AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.118

Problem med kylning och luftning, E39, 528

De
3
Dee
528iA Touring -97
Jag har haft en 528-97 i ett några veckor och fick problem med överhettning, läckage av kylvatten vid expansionskärlet samt avsaknad av värme i kupén. Bilen har tidigare gått i Skåne och bott i garage. Nu står den ute i kalla Göteborg (allvarligt talat så har det varit ordentligt kallt här ett tag). Iaf: Glykolhalten var okänd från början. Problemen uppkom när jag körde en kort sväng i minus 12 grader. Jag misstänkte då nån frostpropp som ställde till problem. Tog bilen till garage och lät den bli varm. Demonterade expansionskärlet men det var helt. Efter montering och luftning så fungerade systemet perfekt. Ingen överhettning eller läckage samt massor av värme i kupén. Då var det en frostpropp tänkte jag. Tappade ur kylsystemet och fyllde på med massor av ny glykol. Fick dock bara i 6 liter vätska varav 4 liter glykol. Luftade länge och väl enligt Hassos utförliga anvisning (tack för den!). Sedan provkörning. Inga problem! Temp perfekt, tätt och fint och varmt i kupén. Efter 2 nätter ute i kylan och en kort tur idag (i minus 2 grader) är alla problem tillbaka! Alltså: om bilen står varmt är allt frid och fröjd, står den kallt funkar det inte!

1. Vad gör jag härnäst?
2. Jag kunde bara få i 6 liter i kylsystemet. Hur gör man för att få ut alla 10,5 litrarna kylvätska? Jag hade bilen på plant underlag och öppnade urtappningen i botten av kylaren. Ska jag göra något annat?
3. Även om jag hade ca 4 liter gammal kylvätska kvar, blandar sig inte denna med den nya kylvätskan med 70% glykol som jag fyllde på?

Hej!

Jag tycker du ska kolla locket på expansionskärl, där kan det djävlas skall du veta
där finns gummi-ventiler som kan spöka, kolla dem kanske köpa ett nytt lock.
Det finns dem som har trott att toppen har varit gången, så är det bara locket som är kasst.
Lycka till
De
3
Dee
528iA Touring -97
Tack för tipset! Det kanske är värt att prova men hur kan man förklara att bilen går varm med att locket krånglar? Är det någon som har svar på mina andra frågor?

/Dee

Vattnet åker ut när det blir tryck i systemet, är då gummit kasst i locket så släpper
den trycket tidigare ock det är inte bra! Jag vet en del har bytt topp packning och
sedan haft samma problem igen som du, så byt locket och hoppas på det :)
NeZaN
Är inte E39 i regel jäkligt jobbiga?

Jag har bara haft 540, är inne på min andra f.n., men de är riktigt jobbiga. Man ska stå i en riktigt brant uppförsbacke med fronten samtidigt som man luftar, så att allt vatten rinner ner och därmer all luft trycks upp.

Vet som sagt inte om det bara är V8orna, men sånt problem har jag haft. Sen fick BMW tag i bilen och fixa det. De förklarade detta åt mig!

/NeZaN
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Hej! man ska tömma kylvätskan från motorblocket också,sedan vissa modeller så ska man utsätta systemet för tryck (max 1,5 bar) för att kunna lufta,i övrigt så ska man hälla i så sakta som möjligt när man fyller på så att inga luft bubblor uppstår sedan man ska klämma slangarna då och då så att luft går ut, min 523i 99 så har jag ett system med latent värme system då har man saltblandning i en behållare i inst.bräddan den sparar värmen länge även om det är -30 ute,,och då har man extra pump som är elektrisk vilken man måste ha en apparat för att sätta igång den vid avluftning, det går utan men får man problem efteråt då ska man lufta rätt. en fråga bara hade du full värme på medans du fyllde på nytt vätska? man måste det med tändningen på så att du kan öppna värme ventilarna...lycka till...Mr Power

De
3
Dee
528iA Touring -97
Problemet är sedan en tid tillbaka löst. Det var i skarven mellan "expansionskärlsröret"/expansionkärlet och botten som är en del av kylaren som läckte. Husmeken tog bort o-ringen och tätade med silikon och nu är det tätt. 1000:- kostade det inklusive glykol och luftning. Jag la själv över en tusenlapp bara på glykol under mina egna försök att fixa problemet. Men det är ju en viss tillfredställellse att fixa problem själv... om man fixar dem vill säga.

Tack för hjälpen ni som svarade!

/Dee

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.