AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.603

Frusen vevhusventilation

Sida 9 av 22
Ytterligare en fråga. Löper man mindre risk att drabbas av detta om man har en "ny" vevhusventilation + slangar än en som suttit i i 10 år?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
möjligen om de har mindre "skit" invändigt som kondenskletet fastnar i.

motorvärmare verkar som någon skrev heller inte ha någon effekt, speciellt inte dagens klena kontaktvärmare..
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Nu står min bil också på verkstan, råkat ut för samma sak, trots utbytta slangar står i varmgarage, motorvärmare o hela historien..

i värsta fall är hela skiten rökt, och då blir det utbytesmotor.
jag hann åka kanske 500meter med sexig röksvans på ca 2000rpm, innan jag kunde svänga av motorvägen, sen stannade aset och vägrade gå runt..

meken sög ur oljan, rensade rören men forfarande blir cylindrarna oljefyllda efter några sekunder trots löstagen vevhusventhistoria..

blir spännande att se vad prislappen blir..fy fan..

nä, man skulle allt åka gammal m20, de funkar garanterat!

nymodigt skit..

Välkommen till klubben, dock låter det lite mer allvarligt för dig, hoppas det löser sig på ett så bra sätt som möjligt.
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Men du Powerpak ..har du bytt till de isolerade eller bara bytt standardslangarna
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
bytta från isolerade till isolerade..

dvs. de byttes förra året..

crapgrejer..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Isoleringen tillför ju ingen värme, den minskar bara avkylningen. Får bilen stå ett tag kan det ju frysa ändå.
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Vad trist att det frysigt ändå.Jag som beställt ett kitt.
Nästan så man skulle bygga om hela skiten utan cyklon osv, men då ballar väll HC ,CO sen i SBP.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Bytte du oljesticksröret eller gjorde rent det förra året också? Låter konstigt att slangar och cyklon skall becka igen efter ett år.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

@powerpak: Kör Du på Castrol-Oljan ?
ma
7.450
marin849
Castrol olja...
Var finns Mobil1 New Life 0W40 till bra pris?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
är de vanligt att returen till vanos också klibbar igen?

märkte idag på min att de var minst 2L olja (uppskattat mot de jag fyllt på senaste tiden) som läckt ut mellan aluminium brickorna mot tråget. fick lösa upp det med thinner :S de konstiga var att de va stopp i själva blocket :/

ja jag höll på att byta olja samtidigt och ska byta igen om ett par hundra mil :/
bara så inga missförstånd uppstår.

BMW ownz
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
@Alex

Jag tror det faktiskt är mobiloljan den gått med de sista 200milen, men jag är inte helt säker, lämnade in för den servicen pga tidsbrist.
det verkar som det inte går att undvika, möjligen med någon slags avskärmning/ isolering vintertid, men detta borde faktiskt BMW utveckla och göra tillgängligt!?

jag menar, finns en fungerande lösning tjänar ju även de på=den goodwill det ger i form av mer nöjda kunder?

men sånt går inte att mäta i siffror så det köper sällan ekonomerna.

det är här vi ägare verkligen måste kämpa för att sånt här skit rent ut sagt rättas till..annars händer absolut ingenting.
ma
7.450
marin849
har nyss kört tio mil i -11C i 90 km/h med njurar och undre halvan av spoilern igentäppta. alltså en öppning på 6x50cm eller så. slangen från kylaren var inte ens varm! inte iskall heller, kanske 10-20 grader. motortemp 96C som vanligt nästan hela tiden. ibland 94-95C i nedförsbackar. plastkåpan överst på motorn var hyfsat varm men knappast så varm som på sommaren (normalvarm)

vad kan man lära av detta?
vevhusventilationen kan frysa trots "varm" motor (tänk -20C ute och fullt luftflöde i fronten ) och imorgon åker jag och köper isolering att lägga mellan huv och motor som flera andra förespråkat.

kommer att täppa till överdelen av spoilern och endast ha den undre, mindre, delen öppen.
ma
7.450
marin849
ovan gäller alltså då man som jag kör utan jacka med 22C i bilen och värmen på auto. det verkar ju ta all överskottsvärme.
ma
7.450
marin849
hm. undrar om det var därför bilen drog 0,76 hem (0,72 dit trots mer gasande, men då var motorn mer ordentligt varm, varmare ute ) det ska ju tydligen på M54 bli lite mindre friktion tack vare ökad vattentemp vid lugn körning (med elektriskt styrd termostat) den kanske inte riktigt kom upp i superekonomisk temperatur nu.
stackare då som kör runt utan att ha täckt över något alls i fronten!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
marin849: låter hemskt dedär.. har tagit bort övre kåpan på min och körde ca 35 mil i förrgår i skiftande temperaturer från -10 till -22. det märktes på motorn att den blev kallare men inte så stor skillnad som du säger. har inte täckt över någonting på den. man kan hålla handen på toppen men känner att den är mycket varm överallt. varmare framtill.
genomsnittsförbrukningen blev ca 0.81L mil. körde mellan 90 och 130 motorväg. stannade och kände efter 5 gånger.
så just m54 måste vara mer känslig verkar det som.
är nu 7-8månader sen jag bara rensade min vevhusvent och den övre slangen är nästan helt ren nu. blev dock en hel del klibb när denna starka kyla var ett par veckor.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Övre kåpan, där sa du nåt. Den kåpan jag syftar på är förstås bara en prydnadskåpa? Och ventilkåpan sitter under? Då säger ju temperaturen på prydnadskåpan inte så mycket om temperaturen på ventilkåpan, vilket är det viktiga eftersom det är där det kan kondensera vatten över kamaxlarna.

M54 ska ju vara något mer känslig eftersom den är lite bränslesnålare och därmed avger något mindre värme. Dessutom åkte ju jag och fiskörde i 90 med farthållaren och hade det mysigt inne i kupévärmen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter ju en liten kåpa som täcker tändspolarna, men "ramen" runtom där oljelocket sitter är själva ventilkåpan som är i plast.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
över kåpan = plastkåpan som man tar bort med 2st 10mm skruvar.
ska jag ta en bild åt dej eller förstod du inte något så enkelt?

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.