|
Sida 4 av 22
|
|
|---|---|
| Men när den vita röken är borta är det då säkert att köra med bilen igen? | |
|
Tja, det är en bra fråga. Jag tycker motorn skall kontrolleras ordentligt efter en sådan genomsköljare. Det minsta du kan göra är att efter varmkörning ge motorn en lång tomgångskörning så att vevhusventilationen torkar upp ordentligt. mvh/ Anders |
|
|
har tagit in bilen för en ordentlig genomkoll och upptining nu. tog loss vevhusventen igen och såg till min fasa att de var vitt klegg där igen :O blåste i röret som går till oljeavskiljaren och då bubblade det till sen rök det ur ventilkåpan. helt stopp in till insuget med andra ord. så är min oljeavskiljare helkass då? eller är de inget fel? måste ju vara nått tycker ja. BMW ownz |
|
|
Visst mått av "vitt klegg" blir det alltid i kallt klimat när konstruktionen är gjord som den är. Är det inget tjockt lager så är det ingen större fara. Det sitter en reglerventil på vägen till insuget som måste öppna innan gaser når insuget. Mellan dräneringsröret och anslutningen vid ventilkåpan skall det vara helt öppet. Det är i drift normalt inga tryckskillnader mellan utrymmet under ventilkåpan och vevhuset (stora öppningar internt). Oljelåset (oljestickröret mynnar under oljenivån) säkerställer att det är "vindstilla" i oljereturen (för cyklonens funktion). Blir det stopp i vevhusventilationen så att trycket i vevhuset överstiger trycket i oljereturen är katastrofen nära. Olja kan tryckas i stor volym rakt in i insuget. mvh/ Anders |
|
|
AKN: om du svarar mig så förstår jag inte riktigt. öppnas avskiljaren vid för högt tryck menar du? så de är ingen fara? sen reagerade jag på en sak till. någon på forumet skrev att ventilkåpan är normalt sval efter körning i kallare väder, och min var brännhet efter en mil i 19-grader. BMW ownz |
|
|
Frrla, Jo jag svarade dig, drev iväg lite bara.... Vad jag ville komma till var att din blåsning kanske tog den lättare vägen i stället för att öppna ett fjäderbelastat membran (som öppnas av insugets vakuum). Ventilkåpan blir lokalt varm omkring där kamtransmissionen stänker het motorolja, strax bakom är kåpan kall. mvh/ Anders |
|
|
Jag hittade två TSBs som jag bra gärna skulle vilja läsa, men det verkar ju bara finnas listor över TSBs på internet, inte innehållet i dom. 110803 DEC 03 Engine - Cold Weather Valve Cover/Engine Damage "110107 SB Number: SI-B-11-01-07 NHTSA Number: 10029025 TSB Date: March 1, 2009 Date Added to File: June 12, 2009 Failing Component: Engine And Engine Cooling:Engine Summary: BMW: small number of vehicles experience problems ranging from leaking oil filler caps, leaking or broken valve covers, to complete engine failure in extremely cold climate conditions. Moisture accumulating in engine crankcase ventilation v" Den där 110107 verkar ju träffa mitt i prick. |
|
|
110107 gäller tydligen V8or. 110803 kanske är närmare. |
|
|
Förresten apropå vit rök, det kan väl vara helt vanliga avgaser?!? Avgaserna består ju av vatten och koldioxid? Det ryker vitt rätt så rejält upp över bakrutan och bakom bilen om jag gasar lite innan avgassystemet är uppvärmt hela vägen. Sen om man kör sakta/lugnt eller står på tomgång kan det börja ånga igen när avgassystemet svalnar, om det är väldigt kallt ute. |
|
|
Marin849, Länk |
|
|
"BMW: small number of vehicles experience problems ranging from leaking oil filler caps, leaking or broken valve covers, to complete engine failure in extremely cold climate conditions. Moisture accumulating in engine crankcase ventilation v" Extremely cold climate. Vad räknas som extremt kallt egentligen? Känns bara som man oroar sig att det skall hända nu ju. ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
okej AKN. ska iaf köpa vinterkittet så man är säker på sin sak ;) BMW ownz |
|
|
Eftersom jag har en 330 -01 är jag ju intresserad av att se till att försöka förhindra att det här problemet uppstår. Det jag undrar är om ni som haft problem använt en riktig motorvärmare, och givetvis....ni som aldrig haft problem, avnvänder ni motorvärmare ? Det jag vill komma till är alltså om motorvärmare kan förhindra att vevhus- vetilationen fryser ? /S |
|
|
MantaMania: Jag bor i Hälsingland och det har varit riktigt kallt väder till och från den här vintern. (- 10 till -27 grader) Just i skrivande stund är det -16,5 ute. Har ej använt motorvärmare på min 328a och har inte haft några problem med vevhusventilationen. Kör inte bilen så ofta, en gång i veckan men då blir det en längre tur. Bilen står inte i garage. Vad jag vet har jag inte vinter modellen av vevhusventilationen, hur ser man det lättast. Tjockleken på slangarna? |
|
|
@MantaMania: Min 320i -01 står i varmgarage nattetid (+17grader) och används med motorvärmare utetid (dagtid) varje gång,men likväl hände detta med vevhusventilationen. Har fram till 2009-04 kört med Castrol SLX 0w40 och genomfört servicerna regelbundet ( tom oftare än rekomenderat intervall föreskriver) men efter detta börjat med Mobil1 new life 0w40. @niborZ: På Nordic Satsen ser man ett isolerande hölje på den slang som kommer upp till ventilkåpans anslutning. Om Du tittar på den slangen och ser en flexidel nedanför den vinkel som är i toppen av slangen (anslutningen till ventilkåpan) så har Du ingen Nordic sats då denna täcks av det isolerande materialet i Nordic satsen. |
|
| Castrol SLX 0w30 skall det vara ;) | |
|
Clasberg 5 ett + 3 % spillolja mår de bäst av. BMW ownz |
|
|
I AKN:s länk så vissar det att detta problemet är först och främs E39 5-serien,E46 3-serien och bilar med M54 motorn. ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Fick reda på idag när jag hade bilen inne att min vevhusventilation också troligen hade varit frusen för vevhuspackningen läckte ut olja. Det skulle var att den lokala nasaren skulle ha ca 1000:- för att byta packning och slang. Ser kostnader upp mot 7-9.000 i den här tråden. Vad är det jag har missat? |
|
| Jag fick en prisuppgift på 7500 för min bil nyss. Kan ge besked om vad som kostade vad när jag ser kvittot. Tydligen var det 4-5 timmars arbete att byta delarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.