|
Sida 20 av 22
|
|
|---|---|
|
Ett annat alternativ är ju att det finns ett bestående fel som gör att lampan inte slocknar, men motorn går att köra ändå. Det finns ju två lampor. EML = Elektronikfel. Och "motorsymbolen" som betyder något avgasrelaterat fel (avgasrelateratfel kan vara rätt mycket) |
|
|
Lampan slocknade i går vid tredje gången jag startade den och vi åkte tur och retur ca 7 mil med start och stopp i mellan så det verkar vara som det ska nu om det nu inte tänds upp på nytt då. Bästa Möjliga Wal ;) |
|
|
Jag var just ute en sväng med 523:an. Tempen var normal vid landsvägskörning, men visade sig tappa i temp vid lägre hastigheter. nästan ner till strecket innan mitten. Jag noterade när jag kom hem att det är en del majonnäs under oljelocket. Bilen går fortfarande bra, men möjligen lite mer ojämt på tomgång. Verkade nästan som om det stabiliserade sig vart efter. Kanske tinade vv? Låter det som att min vv är på gång att ge sig? Jag har samtidigt en tråd här på AP ang. för hög HC. /Johan |
|
|
Hur är bilen när den står enbart på tomgång typ 15min? Det är nog nära ett totalstopp i Din vevhusventilation skulle jag tro i alla fall. Om Du börjar åka kortvändor igen i veckan så kommer det att bli mera klegg och tillslut är det stopp. Vill inte skrämma upp Dej,bara hjälpa till innan skiten korkar igen på allvar. På frugan E46a har jag täckt för njurarna samt täckt för kylaren helt innanför njurarna med och detta har verkligen hjälpt mot klegg och skit under locket. För 1 år sedan byttes VV-kittet ut mot det sk Coldclimate varianten,men i början av December så började nytt klegg att bildas under locket igen ! Hade täckt njurarna vid detta tillfälle så då täckte jag även för kylaren samt tod en tripp till Gotland ( 25mil ). Efter detta så verkar läget stabilt,och mycket troligen beroende på förteckningen av kylaren samt njurar. Motorn är genomvarm på utsidan hela vägen fram över vanosdelen,och detta var den inte innan trots förtäckta njurar. Täck för kylaren och kör bilen varm i lugnt tempo ( typ 90km/h ) i 30min eller mer för att låta motorn bli varm. Byt sedan ut oljan och gör om proceduren utan att byta oljan. |
|
|
Hej Er! för mig jag har felkoder E4, E3, F3, EF och F1 är det låter ''tjuvluft''? |
|
|
Alex84, jag vågar faktiskt inte testa tomgång. Jag ska plocka ner vv och göra rent allt. Ny olja, delsyntet, ala ditt recept med tillhörande engine flush är också införskaffat! Jag tror liksom du att jag kom hem på nåder, och har ett vv haveri mycket nära om jag kör vidare. /johan |
|
|
Själv har sagt tryckt in två stycken sittunderlag bakom njurarna idag, får se i veckan om det gula klegget försvinner. |
|
| Kom ihåg bara att elfläkten ska snurra fritt, ifall man skulle bli stående i bilkö, köra fast eller bara sladda och glömma att man inte har så mycket kylning. | |
|
@marin849: På E46an sitter det ett kors mellan njurar och elfläkten som förhindrar att något kommer ivägen mot kylaren. Har testat på frugans 320 med helt förtäckt även vid +3grader utan överhettning. Faktum är att tempen ligger helt normalt även vid denna temp och farter på 120km/h under ca 10min körning. Mao ingen större risk för övertemp :) Stor skillnad däremot på värmen av den främre delen av motorn ( Vanosdelen ) Inget klegg under locket heller. Hoppas denna enkla lösning kan rädda våra kära kraftkällor från kylan ;) |
|
|
Jag råkade ut för frusen VV förra vintern. Jag fick dessutom ett bonusfel, rostig kamaxel. Bytet och reparation gick på garantin. Bilen reparerades i mars 2010 där toppen lyftes, vippar, kamaxel mm byttes. Mitt problem är nu att jag för andra gången i vinter fått fylla på kylarvatten. Första gången var i samband med första kylan under -10 grader i december. Nu när nästa köldknäpp kom var det dags igen. Båda gånger ca en liter! Den har inte läckt någonstans och oljan är brun och fin. Antagligen går det rätt in i förbränningsrummet. Motor har aldrig överhettat och jag har t o m bytt olja en gång till sedan mars (ca 500 mil). På BMW sa de att om det skulle vara följdfel av reparationen så skulle jag omöjligen ha kunnat köra i ett år. För att komma till saken: ska jag godta BMW´s argument och betala för byte av topplockspackning (om det är det som är felet) eller kan det vara rimligt att det är ett garantijobb? Bilen har gått drygt 10 tusen mil och servad mer än bok. BMW har 2 års garanti på utbytta delar. |
|
|
Om bilen tar 1liter vatten varje gång det är kallt så läcker den väl? Antingen in i en oljekanal,eller in i förbränningsrummet. Båda fallen är det toppackningen som inte är tät. Skruva ur stiften och jämnför dom sinsemellan för att se om någon cylinder/stift är olika de övriga? Att sedan BMW säger en sak är bullshit och betyder inget alls. Kolla detta med stiften för att sedan ha ett bra argument att disskutera med verkstaden som utförde jobbet ( alltså om det är skillnad på stiften ). Hoppas det löser sej för Dej. |
|
| Tack Alex. En kompis kompis kunde göra ett snabbt test på kylvattnet, co-halten i det. Så jag ska göra det i dagarna. När jag kom hem nu så fyllde jag på, en halvliter på drygt två månader och inte en liter som jag trodde. En annan tanke är om motorvärmare (slangvärmare av typ vattenkokare) sakta förångar lite kylmedel. | |
|
Är det någon som vet var dem sk. returledningen skall gå? Artnr: 11157520035. Har köpt det uppgraderade vevhuset men kan verkligen inte hitta var man skall snäppa fast ena ändan av den.. Bilen är en 328 E46 -99. Mvh Max |
|
|
Länk Sitter det ingen där förut? |
|
|
På slang 3 enligt bilden så fanns inte den "lilla" slanganslutningen på min gamla slang.. Även slangen från bränsletrycksregulatorn har jag svårt att hitta slanganslutning till.. Den satt förut konstigt nog i cyklonen eller vad den kallas på en anslutning men på min nya finns det ingen sådan. Min bil är svensksåld men kan det vara så att motorn är utbytt och därför stämmer delarna inte riktigt ? Mvh Max |
|
|
Rev min 520 idag och mkt riktigt så är det helt stopp i både slang och kröken på stickan.Surt när bilen blåste ventilkåpspackningen nyligt enligt förra ägare och allt hade blivit fixat:(. Hursomhelst så kommer jag att bygga om detta nu då jag hatar felaktiga konstruktioner,har skissen klar i huvudet på en enkel lösning. Väntar på lite smådelar från bmw ,,,fortsättning följer Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hasso har nog rätt i det här med motoroljan, min 525 drog lite olja innan när det var Castrols 0w 30 vilket det nu var, men har inte tagit en droppe olja sen förra servicen än iaf, dom hade hällt i Mobil1 esp 5w 30. känns bra!! Även bytt vevhusventilation i förebyggande syfte. Klart att om bilen släpper igenom olja att det kan ge problem med vevhusventilationen. Länk |
|
|
Hjälp!! Har precis bytt till cold climate version av vevhusventilation på min -04 M54. (det var inget märkbart fel innan förutom att bilen drog mycket olja, utan jag bytte i föregående syfte), Men nu när allt är monterat så går bilen ojämnt, dör på tomgång och kraftlös? Något som råkat ut för detta? Bytte även ventilkåpspackningen eftersom den läckte lite. |
|
|
Har du kollat så att alla kontakter är på plats?Ex kamgivaren!Hände mig nämligen mvh |
|
|
Är det svårt att demontera vevhusventilationen på en 330 -02? måste man inte ta bort hela insuget för att komma åt den så kallade cyklonen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.