|
Sida 8 av 22
|
|
|---|---|
| Gullfiber mellan motor och motorhuv, är det en bra idé ? Verkar smidigare än att sätta igen luftintaget. | |
|
Jag tror det är två separata problem/lösningar. Isolera mellan ventilkåpa och huv för att det inte skall kondensera ut så mycket vatten över kamaxlarna och in i vevhusventilationen. Täppa för njurarna och ev spoiler (vid sträng kyla) för att få upp temperaturen på motor och omgivande delar så att det vatten som faktiskt finns i vevhusventilationen ej fryser. Och att slippa köra med kall motor i största allmänhet förstås. |
|
| Känns lite ghetto med gullfiber och pappskiva dock på en bil som kostade 400.000 ny :) | |
| Men man måste ju inte, det går ju bra att gasa tills det rasar också. | |
|
Det rådet fick jag på Tyska bil i stockholm, Svaret jag fick på telefon var. ' Frusen VHV går inte att förebygga, kör på tills det börjar läcka olja ' Visst, seriöst och pålitligt. |
|
|
överdimensionering är de enda som håller i kyla. annars måste de värmas upp.. kondensen kommer man aldrig undan. har slutat räkna alla lastbilar vi fått in som fryser i luftsystemen. bara att ta in dem, tina, fylla en sorts specialolja i systemen och pumpa ut de i alla slangar. de är så tunna ledningar så de fryser på direkten.. speciellt ventilerna. även vår lastare frös i värmepaketet. dock någon klant som bara fyllde vatten sist så de höll bara för 31- men de var bara 28 - som kallast.... BMW ownz |
|
|
Hade in min bil idag för byte till den förstärkta "kallt klimat" vevhusventilationen. Jag har INTE haft några problem, utan bytte i förebyggande syfte efter läst om vad som kan hända om ventilationen fryser här på AP. Meken berättade att den gamla vevhusventilation faktiskt såg helt ok ut till skillnad mot flera andra de hade bytt den senaste tiden, trots att bilen har gått ca 13500 mil. Long-life oljorna och de långa bytesintervallerna kan vara en bidragande orsak till problemet, då oljans egenskaper att hantera fukt försämras med åldern. Själv byter jag olja+filter en extra gång "mellan intervallen" dvs var 1200:e mil. 3075:- gick iallafall hela kalaset på, med jobb och material. |
|
|
Johan...Var det på en autoriserad BMW verkstad ? Fick ett pris hos en autoriserad BMW verkstad här där jag bor.De ville ha 5200:- för att byta delarna skulle kosta 1800:- |
|
| Yes, de är auktoriserade. Delarna kostar ca 1200:- resten är arbetskostnad. | |
|
@JohanD75: Fick samma pris som dej när jag bytte på min E46a senast. Antar att Du var hos Roger? |
|
|
Hur kan det skilja så mycket på olika BMW verkstäder ? 5200:- som jag fick är ju ett rövarpris mot era 3075:- |
|
|
Alex84: Japp, det var hos Roger. Priserna varierar säkert mellan verkstäderna, beroende på om det är en mindre verkstad på en liten ort eller en större verkstad i en större stad. Bara för att de är BMW-auktoriserade verkstäder är de väl inte tvungna att ta ut samma timpeng eller? |
|
|
eagerbeamer: Nej detta var inne i Jönköping. |
|
|
Ang. kommentar om att använda motorvärmare, så tror jag inte det hjälper mot detta nämnvärt. |
|
| Vännen arbetar som besiktningstekniker på Bilprovningen. Han har aldrig, aldrig sett så många bilar följdfel pga av frusen VHV som i år. Allt från BMW, VW-gruppen, SAAB, Toyota och t o m Volvo. Olja uttryckt från alla möjliga packningar, packboxar och andra tätningar. Så det är ju inte unikt för just BMW. Själv har han en 945t som gått 60' mil klanderfritt, men i år fick han också problem med VHV, och med tanke på hans slappa packingar trycktes det ut olja i samtliga packboxar och packingar... | |
|
Det har ju varit ovanligt kallt ovanligt länge, så kylan har onekligen skördat fler offer än vanligt. Nån som har koll på hur utsatta VAG 1.8T motorer är? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Håller med dej Jasko76,denna vinter har skördat många offer när det gäller VV mm. Resonemanget att "förr had bilarna inga problem" tror jag kan kopplas till de längre service intervallerna. Vet inte om möjligen bränslet som späds ut alltmera med Etanolet kan påverka detta problem oxå? |
|
| Tycker ändå det verkar lite skumt att man har problemet att delar av motorn blir för kall. Det måste ju finnas värme som räcker och blir över som genereras av motorn för att värma delar till höga temperaturer och få väck vatten osv, | |
| Drabbades av detta elände förra lördagen!!!! Nu verkar det inte bättre än att vissa av delarna i ventilationen är restade, tydligen många som sagt drabbats denna vinter!!!! | |
| Idag var det -22 och jag fick nästan ångest precis innan jag vred om tändningen :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.