|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| håller länge åxå om man sköter om v8an. toppvridet ligger på typ just nder 4000 varv. så man varvar ju heller inte något. ligger man i 110 på e4an så varvar den knappt 2000 varv. =) | |
| Jo dem orkar mkt bra de vet jag då jag har en 530 e34 me 540 motor men tyvärr bara 5 petade lådan då så den varvar ju alldeles för mkt. Jag har ju ca 3000 varv i 120 så de är där ja förlorar mkt av soppan. Så en 6 petad e39 i framtiden me m-paket hade vart toppen. | |
| Resonerade likadant innan jag köpte denna =) om jag kör 90 sträcker typ 8 mil i streck. har jag en förbrukning på 0,81. vilket är lika lite som 6orna bmw har.. rätt sjukt ändå =) kortkörningar drar den 1,10 inte heller så mkt ? | |
| Ja de är ju fram för allt de korta sträckorna ja förlorar på med 530in har dratt upp emot 1.5 på korta bitar men då är de ju också korta sträckor oftast max 5 km o så sladda lite i snön | |
| hehe okej:P men satsa på en sån hära.. värda pengarna =) kolla in mina bilder. rätt fint skick åxå :) | |
|
Jo ja är sugen på en sån dock inte just nu har massa andra bilar o sälja o bruka ett tag först men inom en rätt så nära framtid hoppas jag har 4 st bilar just nu som ska fixas lite o säljas o brukas ett tag fast cabben behåller jag nog. Men jag har den så kallade bilsjukan skaffar bara en massa bilar hela tiden säger jag att jag ska sälja en brukar de bli två nya sen istället |
|
|
criiille; Du säger att du har bättre vrid med Vmax. Är det bänkat? Enligt de icke vetenskapliga tester jag sett så har ett chip aldrig gjort märkbar skillnad på en BMW sugmotor? Har däremot sett bänkningar på ojämnare effektkurvor och med chip till BMW 540. Exempelvis från stort företag i UK. |
|
| Nej det är inte bänkat men flera polare har 540 6växlad dock utan m paket. är då stor skkillnad. min drar då mindre än alla doms.. och presterar bättre, deras orkar inte ligga på 6an i lika låga farter.. deras drar typ aldrig under litern. vilket min gör, är iaf chippad och borttagen fartspärr, kanske inte ger så mkt ingne aning. sen har ju 4,4an samma hästar som 4,0. endast för att dom inte fick inkräkta för mcket på v12an på 326hk... har man då hört.:P | |
|
Min gick också att få ner till 0.8 helt original. Förbrukningen beror nog på föraren, inte med/utan chip. :) Kör dina kompisar med org. kattar så kan de börja bli täta också. Standardfel på 540 kattar. Byte till metalliska kattar eller 300cells racekattar samt fullflödes slutdämpare kan nog ge några Hk till. Då kan jag tänka mig att ett chip kanske skulle hjälpa men jag tror den adaptiva motorstyrningen sköter det om dina kompisar byter kattar/slutdämp. Fantastiskt mycket skönare ljud blir det också. Har kommit fram folk med E39 M5or och frågat vad jag har för avgassystem då de vill ha det på sina. :) |
|
| jag har åxå original avgas hela vägen , plus att min trotjänare har gått mer än deras. min har gått 28300 i dagsläget;) | |
| Bara en sista fråga blir ju till 99% en manuell men ska fråga ändå är de någon större skillnad mellan tex acceleration o tex hur bra dem går mellan manuell o automat. Samt är de någon större skillnad mellan utväxlingen dem emellan dvs vad varvar en tex en automat respektive en manuell på högsta växeln runt 110 | |
| glömde även förbrukningen | |
|
Tjenare, Snittar min på 1,08L, blandad körning. Att köra den på 0,8 kan jag också göra. Har haft den i rätt så exakt ett halvår nu och är fortfarande mkt nöjd. Mycket speciell bil med manuell låda om du frågar mig. Mvh Emil |
|
|
E39 har alltid M62B44. Medan E31 och E38 levererades med den våren 1996 (finns äldre exemplar med maskinen, men förserie). Det är jätteskillnad på acc mellan 6vxl och automat även på E39, se www.einszweidrei.de för tider, 7,7sek till 100km/h för en 96:a 540iA det är 0,2sek långsammare än en 93:as 540iA E34... synd att dom inte lagt upp fler test. Jag har lagt in tider här på autopower från andra Auto Motor und Sporttidningar för flera år sedan, sök. Se upp med kopplingsras på 540i/6, vanligt att även svänghjulet går åt. DYRT. Mvh Stephan |
|
|
Har för mig att min automat ligger på 1700 varv i 100 km/timmen. Enligt modellguiden här på AutoPower skiljer två tiondelar upp till hundra, 6,2 manuell och 6,4 automat. Vet inte var Stephan735i hämtat sina siffror (7.7sek), men jag vet att jag har en 540iA själv och att den är betydligt snabbare än så. Den känns nästan lika snabb som min Mercedes SL500 som tar 6.0 sekunder, så 6.4 låter rimligt. |
|
|
Lasse; Följ länken, tiderna är från test i Tyska motortidningar oftast Auto Motor und Sport. Dom officiella tiderna är rena skämt många gånger. Officiell tid för 540iA E34 är 6,8sek, men det tog 7,5sek när Tyska AMS körde. Och ännu långsammare var 540iA E39 M62B44... även om jag sett bättre siffror med andra exemplar, har dock inte mina tidningar här. Bättre gick det för 540i/6 E34 6,5sek mot officiella 6,4sek. SL500 eller i ditt fall 500SL gjorde det på 6,9sek... Länk då med 320hk. Som sagt vad som tillverkaren säger stämmer oftast inte. Stephan |
|
|
Teknikens värld testade en 540ia sedan 1998 den gjorde 0-100 på 6,8s, de använder iaf jag som min referens :) den gav 261hk och 380Nm på hjulen vilket är bra värden genom en automatlåda. |
|
|
Man måste koppla ur ASC (antispin) för att kunna få bra 0-100 tid. Det är det nog inte alla som gjort då de testat misstänker jag. Svekke |
|
|
Stephan735i: Tack för lektionen, du vet nog bäst. Rättning dock, 326 hk original är det i M119 och några till i min. Dina blixtsnabba E34:or är förmodligen betydligt snabbare, men jag rejsar sällan med Mercan och bara mot lika snygga bilar, aldrig mot fulare. :) En gång gjorde jag det mot en kompis manuella 330i E46 och jag blev förvånad att den blev så långt efter. Det skulle stödja din teori om att BMW (utom E34) har glädjesiffror, för enligt BMW själva ska den ta 6.5 0-100, men den var åtminstone en sekund bakom Mercan. Men jag tror personligen att det var något som inte stämde med hans 330, den borde inte bli SÅ långt bakom. Och jag tror också mer personligen på min egen uppfattning att min 540 ligger någonstans kring 6.5 sekunder, den går verkligen rätt bra. Men det är inget att tjafsa om. Vill man åka fort så kör man MC, inte bil. |
|
|
Lasse-SL500 När det kommer till att jämföra bilar med manuell låda så bör det vara en duktig förare som kör båda bilarna. Det kan skilja mer än den där sekunden du pratar om bara på hur personen startar samt växlar. Två bilar med Automat är ju lättare att jämföra då det bara är att reagera, trycka ner gaspedalen och dricka sin latté i lugn och ro. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.