AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
980

Blåst topplockspackningen?

Jag råkade ut för ett "smärre missöde"med min 328i 00:a. Hade kört några kilometer när det syntes ett enormt rökmoln bakom bilen varefter den började gå sämre och sämre för att till slut stanna. När jag väntade på bärgaren såg jag en rejäl oljepöl på marken under avgasrörsöppningen.Oljestickan snusstorr och lägre nivå på kylarvätskan. Verkar vara topplockspackningen som har tagit semester? Är det vanligt att topplockspackningen går sönder på BMW? Bilen har gått 15000 mil och är snällt körd.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Frusen vevhusventilation,sök gärna på detta.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
tur du inte har skurit motorn, väldigt lätt om det inte finns olja

Som det sagts redan, frusen/igensatt vevhusventilation, förekommer hos de flesta bilmärken. Har du tur så räcker det med att tömma cylindrarna på olja, fylla på ny olja i tråget. Har du otur så har du krökt vevstakarna,"lyft" på toppen osv...Då blir det dyrt!
Tackar. Det låter bättre att ventilkåpspackningen har gått sönder än topplockspackningen. Läste på forumet om frusen vevhusventilation, där nämde dom att Gastrols olja var mer benägen än Mobils olja att gegga igen ventilationen. Men jag hade Mobil 1 i motorn. Såg också på en tråd att man kunde skydda vevhusventilationsslangarna mot vinterkylan genom att isolera och montera en värmekabel runt slangarna.Det känns hoppfullt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.