|
Sida 5 av 22
|
|
|---|---|
| Aha, då misstänker jag att mycket är skillnad i arbetskostnader. | |
| Blir inte katalysatorn och även lambdasonden förstörd om man oljefyller avgasröret!? Har ordnat med ny oljeavskiljare och ny ventilkåpspackning i min bil, men vet inte riktigt om jag vågar köra katten varm eftersom den rimligtvis borde bli utbrännd då!? (Förutom att jag kommer att lägga hela kvarter i en oljerökdimma...) | |
|
Själva demonteringen och montering av nya slangar med oljecyklon tog cirka 6 timmar för mig men sedan mer än dubbelt med tid att bara göra rent. Vill ju att det skall se ut som nytt när man öppnar huven. En mardröm när det sprutat olja överallt... Antar att verkstaden bara byter prylarna och sedan bränner upp all olja genom att köra som svin i 30 min ? forsberg_80 Tror inte man kan lyckas oljefylla avgasröret. Det värsta som kan hända är att cylindrarna blir fyllda och motorn tvärdör. Rasrisk finns beroende på vilket varvtal som oljan sätter stopp för kolven. Finns olja i cylinderarna kan man dock pumpa ur oljan innan man startar och sedan är det bara att köra så bräns skiten upp och med lite tur så pajar inget mer. Om man stänger av motorn när det börjar lukta bränt så är det ingen fara på det sättet ( jag själv testat) . |
|
|
kamel2: Det tog ungefär 30 sekunder för mig att tömma kring 5 liter olja genom insug->avgasröret när ventilationen blev tät. Så det ligger ivartfall någon liter i både katten och ljuddämparen eftersom själva röret bakåt inte är lägsta punkten så att säga. Om en bil med kat inte tänder får man inte nöta på startmotorn eller försöka bogsera igång den eftersom det kommer ut oförbrännd bensin i katten=härdsmälta när den blir varm. Då tänker jag att oljan borde ha samma effekt!? |
|
|
Du får väl kringå problemet genom att starta och hålla 3000 varv i 15 sekunder, sen stänga av och låta grenrören svalna. Upprepa proceduren 5 gånger med fem minuters intervall eller så. Då borde det mesta ha "blåsts ut" innan katalysatorerna har hunnit tända=skadats. Men lite oljefilm lär ju finnas kvar. |
|
|
Jaha tydligen är det kö på såna där reparationssatser som måste bytas när man byter packningar. 2500 kostade visst själva satsen så det blir lite dyrare än jag skrev ovan. Tydligen så var det 1 mån! väntetid :) Killen sa att det var ok att köra om man håller superkoll på oljenivån och fyller på, vad säger ni här på forumet? |
|
|
(Jag som startade tråden) Nu har jag hämtat ut bilen och slutsumman blev ungefär 7400. Ventilkåpspackning och vevhusventilation gick på 2246 och arbetet på 5175. |
|
|
Östra Aros: Det låter väl rimligt. Jag köpte ny ventilkåpspackning och ny "oljeavskiljare" och det blev 1200:- på BMW. Sen byter nog BMW även slangarna och klammer osv. Jo just det, det tillkommer förstås kring 5-7 liter olja också. Tar ganska lång tid att göra jobbet med all rengöring. BMW tar väl kring 1200:- timmen. Jag gjorde jobbet på ungefär 5-6 timmar totalt och då var det här fjärde gången jag bytte insugsrör på en M52-motor de senast två åren. |
|
|
forsberg_80 Om oljan skall kunna flöda fritt in i insuget måste membrantet vara trasigt i cyklonen, i mitt fall gick det inte så långt för jag stängde av motorn innan. Givetvis är det inte bra med olja i katten om det nu kommer så långt. Då är det väl bara att bränna upp skiten eller ta isär och hälla ur om man orkar. Cylindrarna kan man suga tomma med en slang. Eklöf79 Det var kö när jag beställde för 1 vecka sedan men grejerna kom 4 dagar senare så det var helt ok. Killen du pratade med har ingen koll. Det är rent vansinne att köra om vv:n är paj. Det är absolut inte att rekommendera, kan innebära motorbyte. Bogsering är det ända som gäller exakt från den plats man upptäckt felet. Inga dåliga pengar för vv renovering...5175 är sjukt mycket för arbetet. M52 brode vara enklare att fixa än M54 med tanke på insugsrören. En van mekaniker borde göra jobbet på 2h. |
|
|
forsberg_80 Finns ingen anledning att byta oljan om det inte ändå är dags så att säga. Problemet är ju att den skitiga oljan inte kommit åter i motorn, med andra ord är ju oljan som finns kvar i motorn knappast skitigare än innan felet inträffade. Fukten i oljan försvinner som vanligt när man kört ett tag. |
|
|
Är nog inte onödigt att byta olja. Ventilationen grundar sig på att kontinuerligt ta hand om vattenånga. Har det kondenserat under en längre tid, med bristfällig ventilation så kan det finnas mycket vatten i oljan. Longlifeintervallerna borde inte praktiseras i nordiskt klimat. Utan att veta något mer, slå i Mobil som Hasso m.fl. ;) |
|
|
Bilen hade kastat ut 5-6 liter olja på under en minut när vevhusventilationen frös. Hade bytt till ny olja kring 15mil innan vevhusventilationen frös, så jag fyllde bara på helt enkelt. En van mekaniker byter knappast ventilkåpspackning och vevhusventilation samt sanerar på två timmar. Det är inte möjligt helt enkelt. Säg 1200kr/h på BMW, det innebär att de debiterat kring fyra timmar och det är rimligt. Sen verkar det gå att få frusen vevhusventilation utan att det knappt märks om jag tolkar en del inlägg rätt. Mina två bmw 328:or (en frusen per vinter) har det blivit exakt som så att motorn har tömts på olja på knappt en minut. Så det har blivit fulla insuget, kring ventilerna, runt tändstiften, fyllt halva luftfilterburken, runt motorblocket, runt i motorrummet, över grenröret och fulla avgasröret. Vet inte om det har någon betydelse, men på båda mina 328:or har jag haft 325:ans insugsrör och därmed haft oljeavskiljaren lite mer i horisontalläge än standard. Alla slangar och rör till vevhusventilationen har varit helt rena och öppna ett halvår innan vevhusventilationen har frusit för mig. |
|
|
Anders-72 Vattnet försvinner ju i oljan relativt snart,i den nya oljan kommer ju nytt vatten. Kanske lika mycket som där fanns innnan. Det handlar ju bara om när man kontrollerar oljan.Bättre att låta motorn stå igång någon timme eller 2. forsberg_80 Låter ju som att man skulle behöva göra rent grejerna varje månad på vintern för att undvika det här problemet? Har oljetryckslampan hunnit tändas i samband med att motorn under gång förlorat så mycket olja? Knipsar man alla slangar så är det ju bara att rycka ut grejerna och stoppa i nytt. Oljeröret kan man ju byta. Tror en van mekaniker grejar det här väldigt fort. Oljesaneringen består av motortvätt. Det kan en praktikant göra innan bilen levereras. Bilen får stå någon timme utanför om inte någon har lust att åka ut och köra som ett svin med bilen i 20 min. |
|
|
forsberg_80: reagerar när du skriver att dina slangar till vv varigt rena ett halvår innan de frös. så jag måste fråga dig: vad använder du för olja samt hur kör du med dina maskiner? blev de helt genomvarma? mycket korta körningar? varvar du mycket eller lite? lämnas de någon gång längre tid på omgång? motorvärmare? varmgarage? motortvätt? samt om du bor där de ofta är väldigt fuktigt i luften även om det är kallt. några av dessa måste ju skapat "extra mycket" kondens i vevhuset som kombinerats? vore intressant att veta så mycket som möjligt så man kan försöka förhindra på min egna tills man får tid och mer pengar. BMW ownz |
|
| Det brukar inte vara problem att hitta någon på en verkstad som har lust att "åka ut och köra som ett svin med bilen i 20 min." | |
|
Intressant det här med märket på oljan...Av alla er som drabbats är det någon som inte kört på Castrol SLX? ___ //Ulf |
|
|
Jäpps,sedan 2009-04 har bilen haft Mobil1 0w40 Newlife i motorn,men innan med Castrol SLX 0w30. Den tog ca 4 liter på 1500 mil innan byte till Mobil Oljan,därefter ca 0,5liter på 1000 körda mil !! Troligen var VV igensatt till viss del redan så det var bara en tidsfråga innan det skulle hända. Återstår att se vad som sker framöver nu när det är Ny VV monterad samt Mobil1 i motorn? |
|
|
Frrla: Det enda jag inte kunde kolla/rengöra på båda mina bilar som har frusit är själva "oljeavskiljaren". Bytte insug på båda ett halvår innan de frös och kollader upp hela vevhusventilationen eftersom jag är medveten om problemet. Själva oljeavskiljaren går inte att få isär och sätta ihop igen så jag har inte bytt den eftersom resten såg bra ut. Nu när jag tog isär allt efter att min bil frös för någon vecka sen så kom det vatten från oljeavskiljaren när jag lossade slangen som går ner mot tråget. Så den måste vart boven. Jag har även en tredje bil med m52-motorn där jag bytt insug till det från 325:an. Det är en 528 där oljeavskiljaren ligger ganska horsiontalt också. Den har aldrig frusit men den är två år nyare än mina 328:or så det kanske kommer lagomt till nästa vinter? För att lämna lite mer info om hur jag använder mina 328:or så ska jag svara på dina frågor i ordning. Vad använder du för olja? Jag kör på OKQ8 Formula Excel 5-40, den har bra klassning och eftersom mina bilar är före -99 behöver de inte longlife-olja. Jag byter olja när den orangea lampan börjar lysa i instrumentpanelen, det brukar vara kring ca. 1500mil. Blev de helt genomvarma? Jag har 3 mil enkel väg till jobbet och motorn blir genomvarm (har lägre utväxling än standard så de varvar ganska mycket i hög motorvägsfart). Mycket korta körningar? Inte ofta, men visst händer det nån gång. Vavar du mycket eller lite? Jag kör lugnt tills motorn har fått upp tempen i vatten och oljan, sen kör jag ganska hårt med bilen. Som jag nämnde har jag lägre utväxling (med diffbroms) och bytt insugsrör så att registret flyttats upp, så jag kör ofta mellan 3500-6500rpm. Lämnas den längre tider på tomgång? Nej. Motorvärmare? Ja. Varmgarage? Inte ofta. Men nu senast hade jag bara använt bilen i fyra dagar sen den stått i varmgarage i en månad pga. diverse uppgraderingar. Bor du där det är fuktigt i luften? Nej, bor i norrland där det är väldigt torrt på vintern. Borde inte bli särskilt mycket kondens i mina bilar. Enda röda tråden jag kan se är att oljeavskiljaren har en begränsad livslängd. Någon har ju skrivit här att enda sättet att oljan ska pressas in i insugsröret i stora mängder är om membranet har spruckit i oljeavskiljaren. Så om man byter den i tid så borde det vara safe! |
|
| Kanske ska tillägga att 328:orna inte dragit mer än någon dl olja mellan oljebytena som sker kring 1500mil. | |
|
forsberg_80: tack för ditt svar :) BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.