill minnas att "frostpluggarna" är det första som ploppar ut från motorblocket ifall motorn är helt genomfrusen.
Är det bara glykol till en minus 5-6grader brukar det klara sig,försök bara inte köra då kan kylaren frysa och den kokar sönder istället.

Kolla expansionskärlet om det är issörja eller solid is,är det sörja så fixa in bilen i garage eller annan uppvärmd lokal och hjälp till med varmkörning om du har bråttom för att få upp tempen,sen tappar du och byter kylvätska.

Är den bottfrusen kan det vara värre men samma där utom att du inte får försöka starta innan den har tinat,då går minst pumpen,byt sen och kolla efter läckor,provtryck helst.

Henrik
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för era svar, skall bogsera in i garage vid tillfälle och låta den tina...
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Var ute och kollade idag och vattnet var inte fruset, inte ens i närheten av sörja så det verkar finnas tillräckligt med glykol ändå. Det har i snitt varit -10 de senaste dygnen så....
E3
1.828
E36
USA bilar
-10? Löjligt just nu -27..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.