|
|
|
|---|---|
| har fått följande felkod. (70 -sätesdetektering, avbrott givarmatta. -permanent. kan någon hjälpa mej o beskriva vad det betyder?! | |
|
Kan ju gissa att den givare som känner av i fall någon sitter i passagerarstolen (och vid oknäpp bälte påminner om detta) lagt av. Låter i så fall som ett gissel att fixa - att riva upp en stol är inte helt självklart enligt t ex mekartipset om att själv byta sätesvärmeslingorna. Men detta är bara mina gissningar... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
I Min e46a så skiter då bilen fullständigt i om jag har bälte på mig eller inte lika så passagerarna. Vad jag har förstått så är det så på alla e46or lika så e39(rätta mig gärna om jag har fel) Så jag undrar varför en funktion som inte finns skulle generera en felkod. Kan det inte ha att göra med bältesträckningen och igenkänningen i vilket läge stolen är i vid eventuell krock? |
|
|
Plocka av klädsel är inga problem. Jag monterade värme i mina sportstolar (E46). Visst är det lite pyssligt med ringarna som håller fast klädseln men med två spetsiga plattänger är det inga problem (även om jag grejade det med två sidavbitare) Plocka ur stolen gör man på 10 minuter med 4 bultar. Sedan särar man rygg från sits med två torx och pillrar loss plast runt sits och bakom rygg (de två plastplopparna som håller ryggen ersätter man vid montering med två skruvar). Det är helt klart lite pyssel och man ska räkna med en kväll per stol om man inte gjort det förr, men det är inte alls omöjligt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tolkar detta som avbrott i sensormattan som ska aktivera passagerarairbagen när någon över en viss vikt sätter sig i stolen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Man kan sätta dit en egen sensor också. Se "Mekartips" här på autopower. Funkar skit bra! Kostade 12.50:- och tog mindre än 5min att montera dit. Sensorn går även att köpa färdig. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Part number: 65 77 6 940 191 E46-2004 Old part number: 65 77 8 367 242 E46 2033 Interchangeability: Exchangeable retrospectively NOTERA :: Eftersom artikelnumret på en 04 är ändrat from efter 2003 på controlmodulen som sitter under stolen är det inte säkert att simulationstricket fungerar. Men eftersom modulen är retroaktivt utbytbar så bör det fungera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, Jag monterade i en 04 igår. Den hade mycket riktigt den nya modulen. Än så länge verkar det funka. Tack för tipset @hasso |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
cervera, Sensormattan är av. Klassiskt fel i e46 och halv-hysteriskt dyr att byta. Den finns där för att känna av om det finns en passagerare i eller inte. Om det sitter någon där kommer pasagerar-airbag vara aktiverad. Om det inte sitter någon där antar jag att BMW tycker det är onödigt att spränga panelen/airbag på passagerarsida. Får den oändligt motstånd (mattan brusten) genererar den felkod - som syns på Besiktningen. Modulen du kan koppla in kostar någon hundring och lurar datorn att det alltid sitter någon i passagerarsätet. D.v.s airbag där kommer att lösa ut i händelse av krock, även om sensormattan alltså är trasig. /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.