|
|
|
|---|---|
|
Har haft bilen i garage några dagar för att tina upp. Slängde in en kupévärmare för att få den torr invändigt. Har dock inget uttag för värmare så jag la kabeln genom dörröppningen, stängde inte dörren helt, men kabeln låg mot dörren och bilen. Kom dit idag och batteriet var helt dött. Kan det ha att göra med att kabeln låg mot bilen? Skumt! Även säkringen på skarvkabeldosan gick. Kan batteriet skadas av att det blivit helt urladdat? Någon annan som varit med om detta? Mvh //Peter | |
|
En djup urladdning påverkar alltid livslängden negativt. Viktigt är att ladda upp snarast innan sulfatkristallerna fastnar, gärna med förhöjd laddningsspänning. Vissa laddare t ex CTEK har rekondfunktion (ca 16 V och tidsbegränsat) |
|
|
Inerbelysningen tänd? C-tek är en bra investering,kan rädda batterier som är dåliga,fixade mitt mc-batteri med en sådan,på våren kunde han inte stå mer än ett dygn sen startade han inte längre men efter lite c-tekande efter varje tur så funkar det igen,det var -08 och samma batteri sitter fortfarande i. Henrik |
|
|
Innerbelysningen skall släckas efter 16 min även om en dörrkontakt är aktiverad hela tiden. Kollade just lite i verkstadsmanualerna för E39 och E46, det finns t.ex inte mindre än 9st olika kriterier som kan koppla från innerbelysningen automatiskt... Så öppen dörr borde inte orsaka dränerat batteri, och inte heller en klämd kabel till värmaren. Skumt iofs om detta hände, kan det ha varit någon efteråt och tryckt igen dörren, för värmaren gick väl när du lämnade bilen? Kanske bättre att släppa ut kabeln genom rutan och lämna någon cm öppning på denna. Ladda upp batteriet under min 24 tim med en bra laddare så snart som möjligt, men använd inte billiga ostabiliserade laddare. FP |
|
|
Innerbelysningen släckte jag innan så det är inte orsaken. Ja, värmaren gick när jag lämnade garaget och det är ingen som varit där och stängt dörren. Jag låste bilen trots att ena dörren var öppen, och alla rutorna öppna ca 1 cm men det låter ju långsökt om det skulle vara orsaken. Japp, nästa gång blir det att dra sladden genom rutan istället. Batteriet laddas med en c-tec sen i tisdags. Så nu är det bara hoppas att batteriet klarar sig. Mvh //Peter |
|
|
Om säkringen till laddaren löst ut, dvs ingen spänning ut från laddaren kan det vara så att laddaren har en inre resistans som laddar ur batteriet. Vad gäller batteriet håller jag med tidigare talare. Ställde faktiskt frågan till Varta 2001. Svar nedan Sehr geehrter Herr AGW, wenn Sie die Batterie vollständig entleeren und sofort wieder laden, dann ist sie wieder so gut wie vor der Entladung. Bei einer zu tiefen Entladung schädigen Sie die Batterie und das Kann zu Schäden führen. Eine gealterte Batterie wird nicht die Kapazität erreichen wie eine neue frische Batterie. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.