AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
766

Fortsatt stor minskning av antalet omkomna i trafiken 2009

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Den stora minskning av antalet omkomna som inleddes 2008 har fortsatt under 2009. Antalet omkomna har enligt preliminära beräkningar minskat med cirka 11 procent jämfört med 2008, till 355 jämfört med 397 för år 2008 och 471 för 2007. Därmed är antalet omkomna per innevånare, som är ett vanligt jämförelsetal, det lägsta sedan 1935 då officiell trafikolycksstatistik började föras.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Stor eloge till Vägverket!
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Som alla vet är hastigheten den enda viktiga faktorn vad gäller dödlighet, måste alltså vara ett resultat av "förbättrad" övervakning.
För att vara allvarlig så är det naturligtvis glädjande att färre strukit med.

Inte konstigt med tanke på hur mycket som satsas på säkerhet. Det som är konstigt är att det fortfarande faktiskt dör folk i vår väldigt artificiella trafikmiljö.
No
160
Nobby
523i -96
Jag vet inte om jag skulle ge så stor del av äran till vägverket, moderna bilars ökade krocksäkerhet har en hel del med minskningen att göra. Eftersom det tar tid för vagnsparken att förnyas så dröjer det innan man ser resultatet av förbättringarna.
Förnyad vagnspark kan väl inte förklara en sådan här ketchupeffekt, tvåsiffrig procentuell minskning två år i rad...

Det borde vara något som hänt relativt nyligen. Typ fartkameror, nya mitträcken och för all del finanskrisen.
No
160
Nobby
523i -96
Nä, du ha nog rätt. Jag menade mest att det är många faktorer som har tillsammans get minskningen i dödsfall men vägverket tar det mesta av "äran".
Gör dem med all rätt i mina ögon.
Buspelle
Konjunkturläget brukar vara den enskilda faktor som spelar störst roll. Sämre konjunktur innebär färre bilar som rullar på vägarna och vice versa. Hastighetstalibanerna på vv skulle i vart inte jag vilja ge någon eloge. Tyskland med otroligt mycket mer trafik och fri fart på vägarna har bara marginellt högre dödstal.
om man jämför med dödstalen vid mitten av 80 talet och dagens antal så har man minskat antalet med ca 2/3-del av 80-talets siffror - vilket det är väldigt bra.

dock kan nog inte vägverket ta sig hela äran utan många av dessa beror helt enkelt på att bilarna är så väldigt mycket bättre idag och då släpar ändå bilparken efter med 5-10 år innan dom värsta rullande likkistorna är borta helt.

Under 80/90-talet fanns det vissa sträckor där en stor del av dödsolyckorna inträffade. Gamla E6 genom Halland, E4 genom södermanland samt E18 vid Örebro var ju ökända dödsfällor. Främst var detta tungt trafikerade 13m vägar med mötande trafik och 90 eller 110km/h som hastighetsgräns.

Idag är det numera sällsynt med denna vägstandard, de allra flesta har byggts om till antingen riktig motorväg eller 2+1 väg med mitträcke, vilket i praktiken raderat ut dödsolyckorna på dessa sträckor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.