AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.978

Försäkringskostnader M3 E46

Hejsan!

Har gått i tankarna på en M3 E46, men undrar lite över vad det kan tänkas kosta att försäkra.
Vet att jag kan kolla genom mitt försäkringsbolag, men tänkte att finns säkert många här som har eller har haft en sådan.

Vet också att det är mycket varierande, också med tanke på hur gammal man är och vart man bor.

Men isåfall skulle den få stå på farsan, gubbe på 50 år i en lite by i småland.

Så om ni vill dela med er att vad det kostat för er, skriv gärna då, och kanske lite väsentlig info som gör skillnad på försäkringspris.

Mvh
Markus Nordenström
ek
11
ekke78
Bmw m3 E46 -01
Tjena

Jag bor i en lite by i värmland och äger en M3 E46, den står på min sambo som är 36år och vi betalar ca 8000kr/helförs/helår. Och den är försäkrad på DINA försäkringar i närke.

Mvh Eric
Hej, jag har en Bmw M3 -02, svensksåld försäkrad på Vesta. Betalar 15500 helår, max 500mil/år och alla extra tillägg. Jag är 28år, bor i lägenhet i medelstor stad. Vet att du antagligen inte vill höra detta men; Har du inte råd att försäkra bilen på dig själv skall du nog fundera på en annan bil.
Mvh Reichel
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Kan bara hålla med Reichel, speciellt då det kan bli bekymmer om du krockar/något går sönder.

Vi betalade 1500kr/månaden i helförsäkring, 1500mil, 6000 i självrisk, då vi var 22år medelstor stad, flerbilsgarage utan hyrbil.

Sedan hade vi oturen att ett lager i lådan gav upp, och de gick på maskinskadeförsäkringen, dock hade vi fått stå för notan själva (ca 30 000kr) om vi hade skenförsäkrat på någon annan för att tjäna någon hundring i månaden.

Så räkna med försäkring på dig själv annars kan det som sagt bli dyrt om något händer.
Jo att det kan bli problem vet jag, men jag bor faktiskt hemma fortfarande, och min förra bil stog på farsan när jag var med om en viltolycka där bilen blev skrot och jag skadade mig och var sjukskrivet över ett halvår. Var inga problem då, fick alla pengar tillbaka för vad jag gav för bilen, och under hela sjukskrivningsperioden.

Och farsan pratade med sin försäkringskontakt om detta och han sa att det kunde blvit lite kinkigare om jag inte bott hemma. Men sen har vi alla våra försäkringar på samma ställe med, även farsans fabrik, alla våra bilar och allt.

För som jag sett så verkar det inte bara skilja nån hundring i månaden på en M3 E46, utan nästan nån tusing. Pratade med en polare som haft en sådan, här i byn på sig själv, var då 27 år, och hade närmare 25k om året...

/Markus
Utan att lägga mig i alltför mycket måste jag bara säga att den som Äger bilen oxå ska stå för försäkringen oavsett address.

Alltså,köper Du bilen för Dina pengar Ska bilen stå på dig och vara försäkrad på dig.
Köper farsan din bilen för sina pengar och låter dig köra den fritt när ni bor på samma address är det ok,däremot,om Du tar lån eller dina egna sparade pengar och köper bilen så är det Ditt ekonomiska intresse som isf. skall vara skrivet på och försäkrat av just dig.

Allt annat är skenförsäkring och Kan leda till utebliven ersättning,FB gör stor skillnad på reggad ägare och försäkrat intresse(vem som faktiskt betalat).

Det du beskrivit är ett sådant fall som inte kommer leda till några problem oavsett vem som betalar men det kan vara värt att tänka på vem som faktiskt finansierar köpet.

Henrik
Klart att om ni pratar med försäkringsbolaget om hur det ligger till och om de går med på detta så är det ju bara att köra. Antar att ni får ett bättre pris på försäkringsbolaget som ni är storkund hos. Men så fort du bestämmer dig att flytta hemifrån så blir det ju en annan femma.
Själv irriterade jag mig på klunkandet i bakdiffen, bmw konstaterade att det var lite glapp i diffen (bilen har gått 5400mil) så en ny monterades. Tog detta på min maskinförsäkring, kostnad 30.000:- varav jag fick betala 1500:-..=)
Som sagt betalar jag 15500 per år, 2000kr självrisk vid vagnskada och 500kr vid skadegörelse/inbrott. Bilen står avställd 7 månader per år så kostnaden blir inte så blodig.
Jo det är klart, jag tycker också man borde stå själv, men då hade jag nog itne haft råd att äga nån bil på flera år först. Har en gammal Clio 16v -91:a, står på farsan, ca 4000kr om året, helförsäkring med alla tillval, lägsta självrisken. På mig själv hade den kostat närmare 15k. Är ju nästan lika mycket som bilen kostar. Förstår inte hur det kan vara sånna enorma skillnader.

Här omkring så tror jag nästan varenda polare har sin bil på nån av sina föräldrar, och alla säger likadant, hade knappt haft råd annars.

Jo, det problemet hade polaren också, klunkande i bakdiffen. Men frågade aldrig hur det löste sig iofs.

/Markus
Nordström:

Har man inte råd att försäkra sin bil ska man således inte köpa bilen
Allt annat är f-bedrägeri anser jag, jag har haft alla mina bilar försäkrade på mig inkl M3E46

Ji
28
Ji.L
BMW 330 ci msport - 02
Okej så DU tycker att jag som är 22 år ska betala 100k om året för att helförsäkra min e36 M3a eller?

Det är ju helt JÄVLA orimligt,hade det varit möjligt att köra utan försäkring hade jag lika gärna kunnat gjort det då eftersom bilen knappt är värd 100k.

Jag bor i en liten stad,har bilen på min 55 åriga pappa med full bonus och ändå kostar det 12k helår för helförsäkring utan tillval.
Men det är iaf rimliga pengar.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ji.L:

Anledningen till att försäkringspremien är så dyr för dig är p.g.a. folken som skrenförsäkrar och sedan "lurar" bolagen när något väl händer...

F-bolagen måste ju tjäna in dessa pengar på något sätt och då blir vi "unga" lidande..

Min förra M3 E46 betalade jag 12000/året på. Är 29 år gammal, 1500 mil, bor i medelstor stad, låst garage. Tror det var Vesta jag hade bilen i.

// Daniel
BM
12
BMW M3 power
bmw 535d-08
bmw m3 e46cab -02
jag betalar ca 7000kr i hel försäkring för min om året med 500 mil och 1500kr i självrisk i liten by i halland.det är i och för sig en cab.har den i trygg hansa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.