AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

Grenrör gått sönder!

krukan6
Jag vill ha tips på vad jag skall göra.
Grenröret är kasst och måste bytas. Har länge funderat på sportavgas system med inte riktigt haft råd. Nu måste jag ju byta grejrör iaf så det kanske är lika bra att satsa lite då.

Vad tycker ni?
Bör man ha luftfilter också eller räcker det med sportsystem?

Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Om du endå ska köpa nyt grenrör så kan du ju köpa extraktorgrenrör och 3" sport system!
Sportluftfilter måste du inte ha!! Men man får ett härligt ljud hur bilen!!

Mvh: Andreas

krukan6
Alltså, jag är inte så bra på det tekniska men extraktorgrenrör?? Vad är det för skillnad på det och original? 3" sportsystem, är det bakredelen bara eller hela skiten?
På ett extraktorgrenrör är rören (6 cyl till 2 rör) lika långa, vilket gör att avgaserna flödar bättre ut och man får mer pulver. (Tror det funkar såhär, mer effekt blir det iaf. Mer ljud?). Med 3" menas allt från kat och bakåt åtminstone.
krukan6
Du menar alltså att extraktorrören går fram till katten? och sen efter katten kommer bakre systemet.

Jag behöver alltså bara byte till extraktorrör och nytt system från katten och bakåt? Kan köra med samma katt som jag har idag alltså?

Ett exktraktorgrenrör passar inte rakt på dina kattar, dom ska svetsas fast då det inte följer med några fästen, kan säkert bli lite pill.......

Mvh
Patrik 325i -92
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Det som ett extraktorgrenrör gör är så enkelt att det gör det lättare för motorn att få ut luften (andas) men skall du sätta på ett sådant och 3" system bör du kolla det ganska noga.. Kolla om du inte kan få tag på ett grenrör ifrån em M3 3,0 istället, (tror det passar men kolla för säkerhets skull) tag kattarna ifrån M3 3,0 också och sedan 2,5 eller 3" resten.. Det borde göra susen! Det blir inte lika dyrt som extraktor heller, jag har nämligen kollat och ett extraktor till min kostar närmare 10 000 ;-
Hoppas hoppas att detta hjälper dig lite..

"It doesen't matter if you win by an inch or a mile, winning is winning"
krukan6
Vad går detta kalas till då tro?

Jag gav:
Grenrör M3: 3000kr (bagagnat)
Kattersättare M3: 3500kr (ny)
Rör mellan kattersättare och ljuddämpare: 500kr (nytt)
Packningar: ca 1500kr (nytt såklart)

Mvh
Patrik 325i -92
Crusty
kommer inte familjebilen (touring) låta lite väl mycket då??
Uppskattar resten av familjen ljudet i baksätet?
krukan6
Vad kostar nytt grenrör till en M3a då tro?
Vadå? Blire mycket högre ljud eller?

Nej det blir inte mycket högre ljud, bara hesare......

Mvh
Patrik 325i -92
M3
25
M3-emil
M3 cab-94
Är det någon som vet vart jag kan få köpt det lilla flexiröret som sitter på grenröret på M3 :an? 52mm

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.