AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.587

Frusen vevhusventilation

Sida 3 av 22
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har tänkt på detta med en säkerhetsventil, vilket ju egentligen inte löser grundproblemet, vilket man kanske egentligen skulle lägga mer tid på.
Om man kunde ansluta ett kopparrör till vevhuset på höger sida av motorn och dra det rakt upp vid grenröret och avsluta med en backventil helt i stål med en kula och fjäder som har ett öppningstryck på runt 0,2 bar. Värmen från grenröret skulle hindra ventilen från frysning och släppa ut ev övertryck.
Annars ligger det en del i det AKN säger att anslutningen på ventilkåpan sitter i framkant. Har märkt att om man börjar få klegg i det röret så räcker det med att motorn får gå en längre stund på tomgång så torkar det ur.

En annan idé vore att lägga en 70mm gullfiberskiva över ventilkåpan på vintern som får klämmas fast av huven. Borde hålla uppe värmen bättre under kåpan. Känn på ventilkåpan efter körning i denna vargavinter får ni se. Den är på sin höjd fesljummen. Gör samma sak när bilen stått stilla på tomgång en kvart, då är den rejält varm.

Sedan tror jag utan någon vetenskaplig analys, precis som Hasso att det kan då banne mig inte bli sämre med Mobil1...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vadan detta? tål inte BMW-bilarna en köldknäpp? ;)

Kom precis hem från en skidresa norröver.
Vi hade -32 grader på nätterna och -26 på dagarna i skidbacken!?
Tillsammans med lite fartvind i ansiktet så höll sig myggorna borta vill jag lova!

Hur som helst bilen hostade igång direkt (dock ganska trött på startmotorn) på morgonen utan motorvärmare efter en vecka i arktisk kyla! Men jag tänkte allt på att här vill jag INTE bli ståendes
med en trasig bil mitt i natten med bilen full av småbarn i 35 minusgrader.
Snacka om mardröm.

/L

Kikade på serien "Ice Road Truckers" som rullar på National Geographic kanalen.
Dom kör på en väg kallad The Dalton Road uppe i Alaska och temperaturer runt -45 Fahrenheit (-43 celsius ) är inget ovanligt kombinerat med stormvindar på 20-25m/s.
Man utrustade kenworth lastbilarna med rörisolering av skumplast liknande de man använder till Vedpannor/Ackumulator tankar mm.
Allt för att förhindra frysbildning i rören etc.
Det kanske räcker med detta till Vevhusslangarna mm ?
Finns att köpa på Jula,Rinkabyrör mfl.
Aktuell väderprognos för Prudhoe Bay Alaska ( Dalton Road )
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
-27°C inte så väldigt kallt. Men det BLÅSER där när det är kallt. Temp. med Wind chill factor, -42°C. Brrrr!!
Skulle faktiskt vara en upplevelse att åka den vägen vintertid bara för att få uppleva en nära döden stund då vill säga ;)
Åka = med någon erfaren såklart,en annan skulle dö efter 1km typ antagligen ..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lite obehagligt att sitta själv efter den vägen och ropa i en radio utan svar efter att fått haveri och känna hur det blir kallare i hytten.
GSM el. 3G användare göre sig icke besvär...:)
Ac
73
AckeOfSweden
328i Touring -96
Va fan..
Känns som där kommer mer och mer utgifter på bilen hela tiden.
Hur vanligt är detta egentligen. Bor mitt inne i Malmö Centrum och kör bilen dagligen. Vad ligger jag i för risk faktor?

** Köra bör man, Annars dör man**
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
AckeOfSweden: sådär är de när man kör bmw :( kostat på min säkert 40lax under dryga 3 år.

BMW ownz
Ny
22
Nynex
BMW 330Ci 2002.
Jag hade samma problem, kom massor med vit rök ur avgasröret och luktade illa. Startade bilen en dag senare och då var den som vanligt igen dock vågar jag ej köra med den innan verkstaden tittat på det.
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Hur gick det sen Alex84 ?
Fick du betala det priset du fick ?
Götesson: Saxat ur den andra tråd med Vevhusventilationsproblem..
Bytte Vevhusventilation samt Fläktmoståndet Summa Arbkostnad=2312,50kr
Ombyggnads sats vevhusventilation = 1451,25kr
Fläktmotstånd = 940kr
Summa= 4703,75kr inkl moms

Vevhuskittet är en sk Nordensats med isolerande slangar dito Plastdosa.
Grövre slangar är det oxå.
Så nu får vi se om detta avhjälper framtida problem ?
Lovas mellan -20,-25 grader till helgen,så dax för ett nytt test....hmm
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
(Det var jag som startade den här tråden.)

Nu har bilen i alla fall varit inne på felsökning och det behöver bytas vevhusventilation, ventilkåpspackning och ett oljerör. Tyvärr så var vissa delar till vevhusventilationen restnoterade och de hade inget leveransdatum. Verkar ha varit stor åtgång på dessa delar senaste tiden.....
Ac
73
AckeOfSweden
328i Touring -96
En annan fråga.
Vad skall den satsen som inte är Norden sats klara av.
Eftersom Nordensatsen skall klara av upp till -25. Så borde iallafall den vanliga klara av -10 tycker jag.

Tror så här att konstruktionen är totalt fel från början på dessa motorer beträffande just vevhusventilationsdelen.
Den sk Norden-satsen är inget annat än en isolerad sats istället för originalet som är oisolerat.
Mao så är konstruktionen densamma med de brister som finns där från början.
Ställde frågan ang den sk membrandosan till BMW-verkstaden som bytte på min bil vad den hade för funktion och svaret var att dom själva inte visste samt att dom frågat BMW själva utan att få klarhet i funktionen?
I jämnförelse på en gammal Volvo B20 motor där vevhusventilationen sitter så man ser den iaf så går den från underdelen av blocket ut i en burk med stålull typ i sedan upp i en 1" slang in i insuget.
Kort sträcka samt grova doningar,ingen risk för ispropp där inte ;)
Varför allt detta skit med dosor/membran och fjutt slangar för på M54an ??
Lösningen med cyklon (med reglerat flöde) separerar oljan mycket bättre än gamla lösningar. Naturligtvis är en mer avancerad konstruktion ett måste med dagens reningskrav.

Det är BMWs implementering som är åt skogen då risken finns att den isar igen vid kallt klimat (många andra bilar har problem med detta). Att det sedan finns en felmekanism hos BMWs M52-54 som innebär att olja kan tryckas in i cylindrarna och låsa upp hydrauliskt med totalhaveri som resultat är en katastrof.

Senare motorer med liknande konstruktion på vevhusventilationen har uppvärmda slangar och cyklon. Så länge komponenterna i vevhusventilationen är varmare än gaserna som strömmar igenom sker ingen kondensering och därmed ingen igenisning, så enkelt är det.

Söker man på detta fel så är det vanligt i länder med kallt klimat ex. Kanada. Intressant är också att i USA har många fått vevhusventilationen och relaterade fel åtgärdat på goodwill. Stämningshot kan vara effektivt ibland...

mvh/ Anders
Ny
22
Nynex
BMW 330Ci 2002.
Har också råkat ut för ett fall av fryst vevhusventil dock visar min bil inga symptom på detta längre, den vita röken är som bortblåst och bilen går som vanligt igen. Tror ni det går bra att köra med bilen igen? Fått en tid nu för byte av vevhusventilationen på verkstaden, ska bli runt -3 -5 grader här i Lund imorgon.
Ac
73
AckeOfSweden
328i Touring -96
Om jag inte har helt fel för mig så tyder väl vit rök på kondens i avgassystemet eller toppackningen. Om det är vevhusventilationen så är det väl svart rök för att oljan trycks igenom systemet. Någon rätta mig om jag har helt fel.

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
På den gamla goda tiden gällde:
Vit rök = kylvätska
Blå rök = olja
Svart rök = för mycket bränsle

När det gäller moderna bilar med syntetolja, insprutning och katalysator kan det säkert vara annorlunda.
I och med att vevhusventilationen fryser så finns det "vatten" i slangar/cyklon. När proppen släpper far vatten/issörja in i insuget och vi får vit rök.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.