AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.590

Frusen vevhusventilation

Sida 21 av 22
uf
53
uffe1
520Dx Touring -16
Felet är avhjälp, naturligtvis en kabel som jag hade glömt sätta i :-) nu funkar bilen perfekt.

tost, jag bytte utan att ta bort insuget. Det går men är riktigt trångt. Även om man tar bort insuget så är det trångt eftersom slangarna sitter mitt i insuget.

Jag har en liten kompressor och tryckluftsdriven liten spärrnyckel 1/4", ett hett tips är att införskaffa detta innan du börjar :-)
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
Läst en massa om vv nu strax efter att jag köpt mig en e46 325i 04.
Jag bor i norbotten där det kan vara rejält kallt ibland.(rätt ofta om man skall vara ärlig)

Jag har 8 kilometer enkel väg till jobbet så varje sväng under sena dec till mitten av feb lär bli ett litet äventyr för mig.
Men som tur är har jag maskinskade försäkring feb 2012 ut.och så länge den gäller skall jag inte röra ett skit i min vv.

Men när den går ut skall den så klart uppgraderas till den förbättrade och grillen skall täckas och ett olje påfyllningslock med tryckvakt installeras.
Att inte det här har kallats in och fixats av Bmw sverige är rent dåligt.usa fick det på godwill.ser att trådar startats för att få bmw att reagera men dom verkar drabbas av all handa andra saker.
synd att forumet inte går att editera så bara tex.

År:
Modell:
Mil:
Olja:
Oljebytar sträcka:
Uppgraderad vv:
Import:
Motorvärmare ja/nej:

Tages med.
En gemensam nordisk/scandinavisk action vore lämplig.

Ser även att det tipsas om att suga ur vv´n det borde fan ingå i en olje service.

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Lyfter denna tråd då det är kallt som f*n nu!

Har inte läst hela tråden då jag fortfarande är tankspridd efter att ha läst den här tråden om vv: Länk

Har några frågor kring motverkandet av frusen vv:

-Att täcka njurarna på E46 - hur gör man? Med tanke på att luftintag till luftburken finns där bakom.

-Automatlådekylningen - påverkas den av att täcka njurarna? Så här ser kylningen ut: Länk

Hade tänkt att göra följande för att motverka frusen vv:
-Oljebyte (redan gjort, för ca 2 veckor sedan)
-Täcka (delvis) njurarna
-Isolera slangar till och från ventilationen

Läste om folk som dammsugit någon slang från gult klet och sedan blåst in luft nånstans för att se att det bubblar olja nån annanstans - finns det någon mer utförlig guide för detta så att jag inte dammsuger helt fel slang? :)
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Det var jag som startade den här tråden för två år sedan och jag hade en igensatt vevhusventilation som byttes á 7000 kronor. För några dagar sedan körde jag i -15 och återigen kände samma lukt av bränd plast som förra gången och hann svära över att det var dags igen. Konstigt nog kunde jag inte se något oljeläckage varken uppifrån eller underifrån. Nu har jag varit bortrest sedan dess och inte kunnat köra bilen, men det ska bli spännande att se om det är dags igen efter bara två år och 3000 mil.
Lider M3 E46/E92 av samma problem?
En slutsats tycker jag vi kan dra en gång för alla med tanke på alla teorier och gissningar.

>En majoritet av alla fall inträffar under perioder av sträng kyla. Har ju märkts extremt tydligt under den här kölknäppen.

Kylan är en enormt mycket mer avgörande faktor än när man bytte olja och filter sist. I många fall är det folk som bytt olja på senhösten, så var det även för mig vintern 09-10 med min 530. En bil som var regelbundet servad och genomgången hos Perre på Bil&Motorteknik, the guru himself.

Sedan, självklart, har man redan klägg i vevhusventilationen (tex pga ogynnsam körprofil) blir åtminstone perioden av sträng kyla det som får bägaren att rinna över.

Alla med de utsatta motorerna bör nog följa de råd och försök om isolering samt motorvärare etc som finns.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Så här der min ut f.t.

Länk

Länk

Funkar riktigt bra!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
qsacage: Har gjort precis samma sak nu idag! Men jag började riva lite i motorrummet för att kunna komma åt och isolera slangarna också. De slangar jag lossat hittills hade en hel del gult klet i sig, även på insidan av oljepåfyllningslocket var det gult och äckligt.

Just nu har jag fastnat i operationen att lyfta av insuget...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Du vill inte posta en bild på hur det ser ut?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Kan jag göra, ordnar det lite senare ikväll. Insuget lyfte jag aldrig av det verkade alldeles för bökigt. Men jag kom åt att isolera de flesta rör till och från vhv och jag rensade bort det gula klet som jag kunde se iaf.

Körde sedan ca 30 km, mestadels motorväg (med täckta njurar). När jag kom hem fanns inget gult klet alls på insidan av oljepåfyllnadslocket iaf.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Isolera även oljestickan ner mot tråget!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
qsacage: Här finns bilder: Länk All isolering syns ju inte på bilderna..

marin849: Det missade jag att göra! Får försöka hinna med det i veckan...

Har f.ö. avverkat fler km efter senaste inlägget. Har glidit omkring i ca 1-2 timmar (stadskörning) och stannat till en gång (och nu när jag kom hem) = inget gult klet..
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Fick min dom idag på 530:n, kass ventilation och 13.600kr för att laga det...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
13 600 kr??? Antar att det är hos BMW? Hur mycket behöver bytas?
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Jag har inte förslaget framför mig men ventilkåpspackning/slangar/ny olja/filter/rengöring/felsökning etc...

Ja, BMW i Nacka. De är sjukt trevliga och hjälpsamma, men man får minst sagt betala för det också.
Sjukt dyrt, kolla med Perre på Bil&Motorteknik i Huddinge.

Han har bättre kompetens rykte än alla bmw verkstäder i Stockholm.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
No offence men BMW i Nacka är amatörer...
Kostar runt 6000:- för samma jobb på Lindholms Bil Umeå.
ri
2
rickard-e46
-06 320i Touring
Hej! har läst igenom denna skräcktråden efter att jag (troligtvis) råkat ut för samma sak i förrgår :(
Är ny på forumet och nybliven ägare till en 318 lim -04, gått 12000 mil.
Första BMW:n för övrigt.

I måndags fick jag mig en -riktig- kvast efter bilen när jag åkte till jobbet.
Bilen började hacka, lyckades parkera den på en ficka efter riksvägen. Inga varningslampor lyste innan jag stängde av.
Kände ingen särskild lukt av bränd olja som jag läst om dock!
Kollade oljestickan, inget särskilt tecken på vatten där. Dock VÄLDIGT lite olja (strax under min-strecket) Servad för c.a 1000 mil sen.

Kollade även kylvattnet, ingen olja där, samt god nivå...
Har inte vågat starta bilen sen dess, den står på uppvärmning i garage.

Vad tror ni? Kan jag ha råkat ut för detta skitproblem? :-(

//Rickard
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
@Östra Aros

Har du kollat så det inte är ett mindre läckage i bakkant på ventilkåpspackningen du har? Ovanför grenröret...

Sambon har detta problem på sin 328a -99, kommer nån droppe ibland som lägger sig på lambdan varpå det osar upp i fläkten...

Mvh /Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.