|
Sida 22 av 22
|
|
|---|---|
|
Jaha då var det min tur att åka på frusen vevhusventilation.Låg på motorvägen och plötsligt dog motorn,tittade bakåt och kunde inte se vägen pga all vit rök.Nu har verkstaden fixat detta.2 liter olja intryckt i cylindrarna.Verkstadskostnad:14400kr inklusive inspektion 2!! janne34 |
|
|
Hej Janne, Fan vad tråkigt... fråga: hade du gjort någonting för att försöka förhindra detta, som tex täckt njurar etc. bara nyfiken. //D |
|
| Jag tycker att lösningen med isolerad cyklon och slangar till ventilationen är riktig tomtelösning/nödlösning från BMW. Nu är jag inte någon professor i kemi, men om klägget på oljelocket fryser till is när man åker i sträng kyla (vilket jag kollat att det gör) så är det väl egentligen hela ventilkåpan som borde isoleras? Det är ju liksom redan kört innan vevhusgaserna når slangsystemet. Då är ju lösningen som många här på forumet anammat med täckta njurar en bättre idé kan tyckas. Möjligen med kompletteringen att lägga en 50-70mm gullfibermatta på ventilkåpan och klämma fast den med huven... | |
|
Täcka bara njurarna är ok men inte tillräckligt. Jag täcker även den nedre delen innanför huv/plastkåpan med en bilmatta som är gummerad på ena sidan (utåt-framåt). Den placeras mellan frontstaget och gallret till kondensorfläkten. Den sticker upp över halva njurarna ungefär sen har jag plast(transparent) med borrade hål i som sitter på utsidan av njurarna med buntband runt ribborn på njurarna. Ventilkåpan blir då så varm efter körning att man knappt kan lägga handen på den(kåpan för vanosen+ventilkåpan. Fördelen att täck så pass mycket ger resultat även under olje-locket där kletet förvinner även vid temperaturer under -10grader. Sen försvinner det mesta av fartvinden in i motor-rummet med så att vv-röret inte kyls av lika mycket där det löper vid sidan av motorn. Har kört i temperaturer upptill +5grader på det viset utan störningar eller problem. Inga tendenser hittills på igensatt/frusen vv efter detta. |
|
|
Jag hade inte täckt någonting.Men nu kommer jag att läsa på hur man skall göra för att undvika framtida problem.Hade tyvärr inte varit inne här på forumet på lång tid.Ett mycket bra forum måste jag säga, som jag uppskattar. janne34 |
|
|
Det som ni kallar ventilkåpa är ju inte ventilkåpan utan motorkåpan. Motorkåpa: Länk Ventilkåpa: Länk Dvs motorkåpan utgör ett bra "vindskydd" för den riktiga ventilkåpan! Att det fryser på insidan av oljepåfyllningslocket betyder därmed inte att det skulle frysa i ventilkåpan och att kamaxlarna badar i kondensvatten. Den riktiga ventilkåpan sticker ut längst fram över VANOS-enheten. Så den kan ju vara bra att isolera med något tunt svart formskuret snyggt att ha där året runt. T.ex. svart 3 mm självhäftande ljuddämpningsmatta eller annan isolering. Den skulle kanske gå att lägga osynligt mellan motorkåpan och ventilkåpan till och med? Problemet är annars att vatten/olje dimman från ventilkåpan börjar kondensera redan i slangen ut från ventilkåpan på väg ner till oljeavskiljaren, för att sedan (t.ex. i oljereturslangen eller i sista stumpen på röret till oljestickan) frysa och bilda en propp. Eller så fryser ventilen i cyklonen. Alltså är det dessa delar som bör isoleras! Främre delen av ventilkåpan, oljepåfyllningslocket om man känner för det, samtliga vevhusventilationsdelar (t.ex. BMWs delar) och minst 2-3 decimeter av oljestickans rör, från tråget och upp! Att täcka fronten är mest för att få upp värmen snabbare. Med täckt fron och oisolerat oljesticksrör har man ju fortfarande onödig värmeöverföring från minusgradig luft längs metallröret ner till kondensvattnet. Den enda tilläggsisolering jag har utöver BMWs kit är böjen på slangen från ventilkåpan ner till cyklonen Länk och oljestickans rör Länk . Jag täcker njurarna också för att slippa onödig kylning främst av själva motorblocket och allt annat i motorrummet. Har inte haft några problem trots kortkörningar på 4-7 km den svinkalla förra vintern, vare sig med klägg eller igentäppt vevhusventilation. Brukar kolla då och då att tomgången blir orolig och att det är lagom undertryck i vevhuset genom att ta bort oljepåfyllningslocket med motorn på. Vid något enstaka tillfälle kopplar jag bort slangen från ventilkåpan och kollar att det är fritt blås till oljestickans rör (drar ur oljestickan). |
|
|
Alex84: jag gjorde lite som dig förra vintern. men jag täckte över med en gummimatta över hela framsidan av kylaren. hade heller inga problem. körde motorväg konstanta 3tusen varv. sen kugga jag ner till 4:an å skulle köra om en bil, då rassla de till så skar fläkt-kopplingen å fläkten gick upp i 4-4.5 tusen varv rätt in i kylaren.... blev nå vakuum-sug i min värld.. ja började höra fläkten ett tag innan så kopplingen va nog stum redan innan... kanske värt att tänka på om man funderar på heltäckning.... BMW ownz |
|
|
Jag har provat att täcka hela fronten. Njurar+ M-sportspoilerns båda kanaler. Det är en riktigt usel ide. Under körning loggade jag motortemp+kylarreturtemp (viktigare än motortemp i detta sammanhang!) Om det är -20 och man kör med massiv kupevärme och endast fiskör kan man klara sig utan att motorn kokar. Kom ihåg att temperaturnålen står rakt upp mellan 75-113C och normaltemp är 96! Så innan nålen ens har rört sig har man alltså förbrukat hela frontkylarens marginal och höjt temperaturen och trycket i hela systemet och funktionen som sänker kylvätsketemperaturen vid hög belastning är utslagen då ingen kylkapacitet finns kvar. Jag körde till Netonnet i Linköping med hela fronten täckt. Det var då endast -10C. Hade måttlig kupevärme då jag ändå var varmklädd. Fick stanna vid vägkanten och rycka bort täckningen på spoilern då kylartemperaturen började stiga snabbt vid stadskörning/låg fart/start stopp. Den hade säkert klarat sig utan att koka, men känns ju onödigt att aktivt jobba för att spränga kylare och expansionskärl då det ordnar sig själv på E39 efter 15-20000 mil. Körde också 10 mil landsväg i -25C med klimat på auto 22c. Hade då enbart lilla övre strimman av M-spoilern öppen. Resten täckt. Det gick bra, men max radiatortemp var 45C (normalt skulle den ligga på -22 med termostaten nästan helt stängd. Alltså egentligen ingen marginal för tokgasande. På raksträcker låg returtemp runt 10C, i uppförsbackar på femman med farthållare direkt upp mot 35-40, nån gång 45C. När jag kom fram körde jag fast på parkeringen och började gasa fram och tillbaka för att komma loss. Efter några försök med lite snöskottning mellan hörde jag hur kondensorfläkten varvade upp på tokvarv! Insåg genast varför, sprang ut o slet bort isoleringen vid spoilern. Men njurarnas isolering fick sitta kvar. Under tiden jag gick tillbaka och satte mig började fläkten varva ner för att sedan stanna. Mao täckta njurar fine, halva spoilern täckts också ok, men absolut inte hela fronten! Dock har jag kört med helt täckt front vid kortkörning 4-7km då motorn aldrig kommer upp i full arbetstemp. Har dock inte märkt nån skillnad på klegg i oljelocket vid fullt täckt eller enbart njurar. Så först vid -20C täcker jag halva spoilern. Njurarna förblir täckta upp till +5C. |
|
|
Nja jag täcker inte hela fronten direkt som vissa skriver,utan kylaren typ. Nu finns det gott om spalter och hål ändå i fronten som luften kan passera genom. Har själv loggat kylvätske tempen utan tendens till tecken på kok i motor/kylvätskan. Med 50/50 blandning är kokpunkten faktiskt 108 grader i kylvätskan,men med trycket i kylsystemet så ökar kok-punkten till ca 120 grader. Har nu kört snart 2 säsonger och ingen fis/gubb-körning som vissa tror. Skillnaden är att kletet försvinner under påfyllnads-locket samt att slangen för vv-delen i den övre ändan är ren och öppen. Med ex på kylvätskans kok-punkt i övertryck så ska mätare/givare visa detta också utan den sk egna extra mätningen. Förmin delökade värmen från 90grader ca till 95,96 grader vilket inte innebär någon nackdel då motorns förbränning blir effektivare i samma veva. På sommaren ligger tempen på just 95,96grader konstant och därmed en något lägre förbrukning än vintertid. Men för 2a säsongen i rad tangerar jag nu med mina Hakkor (dubb) lägre förbrukning än sommar säsongen. 0,76 lit/milen mot ca 0,78-0,8 sommartid. Skall ta några bilder på mitt montage för att inte krångla till det mer än nödvändigt. i´ll be back... |
|
|
Kolla om du har möjlighet vad du har för kylarreturtemp. INPA eller DIS. Min är allltid klistrad på 96C även på vintern, och även utan täckning, förutom under ca -20. Undantag på tomgång/extremt låg last då man plockar ur mer värme än motorn ger. |
|
|
Rätt märkligt att inget företag har hittat på någon lösning på detta problem. allt annat skräp uppfinns ju:) |
|
|
hallå! Jag äger en 320 -04 som dricker olja och har gått 29tusen mil. aldrig bytt vv! men det kanske är dags för ett den dricker olja!? Men min fråga är igentligen kan mann koppla bort vv?sätt dit ett litet vv filter istället? då andas ju motorn som den ska, 'så problem löst :) Ja har nämligen gjort så på m50 motorn, som inte ska besiktas. är det bara i miljö synpunkt att man ska återvinna så mycket skit som möjligt från motorn? Tacksam för svar |
|
| Men då borde det stå o dra in fukt i motorn när bilen är parkerad? Som att alltid köra runt med oljelocket av. | |
|
hmm ja kanske det!? Jag rättar lite, det är en Oil Catch tank som skulle monteras. ! det är ju samma som ett filter bara att catch tanken samlar upp kletet som bllir istället för att det fastnar i vv filtret. men det kanske blir samma sak? Ingen som tröttnat och kopplat bort VV? |
|
| Var får man tag i "cold climate" kittet? har sett att de finns på utländska sidor men finns det inga bra svenska sidor där man kan köpa det billigt? | |
| "Kletet" skall ju aldrig uppstå, och uppstår heller inte när man isolerar vevhusventilationen och oljestickans rör. "Cyklonen" separerar ut oljedroppar ur oljedimman från vevhuset, häller tillbaka dropparna till oljetråget och skickar kvarvarande gas in i insuget igen för förbränning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.