AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.147

Tips på 5,25 högtalare med MKT BAS!

Ni
199
Niclaza
535d lci
vill ha tips på både koaxialer och kittsystem med mycket bas i, kommer köra både fram och baksystem på 4vägs slutsteg och ingen baslåda i min e39 med orginal enhet.

har idag baslåda men får inte in någon bas alls i kupen !

monteringsdjuper får ej vara för mycket då det är ganska tajt med utrymmet i orginalhålen!

tacksam för tips, alltså både kitsystem fram och koaxialer bak med bra bas i!

Hur mycket bas du får ut påverkas bara till mindre del av elementets egenskaper men desto mera av monteringssättet och "lådan", dess volym, att allt blir tätt och stabilt osv. Givetvis förutsätts element av rätt typ för ändamålet osv, men du har nästan gett en del av svaret själv: Om det är tajt och dåligt med utrymme så kan inga element i världen ge "mycket" bas, det är svårt att rubba på akustiska grundlagar osv.
En extern baslåda ger normalt bra resultat jämfört med de allra flesta dörr och panelmonterade högtalare, och är mycket lättare att optimera för ändamålet.
Förmodar att du testat låda i skuffen utan öppning in mot kupén, och då får man ju inte räkna med någon nämnvärd bas osv. Tyvärr är det många skrönor i omlopp om detta "monteringssätt" med fram och bakåtriktade lådor osv, det enda rätta är om man kan använda sig av t.ex skidluckans öppning i baksätet osv.
Alternativet är om man kan använda en låda som går in under t.ex framstolarna men det brukar vara för trångt för att ge bra resultat.

FP
Ni
199
Niclaza
535d lci
Lite naivt läser jag mellan raderna "det är kört" att få bra ljud, jag vill verkligen få ett bra ljud i bilen och investerade lite pengar för inte så länge sedan med 12" bas alpine och nytt framsystemet och nya högtalare bak, körde framsystemet och baslådan på ett 4kanaligt alpinesteg! Men som du sa får jag inte in någon bas i kupén alls!!
Och kollade lite snabbt på skisack men ganska mycket plåt som måste skäras väck , är inte villig att göra sådana ingrepp!

Så min fundering är nu vilket som är lättast:
köra fram och baksystem på steget?
Köpa slimmad baslåda och försöka gömma i kupén?

Vilket blir bäst?
Bygga om dörrar och trycka in 6,5or är ganska stort ingrepp?

Tacksam för tips så jag får ett bra ljud, vill ej byta ut huvudenhet, har idag en hi-lo omvandlare !
Helt kört är det nog inte. Om du vill ha extrem bas, dvs ingen naturlig tonbalans i kupén så är det svårt utan större baslådor, som måste spela in mot kupén, men annars är det lite av det vi diskuterat som gäller. Om bilen inte har förbedelse för skisack så måste man skära bakom armstödet men i vissa fall sitter en plåtlucka punktad fast som inte är alltför svår att avlägsna, samtidigt som återställning inte är helt omöjlig heller.
Det finns säkert de som testat/lyckat få in större element än original, men åter igen: Låda, volym, täthet, (eller portad låda) stabil och resonansfri montering betyder betydligt mera än diametern på elementet. Jag skulle tom säga att det är lättare att optimera den (lilla) volym som finns att tillgå med mindre element än med större.

FP
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är inte lätt att få till bra bas i e39-dörrarna. Högtalarna där sitter i plastlådor på <3 liter.
Byt ut originalelementen i dörrarna till bättre än original, tips finns här Länk öppna skisackhålet och gör en smidig sluten låda med 8" eller 10" bas som du fäster mot ryggstödet spelande genom hålet.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Jag tog bort den punktade plåten till bagaget, eller rättare sagt stansade öppningen. Satte en DLS baslåda mot hålet och fick superbra bas i kupén. Man fick skära i ljuddämpningen också. Går att återställa med lite jobb.Har bytt originalhögtalarna till DLS också. Detta är i en E34-95. Håller på och lurar på om det inte går i min E60 också om man tar bort skisacken. Upptäckte att den var monterad som en insats som gick att demontera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.