AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.576

Frusen vevhusventilation

Sida 18 av 22
tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Idag blev jag uppringd av Magnus på BMW i Solna.
Ett 20 minuter långt samtal ledde inte någonstans direkt, han påpekade precis som i ovan citerade mail att det fortfarande är ett för litet antal bilar som är drabbade för att de ska kunna se det som ett stort problem. Han hävdade också att det inte handlar om ett produktionsfel då ett sådant "borde visa sig inom 2 år"

Jag hade bra motargument hela tiden, men han verkade redan inställd på vad han skulle säga. Jag menar, de yttre omständigheterna kanske inte har varit såhär de senaste 10 åren? någon dag med riktigt kalla temperaturer, men absolut inte så långa perioder med kyla.

Han trodde även att alla svensksålda bilar var utrustade med "cold climate" vilket jag fått en aning om att de inte är? Ännu ett poäng för: produktionsfel.

nåväl. Han lovade mig personligen att reda ut mitt garantiärende (begagnatköpsgaranti) med Lars Levin bil i Värnamo, då jag inte vill ha någonting med dem att göra längre.

Hoppas det går vägen för både mig och många andra.
Dålig stil att förneka samt komma med felaktiga uppgifter rörande Coldclimate kittet.

Jag tänker samla på så mycket info från AP som möjligt under 2011 och sedan ta detta med kända svenska motortidningar samt Plus redaktionen ( om inte BMW Sverige först backar när dom blir kontaktad utav mej före ovanstående händelse såklart ).

Tänkte mej ett "Good Will" scenario där man kostnadfritt byter ut till Cold Climate samt en Insp 2 på de kunder som drabbats utav detta.

Dom som redan på egen hand bytt ut detta kan ersättas med Inps 1 samt 2 istället kostnadsfritt.

Ett förhållandevis liten kostnad för ett produktionsfel anser jag,men likväl lite plåster på såren om man månar något om rycktet !
J-
534
J-A
325i T -08
Frågan är hur många tidningar som är intresserade då BMW är en stor annonskund?

Kan också tycka ibland att tidningarna är överdrivet positiva till BMW.
Egna betyget av bilens egenskaper påverkas om man har en opålitlig BMW......

Ventilationen på min 320 -02 frös förra vintern. Som åtgärd så tinade jag bara upp bilen i varmgarage.

Nu misstänker jag att det är ventilationen som är på väg att frysa igen då jag ibland hör ett vinande/tjutande ljud. Låter som någon som blåser i en visselpipa. (fast inte lika högt). Om jag gasar när jag hör ljudet så ökar det i styrka till en viss gräns då det plötsligt försvinner. Som om det vore en "propp" som släpper.

Har ni hört nå liknande? Tror ni att det är vv eller något annat?

Jag planerar att ta isär slangarna och ventilen och rengöra. Kan man göra detta själv eller behövs något specialverktyg? Är det dumt att bara rengöra eller ska man byta ut vv-delarna?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ang. cold climate:
När jag bytte nyligen såg jag att cyklonen redan var bytt (och isolerad). Allt annat var tillverkat 2003, samma som bilen. Av dessa delar var bara den tunna slangen som ligger ovanpå insugsröret isolerad. Dvs både den från ventilkåpa-cyklon, cyklon-oljesticka/tråg och insugsrör-cyklon var oisolerade. "Däremot hade den det förbättrade oljesticksröret med större kanal för returoljan från vevhusventilationen".

Så att cold-climate bilar skulle ha isolerade varianten tror jag inte på, i så fall är min bil felmonterad! Tillverkad nov.2003.

Jag blev plötsligt oerhört sugen att skriva ett brev (på papper!) och begära ersättning för delarna jag köpte i förebyggande syfte. Var skall jag skicka det???
kundrelationer@bmw.se

ma
7.450
marin849
Finns ingen fysisk adress?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
BMW Sverige AB
Box 1525
171 29 Solna
Tel 08-470 60 00

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Jo, tänkte att det finns risk att hamna i runda arkivet på den adressen.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Skriv ATT: kundrelationer, på brevet då.

Mvh Martin
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De här med dammsugaren såg ju intressant ut. Men kleggar man inte igen allting i dammsugaren med allt skit som kommer ut ifrån rören?
ma
7.450
marin849
Jo, men jag tyckte att bilen var värd mer än dammsugaren.
Den kläggar inte igen, men varje användning av dammsugaren efteråt medför en doft av bensin och olja....

Finns ju skräpdammsugare för 300-400kr. Ta en sån o ställ i garaget.
Varför inte ta en stabil gammal 5l färgburk eller liknande (stabil nog att klara dammsugarens vakuum). Gör sedan två hål i locket, ett till dammsugarslagen och ett annat till slangen det skall sugas med. Slammet bör då hamna i färgburken i stället för dammsugaren.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Jag tog bort dammsugarpåsen och skottade dammsugaren full med snö, sen var det bara att tömma ut snön. :)
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Citat: "Jag tog bort dammsugarpåsen och skottade dammsugaren full med snö, sen var det bara att tömma ut snön. :)"

Det där är inte att rekommendera!! I bästa fall förstör man bara dammsugaren, i annat fall kan det bli mycket värre!

Förutsatt att det inte var någon form av grovdammsugare som användes.
Snö i dammsugaren... Vet inte om man skall skratta eller gråta ;-)

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
man ska skratta så klart :)
Jag smålog lite smått när jag stod där ute i snön.... Men det fungerade fantastiskt bra som filter faktiskt.
Samma princip som i ett kulfång...
ma
7.450
marin849
Ang. säkerhetsaspekten: Eftersom det var minusgrader ute (rejält dessutom) smälte ju aldrig snön och hade den gjort det hade det ju inte hänt så mycket mer än att dammsugarens skick blev lite sämre. Man måste nästan hälla i vatten med trädgårdsslang om det ska lyckas bli farligt. Hade även dubbel slanglängd och dammsugaren på behörigt avstånd.
Det var en klassisk volta av cylindermodell. Oerhört bra. Använder den som sopkvast också.
Dvs den har uttag för att koppla slangen till utblåset istället, och detta är ett riktigt fullflödesuttag, väl avtätat. Funkar som lövblåsare...
Den är tystgående och har metallchassi också...
Gällande vanlig dammsugare (ej avsedd att suga vatten):

Drar dammsugaren in varmluft eller varmt vatten smälter snön och vattnet kan sedan nå strömförande delar. Detta i kombination med en slang som är fuktig invändigt kan vara förödande. Sug aldrig vatten med en vanlig dammsugare!

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
just ja, den har ju en "påshållare" som består av finmaskigt tyg/plast/nånting. Den hade jag ju kvar. Men oljan sögs upp av snön så den slapp droppa igenom fläkten och ut. Riktigt gammal modell.

Har också tänkt på att göra en "hink" att koppla in men det gäller ju att få till en virvel och nån slags separatorvägg annars kommer väldigt mycket, särskilt små oljedroppar, att fortsätta rakt in i dammsugaren ändå. Det blir så väldigt små droppar när de gått längs slangväggen. Då är det mest stenar som den skiljer av men det är oljedimman som är klurig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.