|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW som jag har kört med turbo i på 0,7 bar vilket leder till att toppackningen har gått 2 gånger på under en period av 4 månader. Så nu ska jag svarva ner kolvarna och svetsa toppen och ladda ca 1,4 istället och köra fekzen turbochip. Min fråga är då vad måste jag göra för att få packningen att hålla!? kan det räcka att toppdecka och plana toppen,köra med orginalpackning och arpbult? MVH | |
|
O-ringa blocket så kan jag lova att det håller! Värt varenda krona. Du spikar sönder kolvar innan du skjuter packningen. |
|
| Hoppas du inte har något "Vanligt" trim-chip i bilen nu.. För det höjer ju tändningen. | |
|
Okok jo ja har väll vart inne på det men nån som vet någon som kan oringa i/runt omkring uppsala? Och nej jag har inge chip trim i bilen nu. :) |
|
|
Montera en stållamells (MLS) packning den håller utan problem har dom på bla. www.pure-pf.com |
|
|
Nackdelen med MLS är att blocket och toppen bör vara helt plan! Många som får problem med lekage. |
|
| Mm har hört att MLS kan läcka... men om jag skulle köra o-ringat kan ja köra me 12.9 bult eller ska ja köra me ARP? | |
|
ARP är bäst.. Men 12.9 räcker nog gott till. Körde 12.9 förra året utan problem. |
|
|
O-ringat med standard packning och 12.9 bult räcker långt (1,9 med svarvade kolvar och feg tändning, egen erfarenhet). Nackdelen är just att risken är stor att man spikar sönder kolvarna före packningen. Ännu nogrannare att man har koll på tändningen alltså. Jag är själv inte förtjust i MLS just pga hög risk för vattenläkage. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Tråkigt att MLS fungerar så dåligt på BMW's motorer är himla smidigt annars. | |
|
Det låter som största problemet med din setup är dålig motorkontroll, eller snarare ingen kontroll alls... Visst, om ska du över 1 bar är det O-ringning som gäller, men man måste alltid ha koll på förbränningen så inte knackningar uppstår. Det blir så sjukt höga cylindertryck som skjuter iväg packningen vid en knackning. :) __ Nisse Ljung |
|
|
När du säger motorkontroll menar du då tändinställning anar jag... och det är ju orginal just nu så d e ju väldigt tidigt tändning och det är ett stort problem... men ja får väll testa ett chip o se hur det blir. som det ser ut just nu försöker ja hitta någon som o-ringar i uppsala. ;) |
|
|
Motorstyrning är ju A och O, utan det blir det skit. Att endast sätta dit bättre skydd mot att skjuta topplockspackningen är ju som att mura tjockare väggar istället för att kontrollera förbränningen på insidan där det verkliga problemet. Med motorkontroll menar jag ALLT., tändning, insprutningstider, laddtrycksstyrning osv osv :) Jag har själv bara en ny standard topplockspackning + O-ringning och jag laddar 1,8 bar. Har testat 2 bar också. En gång förra året testade jag en standard tändspole utan att ändra i motorstyrningen, vid första fullgasen sköt jag topplockspackningen direkt trots O-ringningen pga att jag fick knackning. __ Nisse Ljung |
|
|
Jag menade att jag "bara" har en ny packning + O-ringing som skydd mot att skjuta packningen. Sen har jag naturligtvis annan motorstyrning, helsmidd maskin osv. __ Nisse Ljung |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.