AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
114.588

Frusen vevhusventilation

Sida 15 av 22
ea
37
eagerbeamer
318i -04 touring
Marin, apropå "sketen utanpåliggande värmare" kan jag säga att jag tidigare varit skeptisk mot vanliga motorvärmare och förespråkat riktiga bensinvärmare. Men i natt hade vi -20 grader och plaslocket ovanpå oljefiltret var ca 45-50 grader varmt i morse. Termiska krafterna ger cirkluation på vattnet. Det är bra uppvärming för en relativt billig penning och enkel installation. Nackdelen är att på jobbet finns inget uttag och "Stockholmsfenomenet" dvs ispropp när man kommer till fjällen och uttag inte finns.
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Kan tillägga att det inte bara är E46,E39 som drabbas.Min kära E30 Touring med 33.000mil på mätarn, drabbades idag av frusen vevhusv.Vilket resulterade i att den tryckte ut oljan ur ventilkåpspackningen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Min värmare är "sketen".
400W strykjärn på utsidan av blockets nedre del.
Imorse var kylvätskan 26C, oljan 19C då det var -12C ute. Detta efter 12 timmar där den absolut största delen av värmen gått rakt ut i luften. Det är bara första timmen som den mesta energin hamnar i motorn. Timme 4 går så gott som allt till kråkorna.

Det är originalmonterad DEFA.

Hoppas jag får till min nya värmare i helgen, 1500W med cirkulationspump. :)
ea
37
eagerbeamer
318i -04 touring
jaha, är det en helt utanpåliggande på tråget. Ja, många säger att de är rätt verkningslösa. Lycka till med vevhusventilationen!
Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Kävlingepågen:

Tack för länkarna till prylarna som ska beställas !

Jag lät bilen stå ett dygn i varmgarage, sen grävde jag mig ner en bit
för att kolla hur det såg ut. Jäkligt trångt alltså, sög och körde tryckluft
där jag kom åt. Ville inte rota mer innan jag har dom nya delarna hemma. Sen isolerade jag rören där jag kom åt och klämde dit en bit liggunderlag framför kylaren.
Hitills har det gått bra på dom korta bitarna till och från jobbet, till helgen
blir det en bättre test, Ö-sund ToR.
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
Någon som fått pris vad det skulle kosta att byta slangarna ?

Frågade på Autogruppen här i Kalmar, de ville ha 3795:- bara för jobbet.Utan slangarna medräknade.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Är det bara e39 som ligger i farozonen för frusen vv? Finns det några motorer på e60/e61 som har drabbats?
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
Satt och läste på lite andra forum om problemet med VV.Hittade då att det tydligen även skall finns ett annat oljesticksrör.Med större returkanaler i.

Länk

Här kan ni se hur orginal ser ut.Men jag lyckas inte hitta hur den nya ser ut.

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Götesson: Det är nog rätt bra pris på jobbet ändå. delarna går på ca 1300kr om jag inte minns fel.
Jag betalade ca 6000kr med byte av ventilkåpspackningen men då hade jag redan köpt själva "klockan /seperatorn" och slangen till oljesticksröret plus att jag köpte ny oljesticksrör då den gick på bara 300kr vilket det var värt pengarna än att hålla på och rengöra.
Det gjordes på bmw i jönköping och då byte dom Alla slangar till "cold climate".
Däremot så höll dom på att lura mig att vetilkåpspackningen var bytt men det var den inte så det fick dom göra om det.....

MvH Bmw 4-ever
ma
7.450
marin849
Isolerade även oljestickan
Länk
Notera att slangen från oljeavskiljaren är rejält isolerad i cold-climate utförande.

Oljestickan var ljummen nu när jag åkte hem från jobbet istället för iskall.
Viper89
Imorse kollade jag oljan i min E36 328'a -96. Såg att det var lite gult klet under oljelocket och förmodade att det skulle innebära problem.

Körde bilen till garaget där vi har 20+ och nu står oljan och droppar ur, droppe för droppe under natten. Har köpt olja från Castrol nu och planerar att fylla på imorrn och självklart byta oljefiltret.
Frågan är bara.. ska jag gå den enkla vägen och bara fylla på olja och byta filter och forsätta som vanligt eller ska jag plocka av insuget och börja rengöra slangar och isolera osv?

Det behöver ju inte vara någon större fara men man blir ju alltid orolig över sånt här.

Tips och lite vägledning nu tack grabbar!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
viper hade jag varit dig så hade jag bytt till någon annan olja än castrol till typ mobil eller elf! pga att av min erfaranhet så råkade jag 2ggr för frusen vv med just castrol olja i! Men du gör som du själv vill.
Tips plocka bort slangen som går ner till oljestickan och låt den vara öppet och se om det kommer någon gegg från den och kolla även så det är inte täppt i just där slangen går in i oljesticksröret!

MvH Bmw 4-ever
ma
7.450
marin849
Koppla på en dammsugare på slangen till ventilkåpan. Först sug ur klet, sen koppla om till utblås och blås rent.
Viper89
Ska börja försöka göra rent slangar och suga upp geggan och blåsa lite med tryckluft kanske. Frågan är bara hur mycket man kan göra utan att plocka av insuget.

Angående oljan så kan jag ju gå och dö.. Vafan skulle just Castrols olja krångla? Jag har inte Castrol i just nu, har för mig det va Mobil.

Får skjuts till garaget strax så jag kan börja!
ma
7.450
marin849
Eftersom jag inte hade några avlagringar över huvudtaget varken i slangar, oljesticka eller separator så verkar det räcka bra med dammsugarmetoden på slangen vid ventilkåpan.

Hade ju kört 30 mil enbart ca 8km åt gången senaste veckorna sen dammsög jag via slangen till ventilkåpan, åkte 92km och bytte ut allt.
Viper89
Jag har försökt med dammsugaren men även fast det är en riktig grovdammsugare så får den inte upp nånting överhuvudtaget. Så den metoden funkar inte för mig :)

Angående oljan jag kommer använda, så är det Castrol Edge Sport 0W-40.

De flesta säger ju att Castrols olja inte bör användas.. men då kan man ju fråga sig. Vilken av Castrols oljor använde ni?

Vi får se hurvida jag klarar mig genom att bara byta olja och filter nu för nån form utav rengöring är fan omöjlig så länge insuget sitter kvar när det gäller M52B28 motorn.

Wish me luck boys! =)
Viper89
Haha.. jag gav aldrig upp med dammsugaren där och började tänka "outside the box"

Jag tog bort slangen som går från ventilkåpan ner till vevhusventen. Så då har vi alltså ett rör som det går att dammsuga ur.
Började dammsuga och hade bara skapat ett någorlunda tätt utrymmet mellan VV och dammsugar slangen och efter tag så gav jag upp för det kom inte ut nånting i alla fall.. Men!

Om man tar dammsugarslangen och för mot VV hålet och drar den fram och tillbaka från hålet så skapas ett annorlunda sug ut ur VV hålet och nu får jag ut mer gegga/vatten än jag någonsin kunnat tänka mig!

Förstår ni hur jag menar? Man får liksom utöva kvinnogöra med dammsugarslangen mot vevhusventen :)

Förstör säkert min dammsugare men vem fan bryr sig om nu detta visar sig att funka så bra som det verkar!
ma
7.450
marin849
Om det inte kommer ut något (inte ens luft) ur slangen så måste det vara rejält täppt?

Du får ut en massa gegga som kommer från motorn (ventilkåpan)?
Isf har du kanske kört med täppt vevhusventilation ett tag?

Om du blåser med dammsugaren i slangen till oljeavskiljaren (den som sitter i ventilkåpan) så ska det bubbla i oljesticksans rör om du drar upp oljestickan.
ma
7.450
marin849
Jag gör så här:
Länk (fjärde nerifrån eller nåt).

Från förra året då jag sabbade dammsugaren, i år gick det mycket bättre. :)
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Vper: ang olja varför jag skrev det var att jag körde på andra oljor innan typ elf. Båda gångerna bytes oljan på hösten när den var inne på servise och då bytes det till castrol. Under vintern så frös det. Så det är min erfarenhet av att köra på castrol oljan. Det känns som oljan drar åt sig mer kondens vilken den har svårt att göra sig av med och då får man detta problemet.
Men som sagt det är min erfarenhet och många delar den med mig tex hasso. Men det är ju upp till var och en vad man vill ha för olja, och jag ville bara framhäva är detta som tips och inget annat. Forumet är ju till för att prata om problem man har upplevt.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.