AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.674

Att tänka på vid cab-köp?

Har precis sålt min Saab och går nu i tankarna att köpa 3-serie cab. Har kollat runt lite på Blocket och hittat ett par intressanta objekt, dock inte varit och tittat på någon ännu.
Nu undrar jag om det finns något speciellt man ska se upp med, alt. kolla upp när jag åker och kollar på dem. Menar allmänt om 3-serien (E46) samt just cabben. I dagsläget lutar det åt en 330 cab E46. ,

Stort tack på förhand!
Gustav
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Läs begagnatguiden! Och sök i gamla inlägg så kan du läsa tills du tröttnar.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Utöver att kolla standardfelen osv så tycker jag att du ska välja ett exemplar med hardtop. Jag har själv en hardtop och det märks inte på vintern att det är en cab. Det skulle lika gärna kunna vara en E46 cupé.

//E
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det går även att köpa hardtop i efterhand, men är rätt dyra. jag gav 12000:- för min, beg + lack. Skall man köra på vintern är det helt klart att föredra. Det är t.o.m eluppvärmd bakruta på den.

BMW CS #5206
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det är viktigt att bilen är hardtopförberedd om du köper en bil utan hardtop. Jag skulle rekomendera en bil som levereras med hardtop. Hos BMW kostar det ca 30 tkr. Hardtop är helt klart ett stort plus om du ska köra på vintern.

//E
Hardtop är lite moment 22; ja HT kostar en vacker slant extra som ny ( =bättre andrahndsvärde på bilen) MEN tyder samtidigt på en åretrunt körd cab (= sämre andrahandsvärde).

Så fundera på om du skall ha sommarbil eller året-runt-bil.... Jag och många med mig föredrar ju sommar körda cabbar....
E
1.156
E
320 ci cab -04
Moment 22, tja, man kan alltid fråga sig vad som är bäst. Rent generellt är det inte bra om en bil står stilla för länge. Jag tar ut min Cab ungefär varannan vecka och kör en sväng så att den blir ordentligt varm under vintern. Om det är slaskigt saltat och eländigt så tvättar jag efteråt innan bilen ställs in i varmgarage. När vår familjebil gick sönder och verkstan inte kunde fixa den förän på måndagen så var det mycket skönt att utan vidare ta ut BMW:n under helgen och åka 10 mil (givetvis tvätt dirket efteråt). Efter den resan hade cabben varit i bedrövligt smutsig. Årsmodell skick och miltal avgör priset, inte om bilen varit påställd och använd under vintern. En sommarkörd cab har oftast inte gått så långt och är i bättre skick, dvs dyrare. Jag tycker att det är bra med hardtop. Dessutom får man till min stora förvåning sätta på lasbågar och 75 kg på hardtoppen, åtminstone enligt instruktionsboken.

//E
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
En annan bra sak med hardtop är att om något skulle hända med suffletten, typ att någon gjort hål i den, kan man sätta på hardtopen tillfälligt och alltså använda bilen som vanligt.
När vår bostadsrättsförening ska bygga om garagen så tvingas cabben stå ute en period, då känns det tryggare att ha hardtopen på än bara suffletten.

Wargen
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Gäller det en e-46:a skulle jag alla dar i veckan välja m-paket före Ht
den ser enligt mitt tycke bedrövlig ut utan M-paket.

se till att få den sexväxlade lådan som kom våren 03.

mvh/korak
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Hardtop tycker inte jag är någon höjdare. Jag kör bara cab på sommaren och när det är fint väder. I övrigt står den i mitt garage. Nu har jag iofs en z4 och det är ju plåtcab på den.
Mitt råd är att ta tid på sig, det finns fortfarande en hel del pärlor som dyker upp ibland som är väldigt fina.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.