AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.402

kylvätska för låg

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Nu är det kallt ca. -15 och jag får medd att kylvätska är för låg. Medd försvinner sen när det blir lite varmare under -10 t.ex...Beror detta på kylan eller skall man fylla på? Om jag fyller på skall jag blanda lite med vatten eller bara kylvätska? Medd försvinner sen när det blir lite varmare under -10 t.ex...
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
en följdfråga: jag hade en gammal castrol kylvätska liggandes i några år...kan jag använda denna...har de bäst före datum och kan de bli dåliga efter en viss tid...den har jag redan anvät förr i tiden så flaskan är halvtom.
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Du bör fylla på!
Det är ju lätt att kolla var nivån ligger på expansionskärlet.
Ligger troligtvis nära min = fylla på.
Du kan ju också kolla i instruktionsboken vad som står.
Alla meddelanden man får bör man kolla i instruktionsboken så man vet vad det betyder och hur skadligt det kan vara.
Angående kylvätskan så kan det vara så att nivån blir lite lägre när det är kallare. Det är ganska normalt.
Det kanske bara skiljer några mm på nivån.
Kylvätskan bör även bytas varannat år för bästa effekten = kylskydd och smörjning.

535i -89 (Royalblau) (såld)
740iA -92 (Lazurblau) (såld)
535i -88 (Diamantschwartz) (såld)
Kylvätskan byts för att korrosionsskyddet avtar och inget annat. Ibland kan flottören till nivågivaren suga åt sig vätska och bli för tung, med felindikering som följd. Detta hände på minaM3 E30. Detta avhjälptes genom att ta ut flottören och låta den torka ordentligt, sen kunde man lägga tillbaks den och allt var ok. Laborera inte med gamla skumma kylarvätskor! Köp glykol som uppfyller instruktionsbokens spec. ! Det är ingen större utgift och du vet att du får ett fullgott skydd både mot kyla och korrosion. Bäst frysskydd brukar vara 60% Glykol och resten vatten, men det står på förpackningen. Finns även färdigblandade kylvätskor för dem som föredrar att bära hem dyrt vatten.Du kan låna en apparat för att se hur många minusgr. kylvätskan tål på närmsta bensinmack. Mvh,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.