|
Sida 7 av 22
|
|
|---|---|
| Jahapp aldrig får man vara nöjd, efter bromsskive-bytet och backarna så vibrerar bilen relativt ordentligt i hastigheter över 80km/h, vad kan vara fel? Ska ringa verkstan på måndag så får han ta in den igen.. suck! | |
|
Samma ämne tas upp i 5 serie tråden också.. Har just fixat min egen 5'a pga detta problem Länk |
|
| Eklöf79, antagligen ej rengjort ytan mellan bromsskiva och nav. Ingen balanseringsvikt som lossnat? | |
|
Med nya skivor och belägg kan oket hamna nära fälgen så har man klistervikter kan dom ryka. På mina snikvinterfäldgar tog oken i själva fälgen några hundra meter vid skivbyte. Annars som samuel2 säger skit på navet. Eller att glidstiften i oken kärvar. Nåväl det är verkstadens bekymmer. |
|
|
Har bestämt att byta vevhusventilationen i förebyggande syfte. Det är alltså kallt land satsen (a.k.a "nordenkittet") som ska införskaffas. Är det komplett med alla slangar/skruvar/klämmor etc. (se Länk ) eller byter man bara separatorn, vissa slangar etc.? Sett priser på ca 1400-1500 för detta. Får jag allt jag behöver då? Mvh Johan |
|
|
Uppdaterar lite info.. Min far äger en 320i-01 Touring som rullat 5500mil och servats regelbundet på BMW enl servicebok med Castrol SLX 0w30 som brukligt. När min 320i-01 visade tecken på VV problem så byttes detta ut och mycket riktigt så var detta tätt, kostnad 4800kr inkl byte av Fläktmotståndet. Sa till min far att byta i förebyggande syfte då han varje år åker till Västerbotten mellan Mars-Maj månad. Inga tecken visade på hans bil att något var fel el liknande,locket var rent och fint samt rena öppna slangar osv. Men min far är pedant och lyssnade på det jag sa,och i onsdags lämnade han in bilen på byte av VV-satsen. eftersom han inte hade skjuts från platsen stannade han kvar på plats och fick vara med när meken demonterade det gamla vv-kittet. Döm om min fars förvåning då han blev visad av meken hur de gamla vv-kittet såg ut i den nedre regionen ! Det fanns ett hål i storleken blyertspenna kvar och det vita klegget var på god väg att sätta igen detta med,så förebyggande är absolut att rekomendera i dessa kyliga tider !! |
|
| Edit: 8500 mil skall det vara ;) | |
|
Alex84 : Var det nere vid oljeröret klegget fanns ? 8500 mil enligt service bok blir det 3 oljebyten ? |
|
|
Alex84 : Var det nere vid oljeröret klegget fanns ? 8500 mil enligt service bok blir det 3 oljebyten ? Själv skulle jag få in 7 st på 8500 mil men jag undra om det verkligen hjälper mot klegg ? |
|
|
JohanD75 Säg att du vill ha alla slangarna + cyklon. Borde kosta runt 1300kr. Du slipper ju ventilkåpspackn. eftersom att du inte sprängt motorn ännu. Gör rent styrröret med lacknafta, låt stå under natten och spola flera gånger. Byt så fort du fått prylarna, men dom är säkert restade nu. |
|
|
kamel2: Tack för svaret. Ska ringa imorgon direkt verkstaden öppnar. Mvh Johan |
|
|
@arv: Vad jag vet så var det nere vid den sk Cyklonen,beträffande oljestickan så vet jag faktiskt inte hur det var? På min egen så var cyklonen helt igenfrusen av detta klägg,men hur det var med oljestickan vet jag inte heller i detta fallet? Cyklonen låg på upptining ( den gamla allstå ) när jag kom tillbaka till verkstaden,och det droppade ur den där den låg och när man vände på den rann det ur ½dl vatten/olje sörja,så det var dax för ett byte minst sagt;) Frågade aldrig om oljestickan,men bilen mår betydligt bättre nu :) Var ute på en repa idag i -22 graders temp och jag har nyligen täckt för njurarna och läst här på AP om flera som testat detta. Rekommenderas starkt !! |
|
|
Alex84: Hur täckte du njurarna ? Pappkartong framför fläkten ? Helt sjukt att man ska behöva vara rädd för att köra sin bil på vintern. Vad händer om man bara drar ut ventilationsslangen som går till cyklonen , får motorn rätt luftblandning iaf ? |
|
|
Idag såg jag en E46 touring som lekte rökmaskin, det konstiga är att han körde vidare ca 1 km här i stan istället för att stanna på första lämpliga ställe. Bolmade som ett gammalt koleldat ånglok! |
|
|
@arv: Jag klippte helt enkelt ut bitarna från ett sittunderlägg ;) Tyvärr så är färgen inte den bästa (Ljusblå) men bara för att testa hur det skulle funka. Sittunderlägget eller ett liggunderlägg funkar väldigt bra då det är ganska stabilt i formen,jag säkrade fast genom att med en syl göra hål i det mitt för några ribbor i njurarna och fästa med små buntband runt dessa. Skall ta några bilder och lägga upp i min blogg här på AP så ser man bättre hur jag gjort. Skall fixa till bitar till nästa säsong som är svarta eller mörkt grå ;) |
|
|
ajajaj, jag har köpt alla delar till vevhusventilationen, och just innan jag skulle montera ihop allt tänkte jag...bästa att ändå lyfta på ventilkåpan och kolla hur det ser ut. Lite gyllenfärgad smör låg här och var men inte så extremt mycket. Det som var värre var att alla åtta nockar på kammen (den övre på insugssidan) rostat! Bilen är servad varje 1000 mil och har gått drygt 10' mil. Jag kör till/från jobb dagligen 2 mil. Har ni någon erfarenhet av detta? Alla 8 nockar är i princip lika mkt rostiga och man kan ju tycka att de närmast torpedväggen bör vara rostigare, i och med att kanalen till vevhusventilationen ligger där. Kan det vara så att kondens hamnar i oljeledaren ovan som förhindrat oljeflöde till kammen och därmed slitit ned dem? Det ser nästan ut så. Jag har köpt ett vevhusventilations paket på BMW för kalla klimat och till min besvikelse så var inte de slangarna isolerade, utan identiska med de som satt på. Därför åkte jag till Kuntzes i sthlm och köpte lite iso- och alutejp och har isolerat alla delar noga. Kolla gärna på länkarna för bilder. Min fråga är, vart kan man få tag på monteringsanvisning för kamaxelbyte och behövs det specialverktyg för att låsa vanosen? Länk (vevhusvent nytt) Länk Länk Länk PS jag har en E46 touring och "lekte rökmaskin" ca 1 km i Älvsjö för några veckor sen, var det mig du såg? |
|
| Det såg ju inte helt roligt ut... | |
|
Rost!? Usch! Det där borde du visa upp för BMW. |
|
|
Det ser inte kul ut. Men ser bara ut som yttlig rost. Men är inte den rostfri? ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
| Antar att man slipper ifrån detta problem om man använder motorvärmare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.