|
|
|
|---|---|
![]() 78 M5 -92 3,8 Sedan E34
540/6 -94 Sedan E34 Audi A6 Q 2,6 -96 MB Sprinter 208D -96 530/5 -93 Sedan E34 |
Hejsan är intresserad av ny andra bil så som M5 3,6 3,8 eller 540 är det stor kraft skillnad mellan 4litaren och M? Bränsle? Mvh |
|
540 är mer glidare och upplevs starkare i vanlig körning, iaf än 3.6. M-modellerna kräver aktiv körning för att komma till sin rätt tycker jag. För status och beundring är det bara M som gäller, är ju lite av en modern klassiker redan :) Förbrukningen torde bli tämligen lik, räkna med 1.3l/mil --> Mvh |
|
| varför mindre motor än nödvändigt? självklart är 540 det enda valet.. dessutom kostar dom 5ggr mindre och är minst 5ggr manligare.. | |
|
1,3l/mil??? Inte i blandad för en 6vxl. Det har skrivits spaltmeter om detta ämne, här och på många många andra BMWsidor. Första frågan hur ska ägandet se ut, garagebil som tittar upp på speciella tillfällen, E34:or börjar bli gamla, dom yngsta fyller 14år i år och börjar helt klart ta slut. Brukskörandet är snart över. Majoriteten av M5 E34 är avställda så här års. Jag har inte gjort någon koll på 540i/6, men kan ju säga att alla mina 6vxl är parkerade för vintern inklusive alla sålda (4st). Oavsett vad du väljer kommer du få en riktigt härlig och njutbar bil (manuellt växlad). Stephan |
|
gladiator |
Anser 540 som en mycket trevligt leksak mellan händerna. Att äga en BMW är klokast beslut i livet |
| Jag körde min 540iat för några dagar sedan Avesta-Umeå. Tankade i gävle och sedan i Umeå. 0.97 uträknat med trippmätare mot antal liter. Färddatorn sa 0.94. Då har jag kört i stort sett enligt skyltarna, kanske 5-10 km över där det passat. Kört nu ett par dagar inne i stan nu, är runt -15 -20 nu, och på den körningen ser förbrukningen ut att närma sig 2liter milen men färddatorn säger 1.6.. | |
|
Automat är törstig även om dom inte brukar vara sååå törstiga. Stephan |
|
|
Min uppfattning om 540 är att det är en törstig bil o är mer en glidar bil,+ att de ofta har problem me läckande ventilkåpor som gör att olja rinner ner till tändstiften o gör att den snart inte går på alla cylindrar, Lätt att åtgärda iallafall men ändå. Skulle satsa på en M istället för de har ett bra andrahandsvärde + att de är gött roliga o vassa att köra. Bara min åsikt så ingen behöver komentera det jag skrev. Mvh |
|
|
har haft en m5 3.6 en m5 touring 3.8 en 540ia.. ska du ha en 540 så se till att köpa en manuell om du får tag på det.. Jämför man 540 automat mot någon av m5 bilarna så är 540:n trött. M5 motorerna har rejält mycket härligare karaktär, men 540n är en riktigt härlig glidare. Räkna med att bilarna tar soppa, men går snålt vid vanlig långkörning.. 540n mätte vi till 0.93 / milen under en 50mils tur. |
|
|
Min 540 drar ca 0.99l/mil vid motorvägskörning (snabb sådan). I stadstrafik däremot kan den dra hur mycket som helst, men sen kör jag nog så som sig bör om man har 400Nm under högerfoten. Har aldrig haft problem med ventilkåpspackningen, däremot har jag dratt åt vattenpumpsbultarna vilket verkligen behövdes! Har hört att M5 3.8 håller sämre än 3.6:an men har inga egna erfarenheter. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Skulle tippa på att det är en smaksak, men jag tycker ju att V8 är rätta vägen. Manuell är ju mycket roligare. Har sett flera klipp på internet där 540 med manuell låda kör ifrån 3,6 till och med. Vet inte hur det är med det riktigt. Jag gillar iaf skarpt M60 motorn. Bättre än M62TU iaf. Nu har jag inte ägt någon M5 utan bara åkt i såna så kan jag inte jämföra. Vet bara vad jag tycker. Men som sagt så beror det ju på din smak. |
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
M62TU har ju inget att göra med E34 givetvis, men bara petade in det eftersom jag hade en E39 förut och gillar motorn bättre i E34an. Tycker den reagerar på ett helt annat sätt. Känns mer pålitlig på något sätt. Kanske bara är jag... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.