|
|
|
|---|---|
|
Sitter och drömmer lite om motorvärmare, om jag skulle ha tur att få en parkering med motorvärmaruttag. Som E91-ägare med ogynnsam körprofil är ju batteristatusen alltid en källa till oro, jag förbrukar helt enkelt mer än jag hinner ladda. Funderingar finns kring steg och baslåda, det kommer ju knappast göra saken bättre. Både DEFA och Calix har ju färdiga lösningar för underhållsladdning som monteras permanent i bilen och ansluts till motorvärmarsystemet via en förgrening och fina, gjutna anslutningar på kablaget. Kan dessa kopplas på elsystemet under huven (hjälpstartspluspolen) eller måste kabeldragning till batteriet i bagaget till? Hur väl funkar dessa underhållsladdare? Intelligenta nog, eller batteridödare? En annan lösning vore ju C-TEK och deras Comfort indicator (CI) med anslutning. Isåfall skulle ju CI'n anslutas på batteriet, och själva displayen med kontakt exempelvis monteras i ett hål i bagagerumsväggen som täcker batteriet. Tanken då är att när laddningsbehov indikeras i displayen enkelt ansluta C-TEK-laddaren i kontakten vid displayen, och stickproppen till densamma i kupévärmaruttaget på passagerarsidan fram. Då får man ju laddning vid behov, och C-TEK's laddare har ju såvitt jag vet gott rykte. Nackdelen är lite bök med att plugga in laddaren vid behov. Tacksam för alla tankar kring detta, speciellt från er som har större erfarenhet av underhållsladdning. Vet ju inget om jag hittar motorvärmaruttag än, men kunskap skadar aldrig :) Sex på alla fyra, roligast så! | |
| CETEKladdare har ju fördelen att de inte överladdar batteriet så de kan ständigt vara ikopplade, därför inget problem med att koppla i och ur , går utmärkt att koppla till batteripolen i motorrumet. Kan rekommenderas = alltid full laddning vid start. Har haft det på bägge mina 750or. LYCKA TILL!/ Friskt kopplat, hälften brunnet. | |
Roffa1 |
Instämmer med föregående skribent. Ctek:n är helt suverän för ändamålet. Mina tidigare erfareheter av Defa & Kalix är skrämmande dåliga, laddningen var lika med noll och när laddningen ej var aktiverad, så töms istället batteriet p.g.a backström. |
|
har oxå en ctek som jag använder till min mc.min funkar så att man måste välja typ mc,bil,kyla när den kopplas in och laddar således inte bara för att den strömförsörjs. man vill ju att den laddar när motorvärmen går på,utan att själv behöva sätta på själva laddaren eftersom mar troligen ligger i sängen då. obs,detta gäller min laddare,men det kanske finns ctek laddare som startar själv.i så fall köper jag en direkt. nån som vet? |
|
|
Du kan med fördel använda hjälpstartuttaget i motorrummet för inkoppling av laddare. Se till att allt kablage är av köld och värmetålig typ, det slarvas en hel del med detta och det har hänt både elolyckor och bilbränder pga detta. Vanlig PVC-isolerad kabel t.ex är bannlyst. Man bör fundera på ett par saker: Många motorvärmaruttag i stolpar eller p-garage osv har nån form av timer för att bara ge ström på vissa tider, t.ex 2-3 timmar på morgonen eller på sena eftermiddagen osv. Då kommer givetvis även laddaren bara att funktionera under denna (korta) tid. Alternativet är eget uttag med ständig ström utan timer och då har man normalt ett kopplingsur i bilen för att inte elda upp en massa kWh under natten i värmaren, den behöver ju inte gå förutom viss tid innan start osv. Laddaren kan då få konstant ström och allt är frid och fröjd. Liten varning även för vissa offentliga värmaruttag som pulsar strömmen med viss intervall som effektreglering, detta har tagit livet av vissa laddare, kolla gärna upp detta om du inte har full kontroll på eluttaget. Laddare av modern typ som Ctek och flera andra kan vara ständigt inkopplade och kommer inte att överladda eller koka batteriet. backströmmen när nätet är frånkopplat skall givetvis vara försumbar men detta är inget egentligt mått på laddarens kvalitet eftersom både Ctek och andra måste ha aktiv kontakt med batterispänningen för att t.ex bedömma felpolarisering eller för att ge s.k. gnistskydd, dvs laddaren matar inte ut någon effekt förrän den känner ett inkopplat batteri. Kretsarna för detta kräver alltid en liten ström utan att detta är något fel, men strömmen är som sagt försumbar. Om t.ex Defa, Calix eller andra har så stor backström att batteriet dräneras märkbart på kort tid så är det nåt fel eller en stor konstruktionsmiss i dessa. Laddare som kräver manuell aktivering för att starta även om man pluggar i vägguttaget och ansluter batteriet förekommer, och denna typ av laddare kan inte användas i ovanstående fall. FP |
|
| Jag har lagt en CTEK i det dolda facket innanför bagagerumsklädseln alldeles ovanför batteriet. Sladdarna sitter fastskruvade på batteripolerna, bara att snäppa loss snabbkopplingen om jag behöver den till något annat. | |
|
Samma diskussion; Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.