|
Sida 16 av 22
|
|
|---|---|
Viper89 |
Peter, Ja, absolut. Jag ser det bara som positivt att du m.fl har tagit upp det. Så nu är jag i alla fall beredd på att det kan hända inom kort igen och kan därför vara mer vaksam närmaste tiden. Så jag menade inget negativt om det du samt fler skrev om Castrol oljan, verkligen inte :) |
|
Har jag blivit drabbad av frysen vv? hade inte kört frugans 520ia i 2 dagar idag när jag skulle starta den gick den gång men dog efter 10 sekunder,Det luktar inte olja eller så jag kolla motor rummet men kunde inte se olja där men under insuget vid olje stickan osv var det olja det var färskt olja då jag bytte olja för 3 veckor sen..kan jag ha åkte på detta jag med? mvh |
|
|
Hej igen ville bara berätta att jag har nu bytt VV behövde inte plocka bort insuget.Det var tajt men det funkade..Men hur gör jag rent oljesticks röret jag har haft avfettning på samt blåst ordentligt med Luft tryck men ändå så finns det massor med klegg känns det som..Köpa en ny från BMW för 750kr är inte aktuellt just nu..Fnns säkert förklaring om hur man gör rent men det är sjukt många sidor att läsa mvh |
|
|
Kan nån vänlig skäl förklara för mig vad nr 4 har för funktion Länk Jag tog loss olje sticks röret gjorde rent men värst var det vid den lilla ingången där nr 4 ska kopplas den var kleggig som bara den gjorde rent där men känns som att håletr där är väldigt liten/eller är det helt stopp på min?Det är trots allt en luftslang så där ska väl inte oljan gå om det inte blir stop av all klegg mvh.. |
|
|
Det är i den slangen oljan skall rinna ner tillbaka i tråget i! Om man inte alltid kör typ 10 mil åt gången och värmer upp allt ordentligt kommer det att finnas en viss mängd vatten i oljan. Eftersom denna slang samt oljestickan är oisolerade kan det frysa/klägga igen sig i denna slang/oljestickan = problem! Just därför isolerade jag själv oljestickan, samtidigt som jag bytte till isolerade slangar. Funktionen är att vevhusgaserna sugs ut genom uttaget i ventilkåpan via slang 2, genom att membranet i oljeavskiljaren (samt någon vakuumstyrning nån annanstans också *tror* jag) reglerar lagom undertryck i ventilhuset. Gaserna med vattenånga och oljedimma/droppar virvlar runt i avskiljaren som är av cyklon-typ. Oljan rinner då ner i returslangen tillbaka till trågen och vattenångan/luften sugs in i insuget via slang 3 och 7. |
|
|
Okey tack så mycket, men den lilla rören nr4 på stickan den är väl inte lika bred som övriga röret inte sant?för att jag gjorde allt jag kom på avfettning, het vatten dammsuga.sist högtrycksluft stoppa in metal tråd för att rensa kom inte alls lång tog slut där huvud röret börja.. mvh |
|
|
Slangen som ansluter till oljestickan är inte så bred i förhållande till röret för oljestickan, det stämmer. Det såg du väl när du tog isär? :) Sen går ju oljereturen UTANPÅ (som i ett foder utanpå oljestickans rör) själva oljestickan så att rengöra i oljestickans rör hjälper alltså inte ett smack. |
|
|
Jag blev riktigt glad idag när jag kollade oljelocket och hittade exakt INGET klägg. :) Detta efter bytet till isolerad variant (oljeseparatorn var tydligen dock redan bytt precis innan jag köpte bilen). Isolerade extra runt oljestickan och ventilkåpans rör. Verkar fungera ypperligt! Då var det 90km landsväg direkt efter bytet och sedan 8 körningar a 8 km på rad (motorsluttemp ca 80, oljetemp ca 60, sedan är jag framme dvs lååångt från driftsvarm), dessutom glömde jag koppla in motorvärmaren idag. Länk |
|
|
Det fanns inget spår av klägg runt oljestickan heller! Förr brukade det finnas små spår av klägg i överkant av oljestickan (ovanför max) |
|
|
Nu i morse dog bilen 2 gånger på väg till jobbet..Den dog vid röd ljus strax innan man stannar slår det om till grönt då skulle jag gasa vidare men då bottnade varvet och dog.Märkte igår när jag provkörde bilen att den var väldigt seg så jag misstänkte att måste justera gas vajern..Alltså bilen beter sig ungefär som en bil som har tappat turbo tryck.det händer inte mycket först jag gör kick down..Vad har jag missat?har kollat allt och allt sitter där dom ska..vart ska tomgången vara exakt?min står på runt 650 borde det inte va typ 900 strax under 1000varv Nån som har råkat ut för samma Problem efter VV reperation?Lite hjälp tack! |
|
|
Hade du loss kontakten till tomgångsmotorn? Några andra elkontakter? Pulsgivare till kamaxel? (jag kopplade ur dom för att kunna vika undan elboxen) Annars är det väl luft läckage någonstans. |
|
| min tomgång ligger på 720rpm | |
|
Ja jag lossade på allt kan ju va så att det är läckage frågen hur jag hittar de? Men bilen ska väl inte dö under körning pga de eller? |
|
|
om den tar tjuvluft blir det ju fel bränsleblandning=motorn går ej bra glapp, saknade eller felplacerade kontakter blir ju också fel |
|
|
Får kolla ordentligt,Återkommer mvh |
|
| Jag har nu kollat allt ingen tjuvluft alla kontakter sitter som d ska..Jag blir tokig snart..På väg hem från jobbet fick jag motorstop 3 gånger och bilen blir allt mer orkelös...vad kan det vara hjälp uppskattas | |
|
gummislangen som går från luftfiltret och till insuget kan var skadat utan att man märker det. Demontera det och kolla noga! MvH Bmw 4-ever |
|
| Okey får göra det,,,bilen skall felsökas ikväll med carsoft | |
|
Kan rekomendera alla som fundera på att byta vv att även köpa ett nytt oljesticksrör.Det nya har större returkanal än det gamla. Kostar dock 750:- |
|
| Bild? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.