AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
744

E34 518 bara la av vid färd

Har en 518 -94 som vid färd bara lade av. Startade därefter inte mer. Har kollat soppapump och den fungerar. (plockade ur den och kopplade ström till den). Testade att bygla där bränslerelät satt utan resultat.(om jag nu tog rätt relä). Alla säkringar är kollade.

Den tänder till en gång direkt när man vrider igång tändningen. Men sen händer det inget mer. Däremot vill den starta till på startgas.
Har inte hunnit kollat om kamremmen hoppat mer än att den satt där den skulle och såg fräsch ut.

Lite tips på vad jag ska kolla och på vad det kan vara för fel!?? Någon givare , eller databox?

Kan tillägga att bilen gick hur bra som helst innan, och är välservad.
Tacksam för hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Löjligt kanske, men har du kollat så det finns soppa? Mätaren kan ju ha hängt sig...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jodå, var ur med soppapumpen och körde ström på den. Och det var nästan full tank.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min kompis hade inne en 525E34 för reparation som hade samma symptom, BMW hade kollat den men inte hittat felet, var bränslepumpen. Det kan garanterat vara glapp i något av de 3 reläerna framför framrutan bakom den svarta plastkåpan, huvudreläet eller bränslepumpsreläet, kolla dem och vicka på dem samtidigt som någon försöker starta bilen. Glapp kan vara bevärliga saker, speciellt då något kan verka helt och fungerar ibland men sedan lägger av.

Men att den startar med hjälp av startgas indikerar på att det är något tokigt med bränslet, pröva med an annan pump som du vet fungerar, bränslepumpen står bakom många typer av fel och kan gå sönder på många olika sätt.

Kolla också tändspolen, allt står i Heynes om hur man gör!

(Min 318E30M40 vill inte varva mer än 400rpm, men där är inte felet bränslepumpen tyvärr)
Ajajaj......bara att skrota =)

Hälsa bror din att han gasar för lite!
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Bensinfiltret?

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
At den tänder på startgas men inte utan tyder ju på soppaproblem. Den tänder ju så gnista finns. Och det var uppenbarligen inte fråga om strömproblem. Soppapumpsrelä eller själva pumpen är nog problemet. Byt också filter (kan ju ha fryst om det har varit mycket kondens i systemet)

MVH
Sakke
_Henrik_-> Haha..ja! Eller så gasar han för mycket....:)

Nej, filtret är inte igensatt. Ska kolla relät igen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.