|
|
|
|---|---|
|
har läst mkt om problemen medbakvagnen på e46 gäller detta endast till årsmodell 99 sedan förbättrat eller? Har en bmw e36 328 cab 96 dock inga såna fel på den som tur är har kollat under med men de är dock en som gått snart bara 15000 mil o få ägare de spelar väl in mkt också. Men anledningen till att jag frågar är att jag börjar bli sugen på en e46 328 som brukis i framtiden. Kan man märka detta på tilltänkt objekt ja menar klonk kan ju vara vad som helst | |
| Har för mig att detta åtgärdades när de nya motorerna kom i och med årsmodell 2001. | |
|
Jag hade en 328i sedan -00, och själva karossen, där fästet till upphängningen till bakvagnen sitter...där hade kassoren brustit. det märkes tydligt om man t ex kör på höga varv på låg växel o gör häftiga gaspådrag o släpper häftigt. då klonkar det i bakvagnen. jag lämnade in min på Novation och jag hade tur och fick det på Goodwill, så dom gjorde om det på nytt. MEN det kan oxå vara bussningarna som sitter FRAMFÖR bakdäcket upp i karossen som är dåliga. Prova med häftiga gaspådrag/gassläpp på låg växel men HÖGT varvtal. Mvh |
|
|
ja de är ju just de att de kan lika gärna vara dåliga bussningar. Så de låter ju som att de är bättre att antagligen köpa tex en 330 från 01 o uppåt kan någon bekräfta att de är borta på 01 o nyare eller e39 då dem inte har dessa fel vad jag vet |
|
Roffa1 |
Vill minnas att problemet är borta from 2001. |
|
Det är vanligast på dem bilarna med drag!,har aldrig nånsin haft strul med min. precis som lth säger så kan ett klonk ljud uppkomma ändån och då är det oftast bussningarna. |
|
| byte båda bussningar bak hos bmw,kostar ca 3500-4000 | |
|
Hur pass vanligt är detta fel ok så de är vanligare på bilar med dragkrok antar att de är för de får belastas mer? Sen borde de ju vara vanligare på bilar som är hårt körda med. Goodwill på en så pass gammal bil som en 98-99 känns väl inte speciellt möljigt med tanke på åldern men om man då testar tilltänkt objekt o de inte smäller o bankar vid hårt gaspådrag med låg växel gasa av o på så bör den vara ok alltså är ju inte så kul o man upptäckter detta fel me tanke på va de kostar o laga det. |
|
| jag hade en -00:a o den fick jg på goodwill iaf. tyckte oxå det var lite väl gammal bil för det, men glad blev jag:) | |
|
Fick det fixat på min E46 Coupe -00 för ca en månad sen på goodwill också, Känns riktigt skönt. Knappt så man kan tro det på en så gammal bil. Tycker det är riktigt bra gjort av BMW , Bara det gör ju så att man vill köpa fler Bmw. |
|
| Ja jag blev så nöjd å jag kommer kontakta den bmw verkstan flera gånger o förhoppningsvis köpa en annan BMW där;) | |
|
Ok de låter ju smått fantastiskt på en snart 10 år gammal bil men man vill ju helst försöka undvika en bil med detta fel för om man köper en tex 98-99 så skulle iallafall jag bli mkt förvånad om de fixade till det. Men har ju läst om en hel del folk här med detta felet så de verkar ju inte helt ovanligt men frågan är ju hur många % de handlar om förutom detta fel så verkar ju e46 en riktigt trevlig bil har ju 328 motorn i min 96 o gillar den motorn. Men så är de ju med alla märken alla har sina fel finns ingen som är perfekt |
|
|
När min hade brustit kunde jag se sprickan om jag kikade in emellan. Sök "sub frame e46" el. liknande på youtube och på olika forum så hittar du bilder på var det är exakt. Min bil klonkade inte så mycket men den gick som en båt i höga hastigheter, det var så jag märkte det. Missade goodwill (förlängd garanti till 10 år från tillverkningsdatum) med ett par månader. Tog isär allt själv och fick det svetsat av licensierad svetsare. Blev skit bra! |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
jag hade det där problemet på min då jag köpte den. men då hade m-test missat det då dom testat bilen åt affärn så det blev dom som fick pröjsa. sedan dess har jag tagit chansen att kolla under så många e46or som möjligt, och dom som är problem åren har alla haft det problemet, även en jävligt fin 328ci som jag va påväg att köpa tills jag tog upp den på lyften. man upptäcker det vid de främre bussningsfästningarna på bakvagnen. blir sprickor som ofta syns rost i, men skulle det klonka i en e46 mellan 98-01 så skulle jag avböja på en gång. reparationen gick på 15 tusen på BMW verkstad, men det blev bra. Det är det första du ska spana på om du ska köpa en bland dom årsmodellerna. Köp då inte en som inte är reparerad eller förstärkt, (finns förstärkningar o köpa som man kan svetsa dit i förebyggande). För det är bara en tidsfråga. |
|
Jag håller nog inte med riktigt där "LseBeemmer", har man förstärkt så har man förstärkt. Dock blir man lurad om man köper kitten (plåtbitar). Jag kan med stor säkerhet lova att det jobbet som gjordes med min med egen utskurna stål förstärkningar är mycket starkare än vad det behöver vara. Om man inte kan svetsa så är det bara en tidsfråga, helt rätt! |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
jo nog tror jag säkert att det du gjorde vart bättre, oftast vill man ju att det ska bli så bra som möjligt då man gör sj. det jag menar är ju att en orginal som inte är åtgärdad på något vis kommer så småning om ge vika med åren. därför så bör bilen vara antingen förstärkt i förebyggande, eller reparerad/och förstärkt. den rep som dom gjorde på min höll så länge bilen levde iaf, dock inga plåtar dit svetsade. jag hade d2 coilovers som va iprincip stumma och såg aldrig något tecken på att reparationen skulle ge efter. men stummt e inte alltid bra heller :P inget kvar av bilen idag. man ska inte klya ved med en bmw :P men hur som helst, det är en sjukdom som man ska försöka undvika om man kan, inte kul o stå där med en bil där bakaxeln är påväg genom golvet. |
|
Också jag har riktigt stumt chassie vilket påverkar mycket negativt. Jag tycker Bmw skulle återkallat och reparerat alla bilar med problemet direkt när dem kom på det (tror de gjorde det i USA pga. stämningar). Gå in till bmw och fråga om hur länge en ny Coupe 325, ≈ 4 - 500 000 kr (?) håller, rullar den om 10 år? Jag tycker att det är pinsamt att inte en bil, som ska hålla den kvalliten ,håller sämre än bil för en femtedel av priset. Tänk vilken trafikfara! Det kör säkert runt massor av e46 som har opålitlig väghållning pga. att BMW snålade med för tunn plåt vid tillverkning! Jag tvivlar på att Bilprovningen hittar felet utan vetskap om var man ska leta... När BMW reparerar så byter dem hela bakre underredet. Det kostar ca 5 000:- i delar vill jag minnas, men att byta är en mycket mycket omfattande reparation. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
helt rätt! jänkarna dom e det tydligen synd om men på denna sida klotet får man stå för det sj om man inte är ute i tid för goodwill. det är en jävla skillnad på en som är reparerad och en som är sönder kan jag lova. på min så tror jag att dom skar ut själva mutter stycket och ersatte detta och sedan fyllde balken med ett skum som blir ett stenhårt stöd åt det hela. det såg då väldigt snyggt gjort iaf. har för mig att i bmw´s TIS så står det hur man reparerar detta. kommer inte ihåg exakt, den vill inte fungera i win 7 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.