|
Sida 2 av 22
|
|
|---|---|
|
Frrla, Man måste nog definiera vad som kan kallas "tät ventilation". Om det är helt tätt kommer trycket ut för eller senare, frågan är bara var någonstans. Vill minnas att på gamla Volvos med tät vevhusventilation kunde det byggas upp ett så högt tryck att packboxarna trycktes ut. Ventilkåpan på M52-54 mfl är tillverkad av plastmaterial och har stor yta. Utsätts kåpan för tryck kommer den att bukta, troligtvis mest på mitten och det läcker vid tändstiftsbrunnarna. Gamla packningar är stela och spricker lätt om ytorna rör sig. Även om packningen inte spricker så kanske delarna hamnar i ett annat läge efter att trycket försvunnit. Med gamla torra packningar kommer det inte att bli tätt igen. mvh/ Anders |
|
|
staffan80 Var det mycket jobb att byta delarna själv? Behövde du demontera mycket prylar för att komma åt? Funderar på att byta i förebyggande syfte då min 05:a med cold climate inte ser ut att de isolerade slangarna... Anders |
|
|
Hej Var just ute och tittade i motorrummet... Det ser trångt ut, ingen som kan göra ett mektips av det hela Anders |
|
|
AKN: jo de är självklart. blev lite förvånad bara då m52 resp m54 var extra utsatta och min var tät i hela slangen från stickan och upp i avskiljaren. där kommer ju dålig/smutsig/förångad olja att ta vägen in i insuget och sedan förbrännas. slangen från toppen till avskiljaren fick inte ett sugrör plats ens. misstänker att den var tät eller näst intill. så mitt "övertryck" kan endast gått in i insuget eller stannat i motorn? ps: har renoverad topp med packningar sedan 3 år. BMW ownz |
|
|
Började bytesjobbet idag på 530'n. Mycket mer jobb än jag trott då insuget måste bort helt och hållet och fästpunkten under var inte lätt att komma åt. Det var mycket klegg i slangarna och i ventilen som inte skulle vara där..... BMW skulle få hem delar till i morgon bitti så återmonteringen kan göras. |
|
|
Hittade följande "mektips" på You Tube: Länk Sök vidare på "Oil Separator part 2" osv (har ingen aning om det är rätt tillvägagångsätt). mvh/ Anders |
|
|
Angående ventilkåpspackningen så sa verkstaden att min var stenhård och förmodligen aldrig blivit bytt (8,5 år 13.300 mil). Läser man i de trådar som finns på forumet i ämnet så verkar det vara vanligt att just är denna packning som går i samband med frusen vevhusventilation. Man läser också att vissa får lite rökutvekling och kan köra vidare medan andra (som jag t ex) får tvärstopp. Beror väl lite på om det är helt täppt i ventilationen eller bara tjockt... ___ //Ulf |
|
|
Hej Anders, Jag gjorde själva bytet av ventilationen på c:a 4-5 timmar. Klarade av operationen utan att ta bort insuget men måste säga att det är ganska trångt. Den lär vara näst intill omöjligt att få bort slangarna hela om man inte monterar bort insuget, jag klippte söder de gamla :). Det man måste ta bort är (vad jag minns) luftfilterboxen med gummibäljarna, tomgångsmotorn, oljeröret, spjällhuset samt koppla ur diverse kontakter. Behövde också flytta på elektronikförgreningsboxen som de flesta kablarna till olika givare går till. Filmen AKN länkar till var mycket givande! kolla igenom dessa så ser du precis hur man går till väga :=) viktigt är att notera hur man får dit det minsta röret eftersom det inte bara är snäppfästen på denna Jag bytte även ventilkåpspackningen med tillhörande tändstiftstätningar. När jag ända var på gång så bytte jag termostathus och det var då problemen kom :=(, självklart hade läckage från gamla huset ärjat sönder de understa skruvarna till huset och båda gick av. Blev tvungen att åka och köpa en svets + gasbrännare för att få bort dem, satt som satan själv! PS bör tilläggas att jag inte är bilmekaniker och anser mig vara normalhändig :=) |
|
| Ni som bytt till den isolerade varianten har ett ypperligt tillfälle att prova den i Särna imorgon onsdag. Prognosen lyder -36°C på dagen och -44°C på kvällen. | |
| Stämmer som AKN säger om Volvo. En bekant med en 245:a tryckte ur packboxen till kamaxeltätningen och fick oljesmord kamremstransmission. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Råkade ut för samma fadäs på min Mercury 351W vid en fullgas repa dock på sommaren men vevhusventilationens ventil hade hängts sig. Så vevaxeltätningen trycktes ur i bakkant. Bilen var rejält underredsbehandlat vid hemesan från Kungälv fick fylla på 2,5 liter olja på hemvägen. Gick att byta ut filttätningen mot en delad simringstätning som fanns på tillbehörsmarknaden om man tog ned tråget och bakre vevaxelöverfallet. Det farligast på M54 är ju inte att den läcker ut oljan, utan att den kommer in i cylindrarna så att vevstakarna kröks pga oljan inte är komprimerbar, sedan om man lämnar in bilen på BMW för utbyte av vevhusventilations kittet så har det hänt att dom nekat byta in den bilen, utan att kolvhöjden mäts upp ett jobb som kunden får betala. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja en halvkass ventilkåpspackning som duschar motorrummet är billigare än att oljefylla cylindrarna ;) | |
|
Jag har en egen teori.. Det verkar som södra halvan av sverige är hårdare drabbad än norra. Kan det vara så att normalt sett så vintrarna mycket fuktigare så att problemet med kondens är större här och när det väl kommer kommer en köldknäpp så fryser ventilationen. I norr där det är kallare är luftfuktigheten mycket lägre under det kalla delen av året och fukten torkas ut mycket lättare. Även min ventilation på 528an bråkade förra året då var röretsom går in i oljestickan tätt med en oljesörja som stank riktigt illa! Jag fick ut olja via Vanos packningen samt ventilkåpspackningen. Lars |
|
|
Vilken skit det här är... tror jag drabbats av frusen ventilkåpspackning också... kanske en lindrigare variant hittills men ändå drabbad. Man märker tydligt vid tex rödljusstopp då det luktar lite bränt. Lyfte upp bilen på ok självservice mack och hittade lite oljerester samt lite olja på grenrör/avgasrör. Själva oljenivån i motorn var helt normal. Börjar uppriktigt sagt bli riktigt trött på alla bilutgifter nu. Det senaste året har varit hemskt. Rostiga bromsrör, fel på värmeslinga i förarstol med bränd dyna som följd, lås som hakar upp sig i bakre passagerar dörr och nu ventilkåpspackningen.... Vågar knappt tänka på vad det blir för slutsumma för allt det här. Har enbart fixat bromsrören ännu för besiktningens skull och det gick på 5 lapp. Men kärlek till BMW har fått sig en törn. Visst, bra motor och kul att köra men verkar bli väl dyra att äga om det ska fortsätta så här. Känns som det är MASSVIS med BMW ägare som drabbas av det här just nu runt om i vårt land. Men förhoppningsvis är det inte en övervikt av just BMW bilar som drabbas (men man börjar ju undra). Synd att man inte mekar själv, jäkligt synd. |
|
|
Det är en dålig konstruktion och tyvärr görs misstagen om och om igen. Verkar ungefär som om inlärd kunskap inte överförs mellan ingenjörerna. Som jag ser det är problemet fartvinden i kombination med en allmänt ogenomtänkt konstruktion. Tittar vi på vevhusventilationen så är till att börja med oljreturen klent dimensionerad och utsatt för kyla. Vidare, vevhusventilationen leds ut i framkant av ventilkåpan (härinunder sitter första oljefällan) vilken blir väl kyld av fartvinden. Första biten av slangen är också utsatt. Sammantaget blir vevhusgaserna väl kylda innan de når oljeseparatorn vilken i sig sitter vid ett kallt insug och dessutom kyls av kall fartvind. Fryser det någonstans mellan ventilkåpan och oljeseparatorn kan katastrofen vara ett faktum. Olja trycks i volym rakt in i insuget och konsekvenserna har hasso nämnt, Pang. Blir det stopp i oljreturen får vi en hög oljeförbrukning men ingen katastrof inträffar. Fy bubblan vad onödigt.... mvh/ Anders |
|
|
Tänkte bara nämna att jag råkade ut för värsta varianten, alltså att oljan trycktes in i cylindrarna :=(, Nu i efterhand är jag iallafall glad över att jag inte varvade ur motorn vid tillfället! Då hade jag nog kunnat säga adjö till min M54 motor. Har kollat vattennivå samt olja varje dag nu efter insidenten och allt verkar ha klarat sig, pusst! 4 liter olja hade den svalt i sig så jag kan lova att det rök något grymt när jag startade bilen för första gången, trodde grannarna skulle ringa brandkåren Direkt efter att jag var klar med bilen vågade jag inte köra med den till jobbbet så jag lånade sambons bil (bmw 520). Kom ut i kylan och märkte att dörren hade frusit fast så jag ryckte till lite och fick med mig handtaget, Var bara åka ner till bmw service igen och beställa delar :=(, Tur ialla fall att detta forum med mektips finns! |
|
|
hej!jag kom på nåt efter all snack om vevhusventilationen.först ska bäretta till er att jag har redan renoverat mitt i höstas. Nu på vinter när är så pass kallt jag har satte framför kylaren en tjock plast skiva 40\60 precis framför elfläkten så kommer inte så mycket fartvind in . och till våren vi plockar bort den det är bara ett tips: alex |
|
|
mats_epost jag vet varför din värmeslinga brann ,det är pga setter sina knä i stolen ner damsugar eller nåt annat . a i förarstol med bränd dyna alex |
|
| Mek tips Länk | |
|
Fick frusen vevhusventilation på min förra 328. Den stod utomhus i en carport mellan december och mars. När jag startade den i mars så hann jag ha igång den i tio minuter när det började tokryka ur avgasröret och den började gå på färre cylindrar än vanligt. Blev att byta ventilkåpspackning och rengöra alla slangar i vevhusventilationen. För övrigt så var det inte mycket smuts där. Vet inte om det blir värre när oljeseparatorn halvligger ned pga. bytt insugsrör (till ett från m50-motorn)!? Det här gäller alltså en 328 från -96 med m52b28, enkelvanos. Har bytt insugsrör på min 528 -98 med likadan motor, den har inte frusit i vevhusventilationen (än). Har numera en annan 328 -96 där jag bytte insugsrör i somras och då passade jag på att kolla och rengöra alla slangar och rör som har med vevhusventilationen att göra. Oljeavskiljaren går som sagt inte att ta isär, så den är det enda som inte vart helt rengjort. Nu ikväll när jag hade kört 5km från jobbet så började den att tokryka och misstända. Hann väl tvåhundra meter innan jag kände lukten av bränd motorolja och förstod att jag blivit drabbad igen..... Så efter att ha försökt lifta i en timme utan framgång ringde jag en jobbarkompis som fick skjutsa hem mig. Höll banne mig på att försfrysa hela kroppen, det är -30 ute nu och efter en timme är man inte så kaxig.... Den enda bilen som passerade stannade inte trots att personen var ensam i bilen! Ontopic: Så två av mina tre bilar med m52b28-motorn har frusit på ett år. Jag bor i norrland och kör inte ofta korta sträckor. Har också haft isär alla slangar och kollat de kring 6 månader innan det här händer båda gångerna. Så jag tror att boven för mig har varit trasig/tät oljeavskiljare!? Finns det föresten ett "förbättrings-kit" även till den äldre enkelvanos-motorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.